startstop

AKTUÁLNE: Parkovanie na chodníkoch zrušila novela zákona, prešiel aj povinný odstup od cyklistov

Na chodníkoch už nezaparkujete, vláda schválila novelu zákona o cestnej premávke. Dotkne sa najmä cyklistov a vodičov motorových vozidiel. Čo presne prinesie a kedy vstúpi do platnosti?

Tento rok nám priniesol množstvo tragických udalostí, najmä čo sa počtu usmrtených cyklistov týka. Po nátlaku aktivistov ale aj množstva návrhov zo strany politikov, prichádza k novele zákona.
Kým cyklisti môžu oslavovať, už schválená novelizácia zo sebou priniesla aj zmenu, z ktorej majú motoristi hlavu v smútku. Po novom totiž dôjde aj k zrušeniu povolenia parkovať na chodníkoch.
Bežná prax v uliciach Bratislavy
Obzvlášť v hlavnom meste Slovenska, tak môže nastať vážny problém s parkovaním. Na druhej strane, je potrebné uznať, že aktuálna situácia je už neúnosná. Množstvo zaparkovaných áut na chodníkoch oberá chodcov o komfort ale predovšetkým o bezpečnosť.
Táto zmena zákona nám dáva možnosť, otvorene začať riešiť problematiku áut v našich najväčších mestách. Vo finále sa tak možno dočkáme skutočnej preferencie hromadnej dopravy a teda aj tlaku na budovanie nosných dopravných systémov.
Čo prinesie?
Čo všetko novela zákona o cestnej premávke upravuje, si môžete prečítať v nasledujúcich bodoch:
  • Upravuje sa prednosť cyklistov a automobilov vo viacerých situáciach. V praxi ide najmä o prednosť cyklistu na cyklotrase vedúcej popri ceste pred odbočujúcimi autami, čo doteraz platilo len na namaľovanom pruhu. Táto technická zmena je mimoriadne dôležitá pre navrhovanie funkčnej cyklistickej infraštruktúry po vzore zahraničných miest.

 

  • Ruší sa paušálne povolenie parkovať na chodníku, okrem miest, kde to povoľuje značenie. Toto nezmyselné opatrenie, ktorý malo Slovensko v zákone ako jediná európska krajina, výrazne znižovalo bezpečnosť aj dôstojnosť pešieho pohybu. Chodníky sa vrátia chodcom a na miestach, kde parkovanie skutočne nikomu neprekáža, ho bude môcť samospráva stále povoliť.

 

  • Spresňuje sa minimálny bezpečný odstup pri predchádzaní vodiča malého motocykla, cyklistu alebo chodca na konkrétnu vzdialenosť, hoci len so slovkom “spravidla”. Pri rýchlosti do 50 km/h na 1 meter, nad 50 km/h na 1,5 metra.

 

  • Osobám, ktoré sprevádzajú na bicykli alebo vezú v sedačke deti do 10 rokov, budú môcť bicyklovať aj na chodníku, pokiaľ tým neobmedzia ani neohrozia chodcov. Upravuje sa tak doterajšie znenie, kedy malé dieťa mohlo ísť po chodníku, ale jeho rodič už len vedľa na ceste.

 

  • Do zákona sa dopĺňajú pravidlá premávky na Bicyklovej ceste, ktorá je v zákone novinkou. Cyklisti môžu takúto cestu využívať v celej šírke v svojom smere jazdy. Umožňuje povoliť na nej jazdu áut, ale len rýchlosťou 30 km/h, pričom cyklisti majú prednosť.

 

  • Pri jazde skupiny od 6 cyklistov sa umožňuje jazda vedľa seba, čo umožňuje bezpečnejšie predchádzanie najmä športových a rekreačných cyklistov. Jazda vo dvojici sa povoľuje aj na poľnej ceste, lesnej ceste a v obytnej zóne.
Zmeny v zákone nadobudnú účinnosť už v budúcom roku, konkrétne 1. Marca 2022. Zaujímavosťou je že návrh zákona schválilo 133 zo 134 prítomných poslancov, kiež by sa takto naši zákonodarcovia dokázali zomknúť aj pri kľúčových otázkach.
Informáciu priniesla cyklokoalícia na svojom profile na sociálej sieti Facebook, presné znenie novelizácie zákona si môžete prečítať tu.
Exit mobile version