startstop

Vytiahli sme plány politických strán: táto vás nechá hodinu čakať na diaľnici, ak…

Už v sobotu 30. septembra čakajú Slovensko parlamentné voľby. Pozorne sme si prešli všetky volebné programy relevantných strán a na nasledujúcich riadkoch vám prinášame vybrané návrhy, záväzky a opatrenia, ktoré by politické strany realizovali v oblasti dopravy, pokiaľ by sa dostali do vlády, resp. parlamentu.

V prípade každej politickej strany nájdete aj link na jej oficiálny volebný program. Strany sú zoradené podľa posledného prieskumu agentúry Focus, ktorý zverejnil Denník N. Voľby sa konajú v sobotu 30. septembra 2023, volebné miestnosti budú otvorené od 7:00 do 22:00.

startstop.sk
SMER – slovenská sociálna demokracia

Konkrétne priority strany SMER – slovenská sociálna demokracia v oblasti dopravy sa nám nepodarilo dohľadať. Volebný program, resp. priority strany nájdete TU.

Progresívne Slovensko

Strana Progresívne Slovensko vo svojom volebnom programe Plán pre budúcnosť píše, že dokončí záväzný Plán dopravnej obslužnosti (PDO). Súčasný plán bude rozšírený o prímestskú autobusovú dopravu, ktorá bude nadväzovať na vlaky a spolu vytvoria prepojený systém. PDO zadefinuje, ako často a v akej kvalite majú jazdiť jednotlivé spoje tak, aby pokryli potreby cestujúcich.

Strana zavedie predplatný lístok CeloSlovák po vzore Rakúska, ktorý umožní cestovanie na celom Slovensku vo všetkých formách verejnej dopravy za výhodnú cenu. Týmto opatrením chce Progresívne Slovensko zvýšiť motiváciu cestujúcich vymeniť autá za iné ekologické formy dopravy. CeloSlovák bude dostupný aj v regionálnych a medziregionálnych verziách a umožní efektívne podporovať cestovanie znevýhodnených skupín. Strana zlepší stav dopravnej infraštruktúry tak, aby bolo možné naplniť plánovaný rozsah verejnej dopravy. Investície do modernizácie a obnovy infraštruktúry budú plánované v súlade s cieľovým stavom podľa Plánu dopravnej obslužnosti. Podporí výstavbu terminálov integrovanej dopravy.

startstop.sk

PS vo volebnom programe deklaruje urýchlené opravy ciest a mostov, ktoré sú v zlom technickom stave. Takisto chce dobudovať “najviac potrebné diaľničné úseky” a v prípade ciest I. triedy je pre stranu prioritou výstavba obchvatov miest a dedín. PS chce taktiež podporiť výstavbu infraštruktúry pre elektromobily, zrýchliť výstavbu cyklotrás, podporiť zdieľanú dopravu. Čo sa týka bezpečnosti cestnej premávky, PS chce zaviesť bodový systém po vzore Česka, zvýšiť pokuty za riadenie vozidla pod vplyvom alkoholu a investovať do siete stacionárnych radarov.

POKRAČOVANIE NA ĎALŠEJ STRANE

HLAS – sociálna demokracia

Politická strana HLAS – sociálna demokracia na základe svojho volebného programu podporuje kľúčové verejné investície v oblasti dopravy a výstavby. Strana deklaruje zvýšený záujem a hlavne vysoko odborný prístup s cieľom urýchlenej dostavby chýbajúcich úsekov diaľnic. HLAS-SD chce zaviesť do praxe novú stavebnú legislatívu vrátane digitalizácie povoľovacích procesov investičných projektov vo verejnom ako aj súkromnom sektore. Rozbehne zásadný program opráv mostov po celom Slovensku, ako aj program odstránenia lokálnych problémov (bodových závad) na cestách II. a III. triedy. Prijme opatrenia na zastavenie ničenia cestnej a železničnej siete preťaženými nákladnými vozidlami a železničnými vagónmi. Zabezpečí vylúčenie tranzitnej nákladnej dopravy z regionálnych ciest II. a III. triedy a miestnych komunikácií.

