startstop

SUV začínajú byť pre európske cesty príliš veľké

Foto: Jakub Šuplata

Neustály rast veľkosti áut začína pomaly spôsobovať problémy. Najnovšia štúdia tvrdí, že SUV vozidlá sú pre európske cesty už jednoducho príliš veľké.

Autá rastú každým rokom, s každým novým modelom či generáciou. Nielenže disponujú čoraz väčším množstvom rôznych technologických vychytávok a pomôcok, no zároveň sa kladie veľký dôraz aj na bezpečnosť a teda rôzne asistenčné systémy. S tým pochopiteľne narastá aj hmotnosť áut, zhoršuje sa spotreba a narastajú emisie, no neodbočujme úplne od témy. Problém v smere nárastu vozidiel začínajú robiť špeciálne modely SUV.

Európska federácia pre dopravu a životné prostredie sa preto na to pozrela trochu bližšie. Z údajov vyplýva, že nové osobné vozidlá sa každých pár rokov rozšíria o jeden centimeter. V dôsledku toho sa tieto čoraz širšie autá stávajú príliš veľkými pre európske cesty a parkovacie miesta.

Autá sa už takmer nezmestia na cestu

Priemerné nové auto v súčasnosti meria na šírku viac ako 180 cm, čo je približne veľkosť typického parkovacieho miesta na európskych uliciach. Tým sa, pochopiteľne, zužuje použiteľný jazdný pruh, čo predstavuje problém najmä v historických častiach miest s užšími ulicami. Štúdia poukazuje aj na príklady mimoriadne širokých vozidiel a nie je prekvapením, že všetky sú SUV. Ako príklad uvádzajú BMW X5, X6, X7 a XM, ktoré všetky presahujú šírku až 200 cm. Mercedes GLS, Audi Q8, Porsche Cayenne či Volkswagen Touareg sú tesne pod touto hranicou, no stále extrémne široké.

Foto: Transport and Environment

Nie sú to však len SUV, ktoré rastú. Jedno z najpopulárnejších áut v našich končinách, Škoda Octavia, dnes meria na šírku 182 cm a dlhá je až 4,68 metra. Len pre porovnanie, prvá generácia bola široká 173 cm s dĺžkou 4,51 m. Oveľa väčší nárast však možno badať u historicky najpredávanejšieho vozidla v Európe, VW Golf. Ten je v porovnaní s prvou generáciou v súčasnosti dlhší až o takmer 0,6 metra.

Problémom však nie je len narastajúca veľkosť áut a špeciálne modelov SUV, ale aj ich enormná popularita. Na cestách ich je totiž stále viac a priestoru na ceste menej. Otázna je v tomto ohľade aj bezpečnosť chodcov či cyklistov. Belgický inštitút pre bezpečnosť cestnej premávky totiž zozbieral údaje o nehodách v rokoch 2017-2021 a zistil, že zvýšenie prednej časti vozidla o 10 % zvyšuje riziko úmrtia chodca alebo cyklistu až o 30 %.

Ako zastaviť tento trend? Nuž, Európska federácia pre dopravu a životné prostredie verí, že sa neskončí, ak európski zákonodarcovia neprijmú regulačné opatrenia.

Exit mobile version