startstop

TOP 5 najlepších pilotov novodobej histórie F1, ktorí nikdy nezískali titul majstra sveta

Foto: Clive Mason/Getty Images

Nie každému skvelému pretekárovi sa podarilo získať aj titul majstra sveta. Týchto päť, dnes už bývalých jazdcov F1, je toho krásnym príkladom.

Formula 1 je absolútnym vrcholom motoršportu. Ani jeden jazdec, ktorý sa dostal do F1, sa tam neobjavil náhodou. Všetci do jedného totiž museli v nižších sériách či motokárach preukázať svoj talent a rýchlosť. Môžeme preto bez preháňania povedať, že na štartovom rošte F1 stojí dvadsiatka jedných z najlepších pilotov sveta.

Napriek tomu, že F1 má množstvo fantastických jazdcov, nie všetkým sa podarilo dosiahnuť na pomyselný Olymp, teda získať titul majstra sveta. Nespoľahlivý monopost, zlé kariérne rozhodnutia či skrátka smola. Aj to sú dôvody, prečo sa to niektorým nepodarilo, napriek tomu, že by si titul zaslúžili. Pripravili sme preto zoznam TOP 5 pilotov F1, ktorí v 21. storočí patrili k tomu najlepšiemu, čo kráľovná motoršportu priniesla, no ten najvyšší stupienok im napriek tomu unikol.

Daniel Ricciardo

Je to len pár dní od vyhlásenia, ktoré rozosmutnilo väčšinu formulového sveta. Daniel Ricciardo končí v tíme VCARB a s najväčšou pravdepodobnosťou aj v F1. Red Bull to navyše spravil maximálne bez rešpektu a Daniela v podstate vykopli bez rozlúčky. Jazdec jeho kalibru si však rozhodne zaslúžil dôstojnejší odchod a možnosť sa s fanúšikmi, ako aj samotnou Formulou 1 poriadne rozlúčiť. Ide pritom o pilota, ktorý patril nielen medzi najpopulárnejších na gride, ale aj medzi najrýchlejších. Do histórie F1 sa však zapíše ako jeden z najlepších, ktorý nikdy nedosiahli na titul majstra sveta. Do veľkej miery sa na tom podpísali zlé kariérne rozhodnutia. Ricciardo bol skrátka tretinu svojej kariéry v zlom čase na nesprávnom mieste.

Foto: Gongora-NurPhoto/Getty Images

V F1 debutoval v roku 2011 za tím HRT. Danny bol však juniorským jazdcom Red Bullu, a tak od nasledujúcej sezóny usadol do monopostu Toro Rosso. Počas dvoch sezón svojimi výkonmi presvedčil Red Bull, že si zaslúži miesto v hlavnom tíme a od roku 2014 tak robil tímového kolegu čerstvému 4-násobnému majstrovi sveta Sebastianovi Vettelovi. Danny Ric však okamžite žiaril. Vo svojej prvej sezóne za Red Bull získal hneď tri víťazstvá, 8 pódií a na body porazil Vettela. A to červení býci zďaleka nemali najrýchlejší monopost. Počas piatich sezón v tomto tíme získal dokopy 7 víťazstiev a 29 pódiových umiestnení. Dvakrát pritom Ricciardo skončil v celkovom hodnotení šampionátu na 3. mieste.

Foto: PlanetF1

Nasledoval prestup do Renaultu, kde počas dvoch sezón jednoznačne zdolal svojich tímových kolegov a pripísal si na konto dve ďalšie pódiá. Francúzsky tím však nemal monopost schopný bojovať o víťazstvá a Daniel tak skúsil svoje šťastie v McLarene. Napriek ikonickému víťazstvu v Monze však môžeme tento prestup označiť za začiatok úpadku jeho kariéry. S papájovým monopostom sa neskutočne trápil a po dvoch sezónach ostal bez sedačky. V roku 2023 nasledoval prekvapivý comeback do tímu Alpha Tauri s vidinou sedačky v Red Bulle. Veľký návrat domov sa však napokon nekonal. Posledné sezóny Daniela Ricciarda sa síce niesli v znamení neuspokojivých výsledkov a trápenia, no napriek tomu mu nemožno odoprieť, čo v F1 dosiahol. Celkom jednoznačne patrí k najlepším jazdcom, ktorých sme od roku 2001 mohli vidieť v kráľovnej motoršportu.

