Sedany so stovkami koní sú špecifickým javom v automobilovom svete. Väčšina z nich vyzerá nenápadne a svoj potenciál odhaľujú len zvukom vychádzajúcim z výfukov, ktorý dáva tušiť, že pod kapotou sa skrýva niečo mimoriadne.
Tieto automobily poskytujú dostatočný priestor pre päť cestujúcich a ich batožinu, luxusné prostredie kabíny vypracované z najkvalitnejších materiálov, sú rozhodne komfortnejšie ako väčšina športových kupé či GT, majú pohon zadných alebo všetkých kolies a prekonávanie dlhých diaľničných vzdialeností je pre nich zábavné a neunavujúce. V jednej chvíli dokážu byť superrýchlymi diaľničnými expresmi, v druhej reprezentatívnym spoločníkom pri príchode na významnú spoločenskú akciu a netreba sa s nimi hanbiť prísť ani na zraz športových automobilov.
Ich technika je tak dokonalá, že napriek tomu, že tieto sedany obyčajne vážia vyše dve tony alebo majú hmotnosť blížiacu sa tejto hodnote, vedia sa agilne správať i na okresných cestách a zabaviť pritom aj ich vodiča. Sprievodným znakom silného motora a hutného zvuku je, pochopiteľne, aj vyššia spotreba paliva, ale tak to vo svete športových áut jednoducho chodí.
Mercedes-Benz E 63 AMG
Športová divízia sttutgartskej automobilky sa opäť postarala o to, aby z reprezentatívnej a manažérskej limuzíny stvorila superostrý športový sedan, ktorý si obľúbili napríklad profesionálni pretekári ako svoje rodinné auto. Éčko dostalo agresívny bodykit, uzávierku diferenciálu na zadnej náprave, 18-palcové kolesá, elektronicky ovládané tlmiče, o 5,6 cm rozšírenú zadnú nápravu a trojrežimové nastavenie ESP, ktoré sa dá, samozrejme, úplne vypnúť.
Pod kapotou nájdeme tradičný vidlicový osemvalec, ktorý má objem 6,2 litra. V éčku sa tak ustajnilo 525 koní, ktoré sú spolu s krútiacim momentom 630 Nm prenášané na zadné kolesá prostredníctvom sedemstupňovej automatickej prevodovky AMG Speedshift MCT so štyrmi režimami radenia. Vodič si môže zapnúť aj funkciu Racestart (AMG názov pre launch control), teda systém riadeného štartu, keď sa na zadné kolesá prenesie čo najväčšie množstvo výkonu bez zbytočného prešmykovania kolies. Dosiahnuť stovku po štarte za 4,5 sekundy môžete vyskúšať aj bez neho, no musíte veľmi citlivo dávkovať plyn. Ten prestane reagovať pri 250 km/h a Mercedes uvádza pri bežnej jazde kombinovanú spotrebu 12,6 l/100 km. S hmotnosťou 1840 kg je ľahšie ako napríklad nové BMW M3 a jeho zvuk ešte stále nie je trestným činom. Teraz sa kúsky s nájazdom nižším než 100-tisíc km predávajú za sumu okolo 32-tisíc eur.
Mercedes-Benz S 65 AMG
Mercedes S 65 AMG je kozmicky rýchla luxusná kancelária. Predávala sa výhradne s predĺženým rázvorom karosérie. Pri ohlušujúcom reve vidlicového dvanásťvalca by sa zdalo, že cestujúci na zadnom sedadle musí svojho vodiča usmerňovať mobilom, pretože hlas zanikne vo zvuku bublajúcich a odfukujúcich valcov. Vlajková loď Mercedesu dosahovala najvyšší výkon 612 koní a krútiaci moment 1000 newtonmetrov. V rámci protikrízových opatrení a podpory automobilového priemyslu sa v Nemecku v čase finančnej krízy hovorilo, že tamojšie lokomotívy budú nahradené eskovým AMG…
Prvý majiteľ pravdepodobne jednu z prvých ciest absolvoval do Brabusu alebo inej tunerskej spoločnosti, ktorá z vozidla odstránila obmedzovač rýchlosti nastavený na nudných 250 km/h. Spolu s nočným videním bol tento medveď ideálnym spoločníkom na nočné ilegálne preteky. Sila motora katapultuje obrovskú masu ocele, hliníka, plechu a karbónu na stovku za 4,2 sekundy. Na Slovensku sa Mercedes S 65 AMG predával za magických 221 221 eur, teraz ho dokážete zohnať pod 37-tisíc eur, no kúsky s nižším nájazdom si stále držia cenu okolo 60-tisíc eur.
