startstop

Dúbravka sa dočká predĺženia Saratovskej, projekt sa rozhýbal aj vďaka Ministerstvu dopravy

Dve veľké bratislavské sídliská, ktoré už o niekoľko rokov budú obývať desaťtisíce ľudí, majú v súčasnosti ťažkopádne dopravné spojenie. To by sa v blízkej budúcnosti malo zmeniť. 

Saratovská ulica je nosnou hlavnou cestou bratislavskej mestskej časti Dúbravka. Premáva po nej aj mestská hromadná doprava, električková trať prešla len nedávno významnou rekonštrukciou. Stavebný ruch v Lamači v časti Bory neutícha, už čoskoro sa tam otvorí nová nemocnica a pribudnú stovky nových bytov a obchodných prevádzok. Dopravné spojenie týchto dvoch bratislavských častí je momentálne neuspokojivé, vyriešiť by to malo predĺženie Saratovskej ulice. Tento projekt magistrát hlavného mesta navrhol ešte v roku 2018, no až teraz by sa veci mali konečne pohnúť ďalej.

Predĺženie ulice a vybudovanie terminálu

Oblasť pretína aj železničná trať, ktorá by v budúcnosti mohla byť doplnená o terminál integrovanej osobnej prepravy Lamačská brána (Bory). Oba projekty sú na seba úzko naviazané a v prípade dokončenia a predĺženia Saratovskej ulice budú obe sídliská priamo prepojené.

Minister dopravy Andrej Doležal na sociálnej sieti informoval, že sa ministerstvu v spolupráci s mestom Bratislava podarilo pripraviť plán, v rámci ktorého sa popri budovaní terminálu integrovanej osobnej prepravy Saratovská ulica predĺži až k nákupnému centru v Boroch. Predĺženie Saratovskej ulice tak bude súčasťou budovania zastávky železničného projektu, čo je z hľadiska financovania pre hlavné mesto výhodné, pretože samo by na tento projekt pravdepodobne nemalo dostatok finančných prostriedkov.

Odľahčenie Agátovej i diaľnice D2

V súčasnosti plní funkciu spojnice Dúbravky s Bormi, Devínskou Novou Vsou i závodom Volkswagen dvojprúdová úzka Agátová ulica bez chodníkov pre peších. Podľa projektu bratislavského Magistrátu by predĺženie Saratovskej ulice malo byť vyriešené podjazdom popod železničnú trať a napojením sa na cestu II/505. Odľahčiť by sa tak mal aj kontakt s diaľnicou D2.

Nakoľko je financovanie projektov pravdepodobne vyriešené, výstavba by sa mohla spustiť už v dohľadnom čase.

Čo s električkovou traťou?

Ako uvádza portál Yes In My Bratislava, vyvstáva tu ďalšia otázka – predĺženie električkovej trate do Borov. Električková trať do Borov príde pravdepodobne s niekoľkoročným omeškaním. Električková trať by mala viesť od obratiska v Dúbravke do Borov s jej pokračovaním až do Devínskej Novej Vsi. Prvá časť trate by mala siahať po prvú rezidenčnú etapu Borov.

Do výstavby električkovej trate tak budú môcť cestujúci z vlakov prestúpiť len na autobusy. Predĺženie električky si bude vyžadovať podrobné a dôkladné vypracovanie, nakoľko trať čaká niekoľko výziev. Jednou z nich je križovanie električkovej trate so železnicou v predĺžení Saratovskej ulice. Popod železnicu má okrem hlavnej dopravnej tepny Dúbravky viesť aj budúca električková trať. V podúrovňovom križovaní by mala byť zriadená električková zastávka, kde sa bude prestupovať medzi vlakmi a električkami.

Aké ďalšie projekty by sa mohli realizovať? 

Na túto otázku sa vo svojom blogu pokúsil nájsť odpoveď Matúš Bizoň.

1. okruh

Tunel pod Karpatmi by mal spojiť diaľnicu D1 s diaľnicou D2 a priniesť odklon osobnej a nákladnej dopravy prichádzajúcej z Trnavy do Bratislavy, ktorá dnes nevyhnutne vedie do mesta.

2. okruh

Druhý tunel pod Karpatmi by mal smerovať od križovatky Lamač pri štvrti Bory východným a juhovýchodným smerom a napojiť sa na Račiansku ulicu neďaleko vozovne Krasňany.

Predĺženie Galvaniho ulice tak, že by mala viesť až za železnice v lokalite Žabí Majer a napojiť sa okrem Račianskej aj na diaľnicu D2 pri Boroch. Zároveň by bola predĺžená aj opačným smerom popod diaľnicu D1 a napojila by sa na novú diaľnicu D4 cez Ráztočnú ulicu a cestu II/572. Z obce Most pri Bratislave by tak bolo možné dostať sa do Bratislavy až tromi priamymi smermi.

3. okruh

Prepojenie Tomášikova – Zátišie – Račianska. Tomášikova ulica by mala pokračovať cez Zátišie a pri Lidli by sa napojila na Račiansku ulicu. Tomášikova ulica by pokračovala aj jej južným prepojením so Slovnaftskou ulicou. Zároveň by sa predĺžili aj ulice Kašielska a Parková v Prievoze.

Odbremeniť Šancovú ulicu by bolo možné tretím tunelom pod Karpatmi. Nová komunikácia by začínala na Jarošovej ulici a pokračovala by pod križovatkou Račianska – Jarošova, v koridore medzi Pionierskou a železničnou traťou takmer po Smrečiansku, tunelom pod Jaskovým radom a končila by pri železničnom tuneli pri Pražskej ulici. Ďalšie návrhy nových ciest v Bratislave a okolí nájdete v infografike.

Exit mobile version