POKRAČOVANIE NA ĎALŠEJ STRANE

Nie každému skvelému pretekárovi sa podarilo získať aj titul majstra sveta. Týchto päť, dnes už bývalých jazdcov F1, je toho krásnym príkladom.

Mark Webber

Ďalším menom v zozname je opäť Austrálčan, a to Mark Webber. Ten debutoval v F1 už v roku 2002 v tíme Minardi. Svoj nesporný talent dokazoval od prvých pretekov, v ktorých obsadil skvelé 5. miesto. Nasledovali dva roky v tíme Jaguar a po nich prestup do BMW Williams, s ktorým sa mu podarilo získať aj svoje prvé pódium v F1. Postupne si vybudoval povesť veľmi rýchleho a talentovaného pretekára.

Foto: Getty Images

V roku 2007 však Webber zariskoval a stal sa súčasťou tímu „malinovkárov“, teda Red Bullu. Bol to risk, ktorý sa rozhodne vyplatil. V tíme zostal 7 nasledujúcich sezón, počas ktorých viackrát siahal po titule a trikrát skončil v pohári jazdcov na treťom mieste. Webber mal však smolu, že jeho tímovým kolegom bol Sebastian Vettel. Ten dokázal počas tohto obdobia získať až štyri tituly v rade. Mark síce rýchlosť mal, no mal aj dávku smoly a ich spoločné pôsobenie v Red Bulle sa viackrát nieslo v duchu kontroverzie. Azda najznámejším incidentom bolo neslávne známe „Multi 21“.

Celkovo strávil Mark Webber v F1 dvanásť sezón, počas ktorých získal 9 víťazstiev, 42 pódií a 13-krát stál na pole position. Na titul síce nikdy nedosiahol, no dva roky po ukončení svojho pôsobenia vo Formule 1 sa mu podarilo získať titul majstra sveta v seriáli WEC s tímom Porsche.

Rubens Barrichello

Debutoval v F1 už v roku 1993, no jeho kariéra trvala skutočne úctyhodnú dobu, a to až do roku 2011. Svoje najväčšie úspechy zažil až v tomto storočí. V roku 2000 si Barrichello po sérii dobrých výkonov vyslúžil prestup z tímu HSBC Stewart Ford do ikonického Ferrari. Hneď vo svojej prvej sezóne raz zvíťazil a deväťkrát stál na pódiu. V nasledujúcich rokoch pridával jedno pódium za druhým, ktoré doplnil aj niekoľkými víťazstvami. Boli to totiž dominantné roky Ferrari a nič iné sa prakticky ani neočakávalo. V šampionáte sa počas tohto obdobia raz umiestnil na treťom mieste, dvakrát bol druhý. Barrichello mal jedno veľké nešťastie, a to, že v druhom monoposte Ferrari sedel legendárny Michael Schumacher.

Foto: Omologato Watches

V roku 2007 nasledoval prestup do Hondy a keď sa už po troch sezónach zdalo, že Rubensova kariéra speje ku koncu, odkúpil japonský tím Ross Brawn. Novovzniknutý Brawn GP zaskočil v sezóne 2009 konkurenciu a jasne dominoval začiatku šampionátu. Tímu sa podaril získať ako konštruktérsky, tak aj jazdecký titul, no Barrichello na konci sezóny opäť nestál na najvyššej priečke. Titul majstra sveta totiž získal jeho tímový kolega Jenson Button. Svoju kariéru ukončil dvojročným pôsobením vo Williamse, kde sa mu však už nepodarilo získať žiadne stupne víťazov. Celkovo na nich stál až 68-krát a radoval sa z jedenástich víťazstiev.

POKRAČOVANIE NA ĎALŠEJ STRANE

Nie každému skvelému pretekárovi sa podarilo získať aj titul majstra sveta. Týchto päť, dnes už bývalých jazdcov F1, je toho krásnym príkladom.