BMW 760i
Nijak dramatický názov, za to oveľa viac schopností a prestížneho luxusu. Výkladná skriňa mníchovskej techniky prišla s vidlicovým dvanásťvalcom a osemstupňovou automatickou prevodovkou. Motor preplňovaný dvoma turbodúchadlami mal najvyšší výkon 544 koní a maximálny krútiaci moment 750 Nm prenášala prevodovka na všetky štyri kolesá.
Najvyššia hodnota krútiaceho momentu mala pritom vražedne plochú krivku od 1500 do 5000 ot/min. 2030 kg vážiace BMW ponúkalo aj manuálne radenie prevodových stupňov, no pokiaľ nie ste matematik, výpočet ideálneho prevodového stupňa pred zákrutou prenechajte softvéru. Rovnica 0-100 km/h = 4,6 s už je oveľa pochopiteľnejšia. Najvyššia rýchlosť bola obmedzená na 250 km/h, udávaná kombinovaná spotreba 13 litrov obmedzená nebola. Dnes sa dá zohnať pod 20-tisíc eur, zachovalé kúsky s pravidelnou starostlivosťou stoja okolo 26-tisíc.
Audi S8
Desaťvalec z Gallarda v službách Audi A8? Niet divu, že sa kuriéri z krivých chodníčkov dostali z každej štvorkolesovej šlamastiky. Nenápadnejší rýchly sedan nikde nenájdete, Audi S8 hrá rolu dvojitého agenta. V prvom momente sa tvári ako pokojná, luxusná a ťažkopádna limuzínka, no stačí na chvíľu odvrátiť zrak, spustiť S8 z očí a môže sa stať, že zadné LED svetlomety uvidíte až na vzdialenom horizonte. To len vodič pritiahol desaťvalcu s objemom 5,2 litra uzdu a dych lapajúci motor s výkonom 450 koní preniesol na všetky kolesá najvyšší krútiaci moment 540 Nm, čím automobil zrýchlil z nuly na stovku za 5,1 sekundy.
V duchu nepísanej nemeckej dohody a tolerancie bola najvyššia rýchlosť elektricky obmedzená na 250 km/h. Športová verzia S8 mala o 2 centimetre znížený podvozok, 20-palcové kolesá, chrómované koncovky výfuku, šesťstupňovú automatickú prevodovku Tiptronic a za tučný príplatok 8 922 eur aj keramické brzdy. Na Slovensku sa Audi S8 predávalo za 104 770 eur, teraz môže byť vaše aj za 13-tisíc. Zohnať S8 s rozumným nájazdom je však dosť problém, tak snáď sa na vás usmeje šťastie.
EŠTE NEKONČÍME. NA NASLEDUJÚCEJ STRANE NÁJDETE ĎALŠIE 3 VÝNIMOČNE RÝCHLE SEDANY.
Sedany so stovkami koní sú špecifickým javom v automobilovom svete. Väčšina z nich vyzerá nenápadne a svoj potenciál odhaľujú len zvukom vychádzajúcim z výfukov, ktorý dáva tušiť, že pod kapotou sa skrýva niečo mimoriadne.
