Domov Doprava Telenovela o registračných poplatkoch má na slovenské pomery šťastný koniec

Telenovela o registračných poplatkoch má na slovenské pomery šťastný koniec

Marián Viskupič zo strany SaS napokon výrazne upravil svoj pôvodný návrh a nové sadzby poplatkov pri zápise držiteľa motorového vozidla do evidencie vstúpia do platnosti 1. júla 2023.

Pôvodne mali zmeny v sadzbách registračných poplatkov za prepis motorových vozidiel platiť od 1. apríla. Nový výpočet týchto poplatkov zahŕňal najmä ekologický faktor. Platilo, že čím staršie a menej ekologické vozidlo s výkonnejším motorom, tým bude poplatok vyšší. Doteraz totiž platilo, že výhodu menších poplatkov mali skôr motoristi kupujúci staršie vozidlá, ktoré boli menej ekologické. Znížením poplatkov na novšie vozidlá však chcú poslanci motivovať ľudí ku kúpe novších automobilov, ktoré sú bezpečnejšie a šetrnejšie k životnému prostrediu. To by mohlo viesť k zníženiu priemerného veku automobilov jazdiacich po slovenských cestách, ktorý sa pohybuje na úrovni 15 rokov.

Sumy poplatkov však boli príliš vysoké, čo kritizovala odborná aj laická verejnosť. Predkladateľ návrhu, poslanec Marián Viskupič zo strany SaS, priznal, že niektoré sumy boli naozaj privysoké. „Úprimne priznávam, že v prvom kroku sa mi nepodarilo nastaviť poplatky správne. Hlavne pri starších vozidlách sa poplatky zvýšili nad mieru, ktorú považujem za únosnú. Zmena by tak priniesla ľuďom iba minimálnu úsporu.“ Nový návrh, ktorý bol schválený 15. marca a začne platiť od 1. júla 2023, je podstatne miernejší. Kým pôvodne hrozilo, že niektorí motoristi by museli uhrádzať poplatok vo výške aj 3.900 eur, napokon maximálna výška poplatku klesla na 1.000 eur.

Stále však platí, že registračný poplatok bude potrebné zaplatiť pri každom prepise vozidla a nie iba pri jeho prvej registrácii. Znížil sa však počet výkonových kategórií, zjednodušila sa a upravila tabuľku pohonov. Ak sa zároveň zmenia evidenčné čísla vozidla, tak bude potrebné zaplatiť ešte aj poplatok za vydanie nových evidenčných čísel, kedy sa za obidve tabuľky platí 2 x 16,50 €. Ak vozidlo z nejakého dôvodu nemá pridelenú oficiálnu emisnú normu Euro, tak sa uplatní koeficient zvolený na základe dátumu prvej registrácie.

Čím vyšší výkon, tým vyšší poplatok
Výkon motora v kW Sadzba poplatku v €
0-80 33
81-90 60
91-100 90
101-110 120
111-125 200
126-140 300
141-155 500
156-170 700
171-210 900
211 a viac 1000
Elektromobil 33
Ekologický koeficient
Druh vozidla Ekologický koeficient
Vozidlo staršie ako 40 rokov od dátumu prvej evidencie 0,10
Plug-in hybrid 0,20
Emisná norma
Euro 1 (do 31.12.1996) 1,00
Euro 2 (1.1.1997 – 31.12.2001) 0,80
Euro 3 (1.1.2002 – 31.12.2006 0,70
Euro 4 (1.1.2007 – 31.12.2011) 0,60
Euro 5 (1.1.2012 – 31.8.2016) 0,50
Euro 6 a, b, c (1.9.2016 – 31.8.2020) 0,45
Euro 6 d (od 1.9.2020) a novšie 0,40

 

Páčil sa vám tento článok?

Priemerné hodnotenie 3 / 5. Počet hodnotení 2

Ohodnotte tento článok!

Ďakujeme

Sledujte nás na Facebooku!

Mrzí nás že ste neboli spokojný...

Pomôžte nám zlepšiť sa!

Napíšte nám čo by sme mali zlepšiť!

Predchádzajúci článokTEST Kawasaki Versys 1000 SE – dokonale vyladený podvozok
Nasledujúci článokSonata omladla, vráti sa naspäť do Európy?