V oblasti nákladnej dopravy zvýši kapacity prepravných tokov zdrojovej a cieľovej dopravy i tokov tranzitnej dopravy a multimodálnej dopravy. V mýtnom systéme zavedie prísne zrovnoprávnenie, spriehľadnenie a kontrolu finančných tokov a príjmov. Vytvorí podmienky k prechodu nákladnej dopravy z ciest na železnice a budovanie kontajnerových terminálov (prekladísk) a z podporných nástrojov EÚ podporí nákladné vlakové linky. Modernizáciu železničných tratí bude realizovať modelom minimalizácie a eliminácie zaťaženia štátneho rozpočtu (využitie CEF fondov a Európskej investičnej banky). Zrýchli zavádzanie moderných bezpečnostných technológií a diaľkového riadenia dopravy na koridorových tratiach do roku 2030. Zvýši kapacity, bezpečnosť a rýchlosť na hlavných regionálnych tratiach do roku 2030 a zároveň zrekonštruuje 100 km železničných tratí v zlom a havarijnom stave ročne. Zaháji reálnu prípravu vysokorýchlostných tratí na Slovensku v súlade s medzinárodnými záväzkami.

startstop.sk
Jednotný cestovný lístok a ďalšie PPP projekty

Strana zavedie jednotný cestovný lístok pre celé Slovensko. Spresní a vyrieši logický prístup k dopravnej obslužnosti územia Slovenska formou vzájomnej a efektívnej koordinácie autobusovej a železničnej dopravy v novej kvalite (zvýšenie efektivity prepravných tokov a skvalitnenie nadväzností spojov autobusov a vlakov, efektivita prestupov, zvýšenie komfortu, zvýšenie bezpečnosti).

Strana zásadne zmení prístup ku komunikácii štátu s mestami, obcami a vyššími územnými celkami. Dôraz bude klásť na budovanie kapacitného cestného/železničného prepojenia pre rozvoj regiónov. Sústredí sa na rozvoj celého Slovenska naprieč regiónmi – zameria sa najmä na lokálny potenciál a vyrovnávanie „nerovnosti“ v úrovni cestnej a železničnej infraštruktúry a štandardoch dopravnej obslužnosti okolitých krajín.

Pre financovanie projektov začne strana HLAS-SD využívať doteraz Slovenskom nevyužívané nástroje a formy financovania, ako sú blendingové schémy s využitím finančnej páky. Aktívne využije doterajšie skúsenosti pre prípravu ďalších PPP projektov.

OĽaNO

OĽaNO vo svojom volebnom programe hovorí o možnosti zavedenia celoslovenského cestovného lístka po vzore Nemecka. Strana navrhuje zriadiť Národnú dopravnú agentúru (NADA), ktorá zabezpečí komplexné plánovanie diaľkovej a regionálnej VOD na celom území Slovenska na základe zákonných dopravných štandardov dopravnej obsluhy a štandardov kvality. Základným nástrojom pre NADA bude celoštátny plán dopravnej obsluhy, ktorý stanoví systém liniek VOD, rozhodne o dopravnom móde pre každú konkrétnu linku (železnica, autobus), definuje jej aktuálny aj výhľadový optimalizovaný cestovný poriadok (so
zohľadnením reálnych ekonomických možností pri prípadnej úprave existujúcej dopravnej infraštruktúry, ak bude potrebná) a určí prestupové body medzi jednotlivými linkami. OĽaNO sa bude sústrediť na dostavbu chýbajúcich diaľničných úsekov, rekonštrukciu železničných tratí a navrhne plán opravy cestných mostov. Výrazne podporí presun nákladnej dopravy na železnicu výstavbou ďalších verejných terminálov kontajnerovej dopravy.

startstop.sk

OĽaNO navrhuje, aby sa súčasťou dopravných generelov miest a obcí stali aj generely cyklistickej a pešej dopravy. Pri novej výstavbe alebo rekonštrukciách navrhuje povinnosť riešiť
cyklistickú infraštruktúru všade tam, kde to bude možné. Strana chce zlegalizovať ohľaduplnej jazdy bicyklom po všetkých
chodníkoch, popri ktorých nevedú paralelné cyklochodníky a zaviesť finančné a podporné opatrenia s cieľom, aby verejná
doprava bola pre verejnosť aj finančne zaujímavejšia ako individuálna automobilová doprava. Nastaví dlhodobý finančný
mechanizmus na podporu rozvoja nabíjacej infraštruktúry pre
elektromobilitu a zavedie podporu na nákup vozidiel na vodíkový pohon a elektrický pohon.

