startstop

Pneumatiky: 10 zaujímavých faktov, ktoré ste o nich možno nevedeli

Najväčší výrobca vyrába pneumatiky s najmenšími rozmermi.

Viete, že pneumatiky boli pôvodne biele, cena najdrahších je porovnateľná s cenou Rolls-Royceu a Michelin už predáva inovatívne pneumatiky, ktoré nepotrebujú klasické disky?

1. Najväčším výrobcom pneumatík je Lego
V počte vyrobených pneumatík Legu jeho najväčší konkurenti nesiahajú ani po členky.

Výrobca hračiek Lego je najväčším svetovým producentom pneumatík! Hoci Lego vyrába pneumatiky len pre svoje hračky, napriek tomu je s 320 miliónmi vyrobených pneumatík ročne  (údaj za rok 2011) zapísané v Guinnessovej knihe rekordov. Za ním nasledujú s veľkým odstupom Bridgestone, Michelin, Goodyear a Continental.

2.    Najťažšia pneumatika váži 5,5 tony
Materiál na jednu takúto pneumatiku by stačil na niekoľko stovák štandardných pneumatík s bežnými rozmermi. Foto: archív

Pneumatika pre ťažobný Caterpillar 797B je naozaj extrémna – meria 4,3 metra, váži viac ako 5,5 tony, má nosnosť 100 ton a na výrobu jednej je použitých cca 900 kg ocele. Z množstva materiálu, ktorý si vyžaduje výroba jednej takejto pneumatiky by sa dalo vyrobiť približne 600 kusov bežných osobných pneumatík.

Pokračovanie na ďalšej strane

3.    Pneumatiky sú originál biele

Biela farba plášťa bola v počiatkoch automobilizmu bežná. “Spočiatku mali pneumatiky svetlejší odtieň kvôli prirodzenej farbe materiálu, z ktorého boli vyrobené,” vysvetľoval v jednej z tlačových správ Michelin. Čiernymi sa stali až v roku 1917, nie však kvôli praktickosti alebo lepšiemu vzhľadu. “Vtedy boli do kaučukovej zmesi pridané sadze, ktoré spôsobili desaťnásobné zvýšenie odolnosti proti opotrebeniu,” doplnil výrobca.
4.    Na každej pneumatike je dátum výroby
Prvé dve číslice označujú týždeň, druhé rok výroby pneumatík.

DOT kód je označenie, prostredníctvom ktorého výrobca presne definuje rozmer pneumatiky a predovšetkým dátum jej výroby. Na plášti je v podobe až 12-miestneho kódu. Posledné (zväčša zvýraznené v ovále) štvorčíslie definuje vek pneumatiky, keď prvé dve čísla znamenajú týždeň a posledné dve rok jej výroby.

Pokračovanie na ďalšej strane

5.    Ročne sa vyrobí vyše miliarda pneumatík
Prím na trhu hrajú spoločnosti Bridgestone, Michelin, Goodyear a Continental.

Celosvetová produkcia pneumatík sa pohybuje okolo hranice jednej miliardy. Ide o odvetvie s najväčšou spotrebou prírodnej gumy. Len pre zaujímavosť porovnanie s inými veľkými číslami: ročná produkcia smartfónov je 1,5 miliardy, bicyklov sa blíži hranici 150 miliónov kusov a nových áut sa tento rok vyrobí približne 80 miliónov

6.    Najdrahšie pneumatiky na svete majú cenu Rolls-Roycu
Zlato a diamanty „vytkačili“ cenu týchto pneumatík cez pol milióna eur.

Cena za sadu špeciálnych pneumatík Michelin Pilot Sport Cup 2 pre Veyron sa pohybovala na hranici 42-tisíc dolárov a výmena bola potrebná každých 4-tisíc kilometrov, Pri Chirone je to však už lacnejšie. Táto suma však nemá nič spoločné s najdrahšími pneumatikami na svete – v Dubaji bola v roku 2016 na predaj sada, vytvorená spoločnosťou Z Tyres, za ktorú majiteľ zaplatil vyše pol milióna eur. Pneumatiky sú špecifické tým, že majú časť bočnice pozlátenú 24-karátovým zlatom a v telese pneumatiky sa nachádza niekoľko diamantov.

Pokračovanie na ďalšej strane

7.    Pneumatiky s najkratšou životnosťou fungujú naplno 15 minút
Maximálnou rýchlosťou s týmito pneumatikami mohol ísť Veyron maximálne 15 minút.

Špeciálne pneumatiky pre Bugatti Veyron boli navrhnuté na rýchlosť nad 400km / h. Touto rýchlosťou je však možné na daných pneumatikách ísť len 100km, respektíve 15 minút.

8.    Pneumatiky do najextrémnejších podmienok
Pod extrémnymi podmienkami, kam sú tieto pneumatiky určené, je myslený povrch Mesiaca, prípadne aj Marsu.

Sú zo stechiometrickej zliatiny niklu a titánu, nemajú vo vnútri žiaden vzduch, je to vlastne len mriežka zvinutého kovu, ktorá sa dokáže pri prejazde prekážok účinne ohýbať a keďže ide o materiál s tvarovou pamäťou, vracia sa následne do pôvodnej podoby. Ide o experimentálne pneumatiky, určené pre marsovské prieskumné rovery novej generácie.

Pokračovanie na ďalšej strane

9.    Najinteligentnejšie pneumatiky komunikujú so smartfónom
Skontrolovať si opotrebenie smart pneumatík cez aplikáciu v mobile nie je problém.

Inžinieri v Pirelli vytvorili smart technológiu. Pomocou senzora zabudovaného priamo v pneumatike môžete mať v smartfóne v reálnom čase podrobné informácie o jej stave, vrátane toho, koľko kilometrov by vám mala ešte vydržať. Ako komunikačné rozhranie slúži cloud. Každá pneumatika má svoj vlastný ID kód, pomocou ktorého spoločnosť monitoruje jej životný cyklus od výroby až po recykláciu. Neustále sa monitoruje tlak a teplota pneumatiky, a to v pohybe aj počas státia, statické zaťaženie, jej celkové opotrebovanie a v blízkej budúcnosti aj predpokladaný počet kilometrov zostávajúcich do jej úplného opotrebenia, teda v podstate životnosť.

10. Najextravagantnejšie komerčne dostupné pneumatiky sú bez vzduchu a duše
Tweel nie je len koncept – tieto pneumatiky sa skutočne už predávajú.

O pneumatike, ktorá nepotrebuje vzduch, sa hovorí veľmi dlho. Napríklad Michelin predstavil koncepty Tweel a Airless už v roku 2005. Koncept predstavuje koleso v podstate ako monolit, teda nie je zložené z pneumatiky a disku. Vzduch je nahradený špeciálnym tvarovo prispôsobiteľným rebrovaním, rýchlosť je obmedzená približne na 60 km/h. Aj preto Michelin začal v minulom roku ponúkať pneumatiku X Tweel v bežnom predaji prevažne pre štvorkolky a pracovné stroje. Ceny v eurách – samozrejme v závislosti od veľkosti a modelu – atakujú štvorcifernú hranicu.

Exit mobile version