Bentley Continental Flying Spur Speed
Názov dlhý ako samo 5,2-metrové auto a nekonečný ako prúdiaca sila z dvakrát preplňovaného dvanásťvalca s objemom 6,0 litra. Táto kombinácia určite nie je vhodná pre britského kráľa a z jazdnej dynamiky 2440 kilogramov vážiaceho prepychového sedanu by sa zatočila hlava aj oveľa mladším jedincom. Karbón-keramické brzdy vpredu s priemerom 420 mm a vzadu s priemerom 356 mm boli v čase uvedenia auta na trh najväčšie, aké kedy boli namontované do sériového auta. Talianski zbohatlíci si objednávali rovno jednu sadu navyše a svojim hosťom na nich servírovali pizzu.
Šesťstupňová automatická prevodovka má čo robiť, aby fyzicky udržala 610 koní na predpísaných pastvinách a aby jej 750 Nm krútiaceho momentu neprerástlo príliš cez hlavu. Keď sa táto masa luxusného dreva a kože s priestorom malého tanečného parketu a zabudovanej diskoaparatúry s výkonom 1100 W a 15 reproduktormi rozhýbe na stovku za 4,8 sekundy, do krížiku ho nezameria James Bond ani Robin Hood. A aj keby, pri maximálnej rýchlosti 322 km/h sa ešte stále môžete pokúsiť ujsť aj vystrelenej guľke… A to sa za 40-tisíc oplatí, nie?
Cadillac CTS-V
V našom prehľade nesmie chýbať ani zástupca surovej a syrovej americkej sily. Čo sa stalo, keď priamo továreň namontovala motor z Corvetty ZR1 do hranatého manažérskeho sedanu? Vznikol Cadillac CTS-V a skvelé náradie pre obľúbenú americkú disciplínu v šprinte na štvrť míle. Keď budete počuť ryk preplňovaného osemvalca s objemom 6,2 litra, na skromný priestor v kabíne úplne zabudnete. Cadillac navyše zahanbil väčšinu európskej konkurencie, keď dovolil k šesťstupňovému automatu Hydramatic alternatívne objednať šesťstupňový manuál. Ten je, mimochodom, k dispozícii do dnešných čias.
Aj keď 746 Nm a 550 koní môže mať vyššiu spotrebu spojok ako benzínu, od Američanov sa podobný prístup k superšportovému sedanu neočakával. Keď k tomu pripočítame nahradenie drevených obkladacích panelov karbónom, brzdy Brembo, pneumatiky Michelin Pilot Sport, elektromagnetické tlmiče a športové anatomické sedačky Recaro, zbytok konkurencie môže odísť z bojiska s dlhým nosom a odretým nárazníkom. Keďže v Európe ich nejazdí veľa, na pomery silných sedanov si drží cenu. Pripravte si okolo 35-tisíc eur.
Maserati Quattroporte Sport GT S
Najkrajší a najpôvabnejší supersedan klame telom. Ako mladá mačička sa k vám môže po nociach túliť a plniť každé prianie, až sa napokon ráno zobudíte a na mieste domáceho kina sa na vás bude usmievať usadajúci prach. Quattroporte toho dokáže na ceste viac ako dáva svojim zjavom najavo a ani elektronika si pri neopatrnom zaobchádzaní nemusí poradiť so stádom 440 koní a 490 Nm. K vidlicovému 4,7-litrovému osemvalcu pribudli do partie prepracovaný výfukový systém, nové pružiny, nové tlmiče, nové zavesenie kolies a aby tých noviniek nebolo málo, nové sú aj extrémne silné brzdy Brembo.
Rozsiahle drevené obloženie interiéru nahradil karbón a šesťstupňový automat s možnosťou radenia pádlami pod volantom dostal novú mapu radenia. To sú zásadné zmeny oproti klasickému Quattroporte, ktoré je o pol sekundy pomalšie. GT S zrýchli na stovku za 5,1 sekundy a na autobahne vysmeje najvyššou rýchlosťou 285 km/h všetkých Nemcov, pretože na Apeninskom polostrove sa obmedzovač rýchlosti jednoducho nenosí.