Zelený štvorlístok, alebo teda Quadrifoglio Verde, je neodmysliteľnou súčasťou vrcholových modelov značky Alfa Romeo. No málokto však vie, aký neobyčaný príbeh sa za štvorlístkom ukrýva.

Automobilový svet ukrýva mnoho príbehov, ktoré stoja za zmienku. No jedným z najneobyčajnejších je iste príbeh zeleného štvorlístka, alebo teda v taliančine o niečo zvučnejšieho Quadrifoglio Verde, ktorý je pre kultovú automobilku Alfa Romeo niečim neodmysliteľným. Rovnako, ako je M pre BMW, AMG pre Mercedes či RS pre Audi. Avšak s omnoho hlbšou a zaujímavejšou históriou. Poďme ale pekne od začiatku.

História zeleného štvorlístka začína v dávnych začiatkoch 20. storočia (v rámci automobilového sveta ide v podstate o pravek). Na prelome 20. storočia bolo motoristické pretekanie jedným z nebezpečných športov, ktorý často bral životy aj tých najtalentovanejších vodičov. Aj tento príbeh má prvky tragédie, no najprv musíme začať so samotným Il Commendatorem, Enzom Ferrarim.

Hoci dnes je ťažké predstaviť si svet bez automobilky Ferrari, no zakladateľ kultovej značky zažil naozaj ťažké začiatky. Situácia bola taká zúfalá, že Ferrari dokonca v istom životnom momente uvažoval o samovražde. Neskôr v roku 1919 sa však Ferrari zoznámil so závodníkom Ugom Sivoccim, ktorý vtedy spolupracoval s malou automobilkou CMN. Vďaka spoločnému hobby sa dvojica rýchlo spriatelila. Ich priateľské puto bolo natoľko silné, že v tom čase chudobný Ferrari často večeral spolu so Sivocciho rodinou. Jedného dňa Sivocci svojmu novému priateľovi ponúkol niečo, čo navždy zmenilo priebeh automobilovej histórie: Sivocci sa totiž ponúkol, že sadne do pretekárskeho vozidla, ktoré skonštruoval Enzo Ferrari.

Spoločne prišli na nové spôsoby, ako testovať svoje automobilové výtvory. Na štart 10. ročníka slávnej Targa Florio dorazili so svojimi závodnými špeciálmi po bežných verejných komunikáciách. Na tom by možno nebolo nič zvláštne, keby ich na jednom mieste v noci počas jazdy cez riedko osídlenú taliansku krajinu nenapadla svorka vlkov. Našťastie sa dvojici podarilo krvilačným beštiám ujsť. 🙂

Keď Ferrariho ako továrenského jazdca najala značka Alfa Romeo, vydupal si, aby spolu s ním prijali aj jeho priateľa Uga Sivocciho. Spolu s Ferrarim tak zaplnili dve zo štyroch miest v závodnom továrenskom tíme značky. Ďalšími dvoma jazdcami boli Giuseppe Campari a Antonio Ascari. Hoci bol Ugo Sivocci naozaj rýchly a podával pomerne konzistentné výsledky, bol známy ako ten, koho šťastena obchádzala. Totižto Sivocci takmer vždy obsadzoval nanajvýš druhé miesto.

V roku 1923 sa však všetko zmenilo. Pred slávnou Targa Florio bol Sivocci taký zúfalý, že sa rozhodol pridať na svoj závodný špeciál Alfa Romeo RL svoj osobný symbol šťastia: štvorlístok. Ten mal symbolizovať štyroch továrenskych jazdcov značky, no v tom čase ešte nebol na bielom podklade (ako ho poznáme dnes). Čuduj sa svete, možno mu Quadrifoglio Verde predsa len pomohlo. Sivocci v roku 1923 totiž závody Targa Florio vyhral.

No každá minca má dve strany a rovnako to platí aj pre Quadrifoglio Verde. Štvorlístok, žiaľ, nedokázal Sivocciho ochrániť pred smolou. Bolo to len o pár mesiacov neskôr, konkrétne 8. septembra 1923, kedy Sivocci testoval nový závodný prototyp Alfa Romeo P1 na slávnom talianskom okruhu Monza v rámci prípravy na taliansky pohár Grand Prix.

Možno už tušíte, čo sa v ten deň stalo. Sivocci si nestihol na svoj závodný špeciál nakresliť zelený štvorlístok, čo ho podľa mnohých (možno trochu poverčivých) ľudí stálo život. Len po niekoľkých kolách Sivocci vyletel z trate a vyletel so špeciálom z trate, následkom čoho prišiel o život vo veku len 38 rokov.

Pred osudným závodom v Monze bol zelený štvorlístok umiestnený v bielom diamante, pričom každý z nich mal reprezentovať jedného z vodičov továrne Alfa Romeo. Po Sivocciho smrti bol jeden z rohov bieleho podkladu na jeho odstránený, čím vznikol trojuholník Quadrifoglio Verde, aký poznáme aj dnes. Ten automobilka používa ako symbolický odkaz na bohaté závodné dedičstvo. Aktuálne ho môžeme vidieť na vrcholnej verzii športového sedanu Giulia či rovnako vrcholnej verzie prvého SUV značky s názvom Stelvio. Oba modely poháňa vidlicový šesťvalec, ktorý má pôvod vo Ferrari California, čo sa v tomto kontexte dá chápať ako malá pripomienka priateľstva, ktoré navždy zmenilo život Enza Ferrariho a Uga Sivocciho a spolu s nimi aj automobilový svet.

Zdroje: auto.cz | Petrolicious | startstop.sk

Páčil sa vám tento článok?

Priemerné hodnotenie 5 / 5. Počet hodnotení 1

Ohodnotte tento článok!

Ďakujeme

Sledujte nás na Facebooku!

Mrzí nás že ste neboli spokojný...

Pomôžte nám zlepšiť sa!

Napíšte nám čo by sme mali zlepšiť!

Predchádzajúci článokNa čom jazdia svetoví vládcovia? Ruský prezident Vladimir Putin a jeho Aurus Senat
Nasledujúci článokBack in time: Škoda Popular – predchodca Fabie?