startstop

10.000 kilometrov vďaka solárnym panelom? Scania hovorí áno

Foto: Scania

Scania s maximálnym dojazdom 10.000 kilometrov na obnoviteľné zdroje? Plug-in hybridná koncepcia to má dokázať vďaka 300 kWh batérii.

Elektromobilita ako taká je aktuálne na výstupe, aj keď možno nie na takom, ako by sa pôvodne očakávalo, keď sa s touto koncepciou prichádzalo. Švédska nákladná automobilka Scania však prišla s nápadom, ako vozidlá nabíjať počas jazdy. Čudujme sa svete, prostredníctvom slnka. Samozrejme, na takéto dlhé prejazdy vám klasický ťahač určite nestačí.

Ukázaný prototyp vznikol v spolupráci s univerzitou v meste Uppsala a vďaka pomoci niektorých z partnerov. Nákladná súprava nejazdí iba na čistú elektrickú energiu. Ťahač samotný je plug-in hybrid a na prvý pohľad asi ani nie je ničím zaujímavý. Pokiaľ sa však zapozeráte pozornejšie, môžete si všimnúť väčšie množstvo náprav na návese a po boku sa nachádzajúce solárne panely.

Celkovo sa po stranách nachádza 100 metrov štvorcových solárnych panelov, čo podľa tvorcov bude dostačovať na vyprodukovanie cca 8 tisíc kWh elektriny v ich domovskej krajine. Podľa Scanie by tak súprava mala vedieť prejsť až 5.000 kilometrov iba čisto na elektrický pohon zo slnka. Pokiaľ by kamióny jazdili južnejšie, napríklad v Portugalsku alebo Taliansku, mohli by sme sa pohrávať s údajom 10.000 kilometrov.

Fotovoltika tu nabíja 200 kWh batériu, ktorá je súčasťou návesu a slúži aj ako „nabíjačka“ pre ťahač. Ten samotný má 100 kWh batériu a dieselový agregát. 100 kWh pre takú váhu akú má ťahač, je tak na 30 kilometrov čistej jazdy, ale po meste, prípadne po dedinách by to mohlo postačovať.

100 m2 je naozaj veľká plocha. Náves tak má dohromady 18 m2, čo je o 4 m2 viac ako klasické skriňové návesy, ktoré jazdia denno denne po našich cestách. Aktuálne prebiehajú skúšky, o koľko sa znížia emisie CO2 a ostatných škodlivín a samozrejme náklady na obsluhu, nakoľko je kamión naložený takým množstvom materiálu, akým je.

Exit mobile version