startstop

Carroll Shelby a Toyota? Krásne spojenie zavŕšené rekordom

Toyota 2000GT verzus Carroll Shelby. Spojenie týchto dvoch mien prinieslo jedno z najdrahších japonských vozidiel.

Toyota s ich počinmi už má nejaký ten míľnik v rebríčku najdrahších aut za sebou. Posledný krát si titul najdrahšieho vozidla značky odniesla v roku 2019 aktuálna generácia Toyoty Supra v hodnote 2,1 milióna dolárov, cca 1,94 milióna eur. Ďalším pestrým príkladom je Toyota 2000GT vydražená v roku 2013 v hodnote 1,16 milióna dolárov (cca 1,48 milióna eur). Novým rekordérom je opäť model 2000GT, no nejde o „kadejakú“ sériovku, ale o špeciálne vozidlo.

V aukcii sa totiž objavila Toyota 2000GT, ktorá prešla rukami známeho konštruktéra Carrolla Shelbyho. Ako sa však toto auto k nemu dostalo? Automobilka sa snažila roky dozadu dostať svoje autá na americký kontinent a podporiť tak ich silu aj v lokálnych pretekoch. Shleby bol v 60-tych rokoch jediným distribútorom vozidiel značky Toyota v štáte Texas. Aj vďaka tejto spolupráce Toyota oslovila Shlebyho so žiadosťou o nasadenie modelu 2000GT v závodoch produkčných vozidiel. Jednalo sa o sezónu v roku 1968.

Boli dobrí, no nie dostatočne

Shelby však dostal aj astronomický budget (na tú dobu) v hodnote 500.000 dolárov, teda okolo 460.000 eur a tri vozidlá na úpravu. Prvé vozidlo malo označenie MF10-10001 a bol to prvý vyrobený model spomínaného auta. Aj keď bola 2000GT športovým vozidlom, potrebovala prejsť sériou úprav. Auto muselo ísť nižšie k zemi, vymeniť sa muselo kolesá s priemerom 15“. Jazdci si vozidlá až veľmi pochvaľovali, ale model mal problém s navrhnutým motorom značky Yamaha. Práce na autách boli náročné a odmakaných boli stovky hodín. Problémy sa však dokázali vyriešiť a obe Toyoty 2000GT stáli na štarte. Pod kapotou bol výkon 149 kW / 203 koní. Štandard mal 110 kW / 150 koní.

Táto sezóna bola ťažká a prvé dve priečky obsadili jazdci na autách značky Porsche. Toyoty však skončili hneď za nimi na treťom a štvrtom mieste. Tu to aj všetko skončilo. Toyota sa rozhodla, že v motoršporte na americkom kontinente končí, nakoľko predali iba 62 kusov vozidiel 2000GT.

Jeden z troch kusov postavených samotným Carrollom Shelbym si automobilka zobral k sebe domov. V USA tak ostali dva. Jeden z nich bol práve ponúknutý v aukcii a prvý majiteľ ho mal od roku 1980. Vozidlo so sériovým číslom MF10-10001 sa aktuálne vydražilo za 2,53 milióna dolárov (2,3 milióna eur) a aktuálne je najdrahším autom japonskej histórie. Faktom je však aj zásluha Shelbyho a jeho rukopis na tomto vozidle.

Exit mobile version