Medzi pohraničnými mestami Komárno a Komárom, dnes otvorili nový most ponad Dunaj. Patrí medzi tie najkrajšie, ktoré na Slovensku máme a zároveň je tým najvyšším.

Vo štvrtok 17.09.2020 otvorili premiéri oboch krajín, Slovenska aj Maďarska, nový most ponad Dunaj. Ten spojí Komárno a Komárom neďaleko existujúceho železničného mosta. Most ponesie medzinárodný názov Monoštor podľa pevnosti v jeho blízkosti. Slovensko sa tak dočkalo v poradí desiateho mostu cez Dunaj, dielo je výsledkom dlhoročnej spolupráce Maďarska a Slovenska, ale aj ukážkovým príkladom medzinárodnej kooperácie. Plány na jeho výstavbu začali ešte v minulej dekáde no dohoda o jeho výstavbe vznikla v roku 2012 a v roku 2014 boli podpísané stavebné povolenia.

Most sa tak konečne stáva realitou a okrem hlavnej cesty s dvoma pruhmi ponúkne aj chodník pre peších a cestu pre cyklistov. Dĺžka projektovanej cesty je 2 404 metrov a samotné teleso mosta má dĺžku 600 metrov. Šírka vozovky medzi zvodidlami je 11,5 m (jazdné pruhy: 2 x 3,75 m + bezpečnostné pruhy: 2 x 2,0 m). Na protiprúdnej strane mosta je umiestnený chodník pre chodcov šírky 1,8 m s dvoma jazdnými pruhmi. Na poprúdnej strane mosta je vedený cyklistický chodník s dvomi jazdnými pruhmi šírky 2,5 m, ktorý je napojený na cyklistickú magistrálu EUROVELO 6.

Malý unikát

Oceľová konštrukcia bola vyrobená vo všetkých krajinách V4 (pylón z Česka, nosná konštrukcia z Poľska, Slovenska a Maďarska). Mostné závery sa vyrobili v Taliansku, kotevný systém závesných lán vo Francúzku, baranidlá prišli z Anglicka, žula na čelá pilierov z Číny a napríklad prvky ortotropnej mostovky z Fínska. Z hľadiska konštrukcie sa jedná o oceľový nesymetricky zavesený cestný most na jednom šikmom pylóne, ktorý je naklonený v priečnom smere. Most má závesy usporiadané do vejárovej sústavy. Usporiadanie pylónu je asymetrické, je naklonený nad most v priečnom smere. Práve toto robí tento most výnimočným. Most s takýmto typom pylónu je vo svete veľmi zriedkavý.

S výškou 118 m je najvyšším mostom na Slovensku, v Maďarsku a zároveň najvyšším mostom na celom 2860 km dlhom toku Dunaja. Zároveň treba uznať, že po stránke dizajnu patrí medzi tie najkrajšie dopravné stavby na našom území a stane sa tak dominantou svojho okolia.

Páčil sa vám tento článok?

Priemerné hodnotenie 5 / 5. Počet hodnotení 2

Ohodnotte tento článok!

Ďakujeme

Sledujte nás na Facebooku!

Mrzí nás že ste neboli spokojný...

Pomôžte nám zlepšiť sa!

Napíšte nám čo by sme mali zlepšiť!