POKRAČOVANIE NA ĎALŠEJ STRANE

Hnutie Republika

Hnutie Republika chce podľa svojho volebného programu okamžite začať riešiť havarijný stav mostov. Pripraví podrobný plán, ktorý bude priebežne aktualizovať a v ktorých bude zahrnutý každý z cca 1 900 mostov na cestách I. triedy v členení: všetky mosty v havarijnom stave opraviť do 1 roka, všetky mosty v nevyhovujúcom technickom stave opraviť do 4 rokov a systém priebežnej preventívnej údržby na všetky mosty. Ďalej chce scentralizovať a zefektívniť správu diaľničnej siete, ciest 1, 2 a 3 triedy spojením NDS, SSC a vrátením kompetencií správy ciest zo samosprávnych krajov naspäť na úroveň štátu.

Hnutie plánuje radikálne zrýchliť výstavbu diaľnic a preto navrhuje zásadne zjednodušiť všetky zákonné a pracovné procesy pri príprave a výstavbe diaľnic. V procese prípravy diaľnic ponechá iba systémovo nevyhnutné subjekty a naopak, z procesu vylúči všetky subjekty, ktoré doteraz prípravu diaľnic nekonštruktívne blokovali – vrátane rôznych mimovládnych organizácií. Pracovné procesy nastaví tak, že nebude potrebné opakovať už raz absolvované etapy projektu. Všetci budú mať povinnosť posúvať projekt stále dopredu. Ak sa ukáže nevyhnutná potreba upraviť projekt (čo sa v praxi niekedy stane), bude sa to musieť  urobiť už ako súčasť ďalšej, nasledujúcej etapy projektu.

startstop.sk
Zjednodušenie procesov

Aby sa proces výstavby diaľnic čo najviac urýchlili, Republika zavedie systém, ktorý funguje v Česku a v Poľsku. Majetkovoprávne vysporiadania nehnuteľností (ktoré boli potrebné pre výstavbu diaľnice) sa bude dokladovať až pri kolaudácii – nie už pri povoľovaní stavby. Podmienky v tendroch na výber dodávateľov hnutie nastaví tak, že sa ich budú môcť zúčastňovať len dodávatelia, ktorí už preukázateľne obdobné diela úspešne realizovali – čo sa týka kvality, dodržania ceny a termínov, pričom zvýhodnení budú slovenskí dodávatelia. Hnutie zavedie zmluvnú zodpovednosť generálneho dodávateľa za to, že pokiaľ on dostane zaplatené za zhotovené dielo alebo jeho časť, musí cez nastavenie svojich subdodávateľských vzťahov zabezpečiť a garantovať riadne úhrady v celom subdodávateľskom reťazci.

K elektromobilite bude Republika pristupovať ako ku každej inej technológii. Kde to bude výhodné, bude rozvoj elektromobility podporovať, kde budú výhodnejšie iné technológie, bude podporovať tie. Hnutie presadí, aby aj po roku 2035 zostala zachovaná možnosť kúpy auta s tradičným pohonom a zavedie pravidlá pre jazdu na elektrokolobežkách.

Kresťanskodemokratické hnutie

KDH vo svojom volebnom programe Lepšie 2023 uvádza, že Slovensko potrebuje urýchlené dobudovanie základnej infraštruktúry. Prioritným cieľom pre stranu je dokončiť výstavbu diaľnice D1 a diaľnice D3 a tiež vybudovanie cestného rýchlostného prepojenia medzi Košicami a ukrajinskou hranicou. KDH bude pokračovať v príprave a realizácii výstavby rýchlostných ciest v smere sever – juh.

startstop.sk

V oblasti alternatívnych palív KDH podporí výskum a vývoj nových technológií a vytvorí podmienky pre ich rýchle zavádzanie na trhu vrátane výstavby infraštruktúry v potrebnej dostupnosti a hustote siete. Podporí investície do transformácie školských ulíc, aby v čase dopravnej špičky nevznikali pred školami dopravné zápchy a kolízne situácie. KDH ďalej podporí investície do budovania bezpečných cyklodopravných aj cykloturistických trás a súvisiacej infraštruktúry vrátane parkovísk pre bicykle. Cieľom je systematickými krokmi dospieť k pozitívnej motivácii uprednostniť chôdzu, bicykel, kolobežku či MHD pred jazdou autom, čím sa zároveň zvýši aj zdravotná kondícia obyvateľov.

