Domov Doprava Otvorili najvyšší most na Slovensku, ponad Dunaj nás spája s Maďarskom

Otvorili najvyšší most na Slovensku, ponad Dunaj nás spája s Maďarskom

Medzi pohraničnými mestami Komárno a Komárom, dnes otvorili nový most ponad Dunaj. Patrí medzi tie najkrajšie, ktoré na Slovensku máme a zároveň je tým najvyšším.

Vo štvrtok 17.09.2020 otvorili premiéri oboch krajín, Slovenska aj Maďarska, nový most ponad Dunaj. Ten spojí Komárno a Komárom neďaleko existujúceho železničného mosta. Most ponesie medzinárodný názov Monoštor podľa pevnosti v jeho blízkosti. Slovensko sa tak dočkalo v poradí desiateho mostu cez Dunaj, dielo je výsledkom dlhoročnej spolupráce Maďarska a Slovenska, ale aj ukážkovým príkladom medzinárodnej kooperácie. Plány na jeho výstavbu začali ešte v minulej dekáde no dohoda o jeho výstavbe vznikla v roku 2012 a v roku 2014 boli podpísané stavebné povolenia.

Most sa tak konečne stáva realitou a okrem hlavnej cesty s dvoma pruhmi ponúkne aj chodník pre peších a cestu pre cyklistov. Dĺžka projektovanej cesty je 2 404 metrov a samotné teleso mosta má dĺžku 600 metrov. Šírka vozovky medzi zvodidlami je 11,5 m (jazdné pruhy: 2 x 3,75 m + bezpečnostné pruhy: 2 x 2,0 m). Na protiprúdnej strane mosta je umiestnený chodník pre chodcov šírky 1,8 m s dvoma jazdnými pruhmi. Na poprúdnej strane mosta je vedený cyklistický chodník s dvomi jazdnými pruhmi šírky 2,5 m, ktorý je napojený na cyklistickú magistrálu EUROVELO 6.

Malý unikát

Oceľová konštrukcia bola vyrobená vo všetkých krajinách V4 (pylón z Česka, nosná konštrukcia z Poľska, Slovenska a Maďarska). Mostné závery sa vyrobili v Taliansku, kotevný systém závesných lán vo Francúzku, baranidlá prišli z Anglicka, žula na čelá pilierov z Číny a napríklad prvky ortotropnej mostovky z Fínska. Z hľadiska konštrukcie sa jedná o oceľový nesymetricky zavesený cestný most na jednom šikmom pylóne, ktorý je naklonený v priečnom smere. Most má závesy usporiadané do vejárovej sústavy. Usporiadanie pylónu je asymetrické, je naklonený nad most v priečnom smere. Práve toto robí tento most výnimočným. Most s takýmto typom pylónu je vo svete veľmi zriedkavý.

S výškou 118 m je najvyšším mostom na Slovensku, v Maďarsku a zároveň najvyšším mostom na celom 2860 km dlhom toku Dunaja. Zároveň treba uznať, že po stránke dizajnu patrí medzi tie najkrajšie dopravné stavby na našom území a stane sa tak dominantou svojho okolia.

Páčil sa vám tento článok?

Priemerné hodnotenie 5 / 5. Počet hodnotení 2

Ohodnotte tento článok!

Ďakujeme

Sledujte nás na Facebooku!

Mrzí nás že ste neboli spokojný...

Pomôžte nám zlepšiť sa!

Napíšte nám čo by sme mali zlepšiť!

ZDROJMinisterstvo Dopravy SR, Dopravoprojekt
Predchádzajúci článokSuzuki Swace prichádza ako maskovaná Toyota Corolla
Nasledujúci článokHyundai i20 pozná svoje ceny, v základe príjemne prekvapí