David Coulthard

Legendárny „DC“ síce taktiež začal svoju kariéru v F1 ešte v minulom storočí, no jej väčšia časť sa odohrala práve v 21. storočí a preto patrí do tohto zoznamu. Celkovo strávil v kráľovnej motoršportu až 15 sezón, pričom debutoval v roku 1994 v tíme Williams. Napriek tomu, že nejazdil počas celej sezóny, ale len 8 pretekov, dokázal získať pódium. V nasledujúcej sezóne však naplno zahviezdil, keď si na konto pripísal nielen svoje prvé víťazstvo, ale dokopy aj 8 pódiových umiestnení a v šampionáte skončil na celkovo treťom mieste. Vďaka skvelým výkonom padol do oka McLarenu-Mercedes, ktorý mu na rok 1996 ponúkol kontrakt. Coulthard zostal v tíme 9 sezón a viackrát bol horúcim kandidátom na titul. Mal totiž jedno z najlepších áut na gride. Napriek tomu však na titul šampióna nikdy nedosiahol.

Foto: Red Bull

V roku 2005 nasledoval prestup do Red Bullu, ktorého ambasádorom je dodnes. Boli to však vôbec prvé roky tohto tímu v F1, a tak zďaleka nemali auto schopné bojovať o najvyššie priečky. Napriek tomu sa Davidovi podarilo počas 4 sezón získať 2 pódiá. Celkovo vo svojej F1 kariére pozbieral 13 víťazstiev a 62 pódií. Štyrikrát sa v pohári jazdcov umiestnil na 3. mieste a raz na 2. priečke.

Felipa Massa

Felipe Massa odštartoval svoju kariéru pretekára F1 v roku 2002 s tímom Sauber. Nasledujúci rok bol síce iba v pozícii testovacieho jazdca Ferrari, no v sezóne 2004 sa opäť vrátil do pretekového kolotoča F1 vo farbách Sauberu. Prelom v jeho kariére nastal o dva roky neskôr, kedy dostal sedačku práve vo Ferrari. Svojmu tímovému kolegovi, ktorým nebol nikto iný ako Schumacher, síce nestačil, no aj tak dokázal dvakrát zvíťaziť a dokopy sedemkrát stáť na pódiu. V roku 2007 získal titul jeho nový tímový kolega Kimi Räikkönen o jeden bod pred Lewisom Hamiltonom. V nasledujúcej sezóne však prišiel Felipeho čas naplno zažiariť. Jeho šesť víťazstiev a desať pódií znamenalo, že sa o titule opäť rozhodovalo až v posledných pretekoch šampionátu v Brazílii.

Foto: Motorsport Magazine

Tie Massa vyhral a všetko nasvedčovalo tomu, že sa stane majstrom sveta. Lewis Hamilton sa totiž v poslednom kole nachádzal až na 6. mieste, čo by znamenalo, že titul jazdcov ostane vo Ferrari. Po tom, čo Felipe preťal cieľovú čiaru, Ferrari začalo oslavovať. To, čo sa však následne stalo, sa navždy zapísalo do histórie F1. V predposlednej zákrute úplne posledného kola celej Veľkej ceny totiž Hamilton predbehol Tima Glocka a dostal sa na 5. miesto, ktoré mu zaručovalo titul majstra sveta pred Massom. Ten si tak vyslúžil neslávne známy titul 39-sekundového šampióna. Lewis Hamilton tak vrátil Ferrari porážku z predchádzajúceho roka rovnakým spôsobom, víťazstvom o jeden bod.

Brazília 2008 bola zároveň aj poslednou Veľkou cenou, ktorú Massa vyhral. V sezóne 2009 totiž zažil strašnú nehodu, pri ktorej ho pružina zasiahla do prilby a takmer prišiel o život. Po rekonvalescencii a následnom návrate do monopostu však bolo cítiť, že už to nie je ten Felipe, čo predtým. V rokoch 2014-2017 ešte pôsobil vo farbách Williamsu, no následne svoju kariéru v F1 ukončil. Počas nej získal 11 víťazstiev a 41 pódií.

Exit mobile version