startstop

Back in time: AMG Hammer – zabudnutý supersedan?

amg hammer

Na prvý pohľad obyčajný Mercedes-Benz triedy E generácie W124. Zdanie však môže klamať. Tento AMG Hammer bol konkurencieschopný aj takým velikánom ako Lamborghini Countach!

Ostré hranaté tvary hodné 90-tych rokov. Tento model vznikol v dielňach spoločnosti AMG v dobe, kedy ešte nepatrili pod Mercedes. AMG Hammer je auto postavené na zákazku, takže o hodnote tohto vozidla sa radšej ani baviť nebudeme. Spoločnosť AMG ako úpravca motorov nemeckej automobilky funguje od roku 1967.

Nemci sa už akoby odjakživa mohli po diaľniciach premávať neobmedzenou rýchlosťou a myšlienka jazdy v rýchlosti cez 250 km/h so štvoricou ľudí sa páčila nejednej automobilke. BMW M5 E28 patrilo vo svojej dobe k jedným z najaerodynamickejším vozidlám a mohlo sa s pokojným svedomím rovnať aj superšportom z Talianska. Svojím spôsobom si túto líniu drží aj dodnes. Spoločnosť AMG sa však prekonala v roku 1986. Išlo o ručne prerobený Mercedes-Benz triedy E generácie W124. Nebol však hocijaký. Dostal upravený podvozok, brzdy, ale aj nový motor.

Pod kapotou sa rozťahoval mohutný 5,6-litrový osemvalec, ktorý prešiel rozsiahlou prestavbou. Dostal ostrejší profil vačiek, k tomu dvojvačkový rozvod, nový výfuk a sanie. Výsledkom tak bol maximálny výkon 380 koní a krútiaci moment 470 Nm. Presné štatistiky tohto vozidla však neexistujú, keďže AMG Hammer bol vyvinutý ako „jednorazový“ program pre bohatých zákazníkov, z ktorých mal každý iné požiadavky. Fungovalo to tak, že zákazník priniesol svoj Mercedes-Benz E300 a automobilka mu z neho spravila toto „monštrum“. Niektoré autá mali jednovačkový motor iba so zvýšeným výkonom a špecifickým bodykitom, iné silnejší DOHC motor, no bez úpravy vonkajšku.

Motorizácie sa taktiež líšili. Od 5,6 litra, cez 5,8 liter až sa AMG zastavilo na 6,0-litrovom motore. Naladenie motora taktiež záviselo od zákazníka. Výkon sa zväčša pohyboval od 380 po 400 koní. Väčší výkon samozrejme patril najvyššiemu objemu. Okrem štvorstupňového manuálu však v ponuke bol (za príplatok) päťstupňový manuál Getrag. Prítomnosť samosvoru ani nemusíme spomínať. Prestavba z pôvodného Mercedesu E300 na kladivo mohla stáť dvoj-, až trojnásobok pôvodného vozidla. Za tie peniaze však zákazníci dostali také auto, ktoré z hranice 100 km/h na 200 km/h zrýchľovalo lepšie než Lamborghini Countach. Maximálka sa pohybovala niečo nad 300 km/h. Písal sa rok 1986!

Úprimne sa priznám, ani ja sám som nevedel, že takéto auto existuje a evidentne naň zabudla aj široká verejnosť. Spôsobené to môže byť aj tým, že pôsobí nenápadne a AMG potichučky čakalo na svoju klientelu s plnou peňaženkou. Podľa spoločnosti AMG vzniklo dohromady 30 modelov, jeden dvojdverový prototyp a jeden kombík.

Zdroje: AMG | startstop.sk

Exit mobile version