Počas uplynulého víkendu sa pravdepodobne najslávnejšie koncepčné auto všetkých čias preháňalo po okruhu Monaka počas troch dní historickej Grand Prix. Legendárny koncept Lamborghini Marzal z roku 1967 si po viac ako pol storočí zajazdil pred očami širokej verejnosti.

Toto vozidlo má dlhší životný príbeh, ako by ste si na prvý pohľad mysleli. Po 51 rokoch sa tomuto autu dostane zaslúženého dôchodcovského uznania. Marzal bol odhalený na ženevskom autosalóne v roku 1967. Len o niekoľko týždňov neskôr – 7. mája 1967 bol na trati vedený princom Rainierom II z Monaka v sprievode jeho manželky, princeznej Grace.

Lamborghini Marzal at Grand Prix de Monaco Historique

Tento ,,výlet“ mal zostať nielen prvým, ale zároveň jediným v roku, kedy sa auto objaví na akcii v takejto spoločnosti. Marcello Gandini, šéf Bertone (talianska firma upravujúca autá), chcel niečo, čo by sa stalo hviezdou ženevskej prehliadky v roku 1967.

Onedlho na to sa rozhodol, že chce vozidlo pre štyroch pasažierov s veľkými sklenenými dverami otvárajúcimi sa ,,do neba“. Po konzultácii s Lamborghiniho inžinierom Paolom Stanzanim sa rozhodlo, že na to aby sa dnu posadili štyria ľudia, bude treba niečo dať von. A najrozumnejšie riešenie bolo kubatúru jednoducho rozdeliť na polovicu. A tak sa z V12 stal 2-litrový šesťvalcový motorový blok umiestnený priečne, ktorý je stále jedinou V6, ktorú Lamborghini vyrába.

Sklá na dverách boli vytvorené belgickou spoločnosťou Glaverbel, zatiaľ čo konštrukcia obrovských dverí bola vyrobená v Bertone. Kanylizované časti riadenia boli ovládané pomocou pružín, kladiek a oceľových káblov.
Z exkurzie po Monaku sa auto vrátilo do továrne Lamborghini na vyhodnotenie, kde legendárny skúšobný pilot a inžinier Bob Wallace strávil nejaký čas. Nebolo žiadnym prekvapením, že značka si uvedomila že šesťvalec nie je práve najvhodnejší motor. Napriek tomu sa auto ešte v objavilo počas roka na autosalóne v Londýne aj v belgickom Bruseli.

Malo byť potom odoslané do USA, ale namiesto toho bolo zadržané v dokoch kvôli problémom s papierovaním a nezaplatenou daňou. Takže auto zostalo stáť na prístavnom parkovisku celý rok. Nezabúdajte, že to bolo pretekárske auto a nikdy nebolo odolné voči dažďu a slanému morskému vzduchu.

Neskôr ho presunuli do skladu, kde zostal niekoľko rokov nedotknutý. Teda až kým sa ho Bertone nerozhodol vzkriesiť a dať mu druhú šancu objaviť sa v múzeu. Bol prelakovaný a dostal nový volant a riadiacu páku, ale inak zostal takmer nezmenený.

A tak to zostalo až do vyhlásenia konkurzu spoločnosti Carrozzeria Bertone a jej autá