POKRAČOVANIE NA ĎALŠEJ STRANE

Slovenská národná strana

Slovenská národná strana chce podľa svojho volebného programu zrýchliť dostavbu a opravu diaľnic, rýchlostných ciest, mostov a iných strategických objektov cestnej a železničnej infraštruktúry, zvýšiť objem finančných prostriedkov investovaných do dopravnej siete získaných z mýtnych poplatkov, zjednodušiť plánovacie a povoľovacie procesy i verejné obstarávanie. V krajských mestách podporí vybudovanie záchytných parkovísk pri dopravných uzloch. SNS podporí rozvoj ekologickej verejnej dopravy v mestách a budovanie zmysluplných cyklotrás. Zabezpečí tiež, aby medzinárodné letiská zostali v rukách štátu.

Sloboda a Solidarita

Strana SAS vo svojom Programe ekonomického rastu píše, že zavedie prioritizáciu stavby úsekov diaľnic a rýchlostných ciest. Kritériá nastaví podľa vyťaženosti daných úsekov a ekonomickej návratnosti investície. Rozhodujúce teda nebude len to, koľko finančných príjmov získa štát na jedno investované euro, ale aj ako sa zvýši rýchlosť a plynulosť dopravy v dotknutých regiónoch, ako sa v nich zvýši životná úroveň, ako sa zlepší životné prostredie, či ako sa v nich zvýši dostupnosť zdravotníctva a školstva.

startstop.sk

Aj SAS chce zrýchliť opravy mostov, ktoré sú v havarijnom stave. Strana chce odkloniť nákladnú dopravu z ciest II. a III. triedy zavedením nových poplatkov na týchto cestách, zároveň však zníži poplatky pre kamióny na cestách I. triedy a na diaľniciach a rýchlostných cestách. Takisto chce prísnejšie kontrolovať preťaženosť nákladných vozidiel, aby tieto neničili cesty. Čo sa týka cestnej premávky, strana chce skrátiť lehotu na zaslanie informácie o priestupku na jeden mesiac od jeho zaznamenania. Na vodičov prekračujúcich rýchlosť vymyslela nový bič – povinnosť odstavenia vozidla na stanovený čas, napríklad jednu hodinu na najbližšom bezpečnom mieste.

SAS v programe tiež pripomína, že výška pokuty často nezávisí od závažnosti priestupku. Napríklad pri parkovaní je rovnaká výška pokuty v prípade, že niekto parkoval o minútu dlhšie, ako keď nechal auto zaparkované bez platenia aj týždeň. SAS chce preto zmeniť zákon o cestnej premávke a priestupkový zákon tak, aby aj u objektívnej zodpovednosti za konkrétny priestupok bola výška pokuty podľa preukázanej závažnosti konania. Strana chce tiež zvýšiť tresty za alkohol za volantom, presadiť privatizáciu železničnej spoločnosti Cargo a zrýchliť rekonštrukciu železničnej infraštruktúry.

POKRAČOVANIE NA ĎALŠEJ STRANE

Sme rodina

Strana Sme rodina vo svojom volebnom programe explicitne neuvádza žiadne opatrenia v oblasti dopravy, ale chce zaviesť tzv. Digitálnu dvojičku Slovenska. Ide o projekt, ktorý vytvorí digitálny obraz svojho územia s presnosťou na 3 cm v porovnaní s realitou. Sme rodina chce aby sa Slovensko stalo prvým štátom, ktorý vlastní, chráni a využíva 100 % digitálnych dát o vlastnom území. Umožní občanom, univerzitám, vedcom aj firmám, aby ich používali.

Strana verí, že Digitálna dvojička Slovenska spustí vďaka unikátnej digitálnej infraštruktúre podobnú revolúciu v ekonomickom rozvoji štátov, ako to urobili v komerčnom biznise Apple, Netflix alebo Spotify. Za týmto účelom sa strana už zaslúžila o podpísanie Memoranda o spolupráci s Center for Integrated Facility Engineering americkej Stanford University, ktoré sídli v Silicon Valley. Projekt Digitálnej dvojičky Slovenska úspešne prešiel oponentúrou tejto technologickej univerzity. Sme rodina verí, že vďaka Dátovej digitálnej dvojičke získa Slovensko náskok pred štátmi, voči ktorým dnes ekonomicky zaostávame a tento projekt bude priťahovať pozornosť celého sveta. Vďaka tomu sa staneme krajinou budúcnosti.

