startstop

Pred dvadsiatimi rokmi prišlo na trh prvé BMW X3

Spočiatku nenávidená, dnes milovaná. BMW X3 nebolo vždy oku lahodiacim vozidlom, ktoré bolo v hľadáčiku, no teraz oslavuje 20 rokov.

Vôbec prvým SUV, ktoré zišlo z linky mníchovskej automobilky BMW, bola X5 generácie E53. To sa písal rok 1999. Prvé kusy ako tradične šli do Severnej Ameriky, v nasledujúcom roku  2000 sa vozidlo začalo dovážať aj do Nemecka.

V týchto rokoch bola spoločnosť ešte viac konzervatívnejšia, než je tomu teraz. V ponuke bavorskej automobilky boli legendárne modely ako rad 7 (generácia E38), sedan BMW radu 5 (E39) a do ponuky sa pomaličky dostával facelift radu 3 (E46). SUV modely neboli vždy tak na výslní, ako je tomu teraz. Z počiatku o takéto autá nemal takmer nikto záujem. Časom sa však zistilo, že aj takéto typy áut majú svoje opodstatnenie. Terénne vozidlá totiž väčšina vtedy brala ako auto, ktoré sa nebojí terénu a zašpinenia náprav.

BMW X5 bolo v tých časoch pre európsky trh naozaj veľkým autom. Dnes s dĺžkou 4,6 metra by išlo o menšie SUV. Myšlienka menšieho brata pre X5 nabrala na obrátkach už v roku 2003, kedy BMW na autosalóne v americkom Detroite predstavilo koncept xActivity. Typové označenie však nebolo SUV ale SAV a teda vozidlo pre aktívnych užívateľov. Koncept disponoval priestranným interiérom, dobrým výhľadom a pohonom všetkých štyroch kolies. Koncept bol naozaj futuristický, no sériová podoba nabrala konzervatívnejšie tvary.

Priekopník doby

Prvé BMW X3 nieslo interné označenie E83. Disponovalo technológiou z radu 3 E46 a pohon všetkých kolies xDrive. Touto technológiou boli vybavené všetky motorové verzie. Medzi prvými agregátmi boli pochopiteľne benzínové a dieselové šesťvalce. 2.5i mal výkon 141 kW/192 koní, väčší 3-litrový benzín 170 kW/231 koní. Dieselový 3.0d disponoval niečím medzi – 150 kW/204 koní. Postupom rokov sa výkony zvýšili v závislosti od motorizácie na 160 až 210 kW, teda 218 až 286 koní. Neskôr X3 dostala označenie xDrive30d a xDrive35d. V ponuke však figurovali aj štvorvalce, ako benzínové, tak aj dieselové s výkonmi od 105 kW/143 koní po 130 kW/177 koní.

Časom sa modelu X3 začalo dariť a zákazníci mu prichádzali na meno. Jazdné vlastnosti boli dobré, no kritiku zožalo hlavne nekomfortné odpruženie spojené s príliš vysokou cenou. Výroba prvej generácie bola ukončená 31. augusta 2010 s celkovým počtom 614.824 kusov. Dá sa povedať, že X3 bola priekopníkom v segmente malých SUV, keďže jej tradiční konkurenti Audi Q5 a Mercedes-Benz GLK sa na trhu objavili až v roku 2008.

Exit mobile version