Patríte k ľuďom, pre ktorých je smerodajný údaj o výkone auta v kW alebo v koňoch? Aký je vlastne rozdiel medzi kilowattmi a koňmi a ako sa rátajú? 

Údaj o výkone auta patrí medzi tie najdôležitejšie charakteristiky auta. Pre mnohých motoristov je to dokonca jeden zo základných faktorov pri výbere konkrétneho modelu. No aký je rozdiel medzi kilowattmi a koňmi a ako sa rátajú? Aby sme dokázali odpovedať na túto otázku, musíme sa pozrieť do histórie. Upozorňujeme hneď na úvod. Problematika je v skutočnosti omnoho komplexnejšia, ako by sa mohlo zdať.

Poďme si najprv oprášiť znalosti zo základnej školy a zadefinujme si 1 watt. Ide o výkon, „ktorý zodpovedá vydaniu alebo prijatiu 1 joulu energie za 1 sekundu alebo výkon, ktorý vykoná sila 1 newton (teda s hmotnosťou približne 101,97 gramov) spôsobujúca ustálený pohyb telesa rýchlosťou 1 meter za sekundu“. 1 kilowatt je potom 1000 wattov.

Watt ako jednotka výkonu je od roku 1978 súčasťou Medzinárodnej sústavy jednotiek SI (spolu so základnými fyzikálnymi jednotkami ako meter, kilogram, sekunda atď). Napriek tomu sa výkon automobilov ešte stále udáva v historickej konskej jednotke a koniec koncov, pre mnohých motoristov je to výpovednejšia hodnota ako rovnaký údaj prerátaný na kW.

Lenže problémom je, že konská jednotka nie je rovnaká na celom svete. Oboje v preklade znamenajú to isté, no napriek tomu rovnaký údaj v kW dáva dva rôzne výsledky v HP a PS.

HP (Horsepower) – Mechanická (imperiálna) konská sila

Konskú silu ako prvý zaviedol koncom 18. storočia James Watt, vynálezca parného stroja. Práve jeho vynález bol dôvodom, prečo prišiel s konskou silou – pre svojich zákazníkov totiž potreboval istú mernú jednotku, vďaka ktorej dokáže parný stroj porovnať s vtedy hojne využívanými zvieratami. Predpokladal, že poník dokáže zdvihnúť 22-tisíc stôp-libier (imperiálna jednotka krútiaceho momentu) za minútu. Výkon koňa odhadoval o polovicu väčší, čiže 33-tisíc stôp-libier za minútu.

Oficiálne teda definícia znie: „1 konská sila sa rovná výkonu, ktorý podáva sústavne pracujúci kôň, ktorý zapriahnutý v gápli (na obrázku) dvíha náklad 180 libier a ujde pritom 144 kôl s polomerom 12 stôp za 1 hodinu.“

Keďže ale v tom čase neexistovala SI, nemali stopy a libry (jednotka hmotnosti, ako aj jednotka sily) oficiálne a všeobecne platnú hodnotu, a teda aj výsledná hodnota v konskej sile sa rôznila. Postupom času sa ale hodnota 1 HP ustálila na približne 745,6998715 W, čo v opačnom garde znamená, že 1 kW = 1,34102 HP. Mechanická, alebo imperiálna konská sila sa používa vo Veľkej Británii, USA a krajinách Commonwealthu.

PS (Pferdestärke) – Metrická konská sila

Metrická konská sila vznikla v Nemecku v 19. storočí. Hlavným rozdielom je použitie jednotky kilopond (kp) – čo je staršia jednotka sily definovaná ako „sila vyvolaná závažím s hmotnosťou 1 kg pri gravitačnom zrýchlení na zemskom porvchu.“ Jednotka PS sa používa v Európe (a teda aj na Slovensku), Ázii a Južnej Amerike. Výsledkom je vzťah: 1 PS = 735,49875 W, respektíve 1 kW = 1,35962 PS.

Keďže európsky spôsob výpočtu sa namiesto libry a stopy spolieha na kilogramy (ktoré sú zapísané v SI), všeobecne prevláda názor, že PS je presnejšie vyjadrenie výkonu vzhľadom na kW v porovnaní s HP. Rozdiel medzi týmito dvoma jednotkami je až 1,4 percenta, čo v globálnom motoristickom svete spôsobuje celý rad nedorozumení, najmä pri marketingu.

Typickým príkladom môže byť Volkswagen Golf R, ktorý bol v Británii propagovaný ako 300-koňový hatchback (respektíve kombi). Pri prerátaní na metrické konské sily je reklama v poriadku, no Briti využívajú imperiálny systém, a teda podľa ich výpočtov má Golf R „len“ 296 koní. Tu sú ďalšie príklady:

McLaren 570S: 419 kW = 562 HP = 570 PS

Bugatti Chiron: 1.103 kW = 1.479 HP = 1.500 PS

Ako sa k problematike staviate vy? Spoliehate sa kilowatty, alebo radšej na kone? Odpoveď na túto otázku je zrejme jednoznačná: lepšie znie 200-koňové auto, ako 147-kilowattové auto, no nie? 🙂

Zdroje: carwow | carthrottle | autobild | startstop.sk

Páčil sa vám tento článok?

Priemerné hodnotenie 5 / 5. Počet hodnotení 2

Ohodnotte tento článok!

Ďakujeme

Sledujte nás na Facebooku!

Mrzí nás že ste neboli spokojný...

Pomôžte nám zlepšiť sa!

Napíšte nám čo by sme mali zlepšiť!

Predchádzajúci článokLegenda končí! Passat zrejme nedostane ďalšieho nástupcu
Nasledujúci článokBMW 330e: Nová trojka prichádza aj ako plug-in hybrid