Hoci trieda E svoju púť formálne začala súčasne s faceliftom generácie W124 v roku 1993, história modelu siaha omnoho ďalej. Vedeli ste, že predchodca triedy E Coupé prišiel už v roku 1968?

Mercedes triedy E Coupé je tu s nami už 50 rokov. V januári roku 1968 automobilka s hviezdou v znaku predstavila nový model s označením W114/W115, v našich končinách známe aj ako piáno. Auto sa tešilo veľkej obľube a vyrobených bolo viac ako 2 milióny kusov. V Československu s ním počas bývalého režimu jazdil aj Václav Havel. Koncom roka sa k nemu pridala športovejšia dvojdverová verzia coupé. A práve to bolo auto, ktoré odštartovalo triedu luxusných kupé strednej triedy v Štuttgarte.

Experti boli v čase predstavenia ohromení vysoko kvalitným prevedením interiéru, vrátane kobercov či elegantnej drevenej dyhy na palubnej doske. Automagazín „auto motor und sport“ píše: „Coupé poskytuje mieru komfortu, ktorá obyčajnému sedanu chýba. Dotyk luxusu je ponúkaný vo funkčnom balení za prijateľnú cenu.“

Technicky sa kupé podobá sedanu, z ktorého vychádza. Dizajn však jasne stanovuje športovo elegantné línie: predné a zadné okná sú bezrámové, strecha je nižšia o 45 milimetrov nižšia. No najväčším detailom, ktorý vytvára dynamickú siluetu kupé, je chýbajúci B-stĺpik.

Do konca výroby v auguste 1976 postavil Mercedes-Benz celkovo viac ako 67 000 kusov kupé. Najúspešnejším modelom s 21 787 predanými kusmi bola verzia 250 CE. Vrcholový model 280 CE bol postavený 11 518 krát. Približne 60 percent predaných kusov bolo exportovaných do zahraničia. Model v súčasnosti patrí medzi vyhľadávané klasiky.

V roku 1968 Mercedes-Benz nielen založil tradíciu triedy E Coupé, ale aj rozvinul diferenciáciu modelového radu. Po druhej svetovej vojne sa značka so sídlom v Štuttgarte pôvodne rozhodla ponúkať výhradne štandardné karosérie osobných automobilov. Vďaka tejto taktike mohli byť zdieľané niektoré komponenty, vrátane rámov čelných skiel, predných dverí a kufra.

V roku 1960 navrhol profesor Dr. Fritz Nallinger, vedúci vývoja, rozdelenie modelov na dve oblasti. Takto vznikla rodina modelov „piáno“, v anglicky hovoriacich krajinách označovaných aj ako „Stroke Eight“ podľa kódového označenia „/8“, ktorý mal symbolizovať rok predstavenia. Už 3. septembra 1965 Nallinger predstavil manažérom dva návrhy dizajnu dvojdverovej karosérie.

V roku 1960 navrhol profesor Dr. Fritz Nallinger, vedúci vývoja, rozdelenie modelov na dve oblasti. Takto vznikla rodina modelov „piáno“, v anglicky hovoriacich krajinách označovaných aj ako „Stroke Eight“ podľa kódového označenia „/8“, ktorý mal symbolizovať rok predstavenia. Už 3. septembra 1965 Nallinger predstavil manažérom dva návrhy dizajnu dvojdverovej karosérie.

viete, aký je rozdiel medzi generáciou W114 a W115? Tajomstvo sa ukrýva pod kapotou. Štvorvalcové modely sú zoskupené do modelovej série 115, zatiaľ čo šesťvalcové varianty tvoria sériu 114 a tiež položili základy pre kupé.

Keďže dvojdverový model bola považovaná za vrchol modelového radu, voľba motorov bola jasná. Mercedes-Benz v kupé ponúkal výhradne šesťvalcový motor s karburátorom, ktorý sa nachádzal aj v sedane označenom ako 250.

Základný motor dosahoval výkon 96 kW (130 k). Variant motora M114 s elektronickým vstrekovaním paliva D-Jetronic Bosch dostal označenie 250 CE, dosahoval úctyhodný výkon 110 kW (150 k) a montoval sa výhradne do kupé. „Motor-Rundschau“, ako aj „auto motor und sport“ namerali maximálnu rýchlosť 198 km/h pre 250 CE a „Automobil Revue“ v Berne dokonca o kilometer viac. Vozidlo tak takmer dosiahlo magickú hranicu 200 km/h, čo pred 50 rokmi nebolo ani zďaleka také samozrejmé, ako dnes.

Od roku 1969 sa pre export do Severnej Ameriky ponúka Mercedes-Benz 250 C s 2.8-litrovým motorom M 13, ktorý mal výkon znížený na 96 kW (130 k). Od roku 1972 sa tento motor stal štandardom verzie označenej 250 C. v tom istom roku Mercedes-Benz predstavil nové modely coupé označené ako 280 C s výkonom 118 kW (160 k) a 280 CE s výkonom 136 kW (185 k).

V roku 1973 Mercedes-Benz predstavil facelift, no motory označené 250 C, 280 C a 280 CE ostali. Facelift sa inšpiroval inými, športovejšími a luxusnejšími modelmi, ktoré v tom čase Mercedes ponúkal – triedou SL a SLC.

Už v roku 1973 malo kupé štvorramenný bezpečnostný volant z triedy S, opierkami hlavy a automatickými bezpečnostnými pásmi pre pasažierov na predných sedadlách v štandardnej výbave. Súčasťou faceliftu boli aj prvky z triedy S generácie W116, ktorá bola predstavená v roku 1972, ako napríklad nízka a široká mriežka chladiča.

Modely 250 C a 250 CE predstavené koncom jesene 1968 znamenali začiatok úspechu, ktorý pokračuje až dodnes. Aj aktuálna generácia triedy E coupé označená ako C238 sa podľa automobilky teší obľube medzi zákazníkmi.

Zdroj Mercedes | startstop.sk

Páčil sa vám tento článok?

Priemerné hodnotenie 0 / 5. Počet hodnotení 0

Ohodnotte tento článok!

Ďakujeme

Sledujte nás na Facebooku!

Mrzí nás že ste neboli spokojný...

Pomôžte nám zlepšiť sa!

Napíšte nám čo by sme mali zlepšiť!

Predchádzajúci článokNa Slovensko sa blíži ľadová katastrofa! Buďte opatrní!
Nasledujúci článokToto sú tie najhlúpejšie trendy v automobilovom priemysle