Demokrati

Strana Demokrati vo svojom volebnom programe Plán pomoci ľuďom píše, že zavedie stabilný a predvídateľný systém vyčleňovania verejných zdrojov na financovanie výstavby, rekonštrukcie a údržby cestnej siete, vrátane mostov. Bude presadzovať obmedzenie tranzitnej nákladnej dopravy v obciach (spoplatnenie prejazdov, výstavba obchvatov obcí…), zavedie sériu opatrení pre výrazné skrátenie prípravnej fázy výstavby diaľnic a iných nosných prvkov cestnej infraštruktúry.

Demokrati chcú na vybraných úsekoch diaľnic otestovať možnosť aplikácie tzv. „zelených diaľnic“, vybudovaných s ohľadom na životné prostredie, s nízkym dopadom na emisie skleníkových plynov, využívajúce obnoviteľné zdroje energie a podporujúce biodiverzitu. Strana podporí rekvalifikovanie zatriedenia ciest (I., II., III. trieda), podľa aktuálnych intenzít dopravy, aby sme mohli efektívne vynakladať zdroje na rekonštrukciu týchto ciest. Umožní zvýšenie maximálnej povolenej rýchlosti na vybraných úsekoch diaľnic a rýchlostných ciest na 150 km/h a na vybraných úsekoch ciest 1. triedy na 110 km/h.

startstop.sk
Pokuty odstupňované podľa príjmu

Presadí 100 % zľavu z poplatku za používanie diaľnic pre vozidlá bez emisií oxidu uhličitého a to vo forme dočasného opatrenia, napríklad do roku 2030. Podporí zavádzanie nízkoemisných zelených zón v mestách. Sprísni podmienky pre vrátenie vodičského oprávnenia po závažnom porušení pravidiel cestnej premávky. Demokrati budú chcieť zaviesť sankciu výkonu verejno-prospešných prác a súčasne aplikáciu pravidla „trikrát a dosť“.

Strana zavedie udeľovanie progresívnych pokút za prekročenie rýchlosti na základe príjmu páchateľa, podľa vzoru Fínska, Švédska alebo Nemecka. Umožní samostatné vedenie vozidla osobám vo veku od 16 rokov na vybraných druhoch komunikácii a za osobitných podmienok. Presadí režim postupného zvyšovania kvalifikácie pre účely vedenia motorového vozidla naviazaný na výkon motora. Presadí zníženie minimálneho veku pre vodičov autobusov v mestskej a prímestskej autobusovej doprave na 18 rokov. Zjednoduší tiež podmienky zamestnávania cudzích štátnych príslušníkov vo verejnej osobnej doprave.

Aliancia

Strana Aliancia vo svojom volebnom programe uvádza, že chce výrazne zvýšiť tempo výstavby južných rýchlostných ciest R2, R7 a to v plnom profile so štyrmi jazdnými pruhmi. Viac peňazí ponúkne župám na modernizáciu ciest II. a III. triedy. Vybudovať chce cestné obchvaty Komárna, Nových Zámkov, Kráľovského Chlmca, Šale a Šiah a tiež vybudovať nové cestné mosty cez rieku Ipeľ. Strana podporí zriadenie centrálnej inštitúcie na plánovanie, koordináciu a budovanie cyklotrás. Na výstavbu nových cyklotrás vyčlení oveľa viac finančných prostriedkov. Aliancia volá po modernizácii a elektrifikácii železničnej trate Bratislava-Dunajská Streda-Komárno a modernizácii a elektrifikácii železničnej trate Zvolen-Lučenec-Košice. Zvýšiť chce počet železničných priecestí so závorami. Aspoň polovicu mýta vybraného od nákladných vozidiel na cestách 1. triedy investuje do modernizácie týchto ciest.

startstop.sk

Strana zruší doterajšiu prax, keď štát vyvlastňuje pozemky na výstavbu diaľnic a rýchlostných ciest, preklasifikuje ich na stavebné pozemky. Vyvlastňovanie je tak veľmi drahé, najmä v blízkosti veľkých miest, a je živnou pôdou pre špekulácie s pozemkami. Pokuty, ktoré vyberá dopravná polícia, by podľa strany nemali ísť na ministerstvo vnútra, ale do osobitného rozpočtu ministerstva dopravy. Ten by sa používal len na rekonštrukciu, údržbu ciest a výstavbu rýchlostných ciest. Aliancia by zrušila výber mýta resp. diaľničných poplatkov na úsekoch diaľnic a rýchlostných ciest, ktoré boli dočasne postavené len v polovičnom profile, pretože spoplatnené by mali byť len plne vybudované úseky.

Exit mobile version