Domov Elektromobilita EX30 má mať najnižšiu uhlíkovú stopu spomedzi všetkých vozidiel Volvo

EX30 má mať najnižšiu uhlíkovú stopu spomedzi všetkých vozidiel Volvo

Volvo dva týždne pred oficiálnym predstavím nového kompaktného elektrického SUV s označením EX30 oznámilo, že znížilo celkovú uhlíkovú stopu vozidla pri najazdení 200 000 km na menej než 30 ton. V porovnaní s plne elektrickými modelmi C40 a XC40 ide o 25-percentné zníženie.

Volvo EX30 bude mať nulové emisie z výfukových plynov, čo prispieva nielen k nižšej uhlíkovej stope. Významný môže byť aj vplyv na kvalitu ovzdušia. Volvo argumentuje výskumom Univerzity v Južnej Kalifornii, podľa ktorého môže aj malý nárast počtu elektrických vozidiel v určitej oblasti mať priamy pozitívny vplyv na množstvo návštev pohotovosti zo strany pacientov v dôsledku astmy.

Na zníženie celkovej uhlíkovej stopy automobilu však samotná elektrifikácia nestačí. Automobil nielen jazdí po cestách, ale sa aj navrhuje, vyvíja, konštruuje a preváža – a všetky tieto kroky ponúkajú možnosti ďalšieho zníženia emisií. „Náš nový model EX30 predstavuje veľký krok správnym smerom z hľadiska našich ambícií v oblasti udržateľnosti,“ hovorí Anders Kärrberg, globálny riaditeľ pre oblasť udržateľnosti. „Do roku 2025 chceme znížiť celkové emisie na vozidlo o 40 % v porovnaní s úrovňou v roku 2018, a to prostredníctvom 50-percentného zníženia celkových emisií z výfukových plynov a 25-percentného zníženia emisií z našich prevádzok, získavania surovín a dodávateľského reťazca – to všetko na ceste k dosiahnutiu našej ambície stať sa do roku 2040 klimaticky neutrálnou spoločnosťou.“

EX30

Všade samé recyklované materiály

Ako teda vo Volve znížili uhlíkovú stopu modelu EX30? V prvom rade treba uviesť, že navrhnúť menšie vozidlo znamená menej materiálu na jeho výrobu. Vzhľadom na to, že hliník a oceľ patria k najväčším prispievateľom k nárastu emisií CO2 súvisiacim s výrobou, práve tu môže automobilka, ale aj zákazník, stav významne zmeniť. Hoci pri konštrukcii automobilu sa použilo menej ocele a hliníka, viac z neho predstavuje recyklovaný obsah. Asi štvrtina všetkého hliníka použitého pri konštrukcii vozidla je recyklovaná, rovnako ako približne 17 % všetkej ocele.

Uvedený prístup pokračuje aj v kabíne, pretože najudržateľnejším komponentom je ten, ktorý neexistuje. Využitím optimalizácie ako riadiaceho princípu udržateľného dizajnu sa konštruktérom podarilo spojiť viacero funkcií do jedného komponentu. Tým sa znížil počet použitých dielov bez toho, aby to ohrozilo funkčnosť. Spomedzi všetkých plastov vo vozidle, od vnútorných komponentov až po vonkajšie nárazníky, je asi 17 % recyklovaných, čo je doteraz najviac v histórii značky Volvo.

EX30

Ďalšie kroky ku klimatickej neutralite

Ďalšou kľúčovou oblasťou pre znižovanie emisií je výrobný a dodávateľský reťazec, napríklad prostredníctvom dodávok čistej energie. Volvo EX30 sa bude vyrábať v závode, ktorý využíva na svoju prevádzku vysokú úroveň klimaticky neutrálnej energie, vrátane 100 % klimaticky neutrálnej elektrickej energie.

Výrobný proces sa v mnohých smeroch zefektívnil. Miera využitia materiálov v lisovaných dieloch karosérie počas výroby je jednou z najvyšších. Volvo tiež pokračuje v sledovateľnosti materiálov potrebných pri výrobe akumulátorov ako sú napríklad lítium, mangán, kobalt, sľuda, grafit a nikel. Na tieto účely využíva technológiu blockchain.

EX30

Efektívnejšie využitie džínsoviny

Vo Volve EX30 bude môcť nájsť  používame širokú škálu recyklovaných a obnoviteľných materiálov na sedadlách, palubnej doske či dverách. Reč je napríklad o džínsovine. Na vytvorenie dekoru interiéru z džínsoviny používa Volvo vlákna, z ktorých by inak boli odpadové produkty v procese jej recyklácie. Keď sa recyklujú džínsy, rozdrvené vlákna sa skrútia do priadze a dlhé vlákna sa navzájom spoja. Krátke vlákna však zvyčajne zostanú ako odpad a práve pre tie našlo Volvo ďalšie využitie.

Toto všetko prispieva k tomu, že vozidlo má takzvaný vplyv výroby na emisie CO2 „od kolísky po kolísku“ v odhadovanom množstve 18 ton. Proces „od kolísky po kolísku“ popisuje vplyv CO2 od ťažby surovín až po nové vozidlo doručené do predajne, čiže ešte predtým, než sa na ňom jazdí. Model EX30 je navyše navrhnutý tak, aby sa na konci svojej životnosti dal na 95 percent opätovne využiť, a to recykláciou materiálov a získaním energie z toho, čo už nie je možné obnoviť.

Nové Volvo EX30 bude odhalené 7. júna.

Páčil sa vám tento článok?

Priemerné hodnotenie 5 / 5. Počet hodnotení 1

Ohodnotte tento článok!

Ďakujeme

Sledujte nás na Facebooku!

Mrzí nás že ste neboli spokojný...

Pomôžte nám zlepšiť sa!

Napíšte nám čo by sme mali zlepšiť!

Predchádzajúci článokCorsa sa dočkala vizáže väčšej Astry, pod kapotu jej pribudnú mild hybridy
Nasledujúci článokVW Touareg po facelifte – prišiel o V8, závratný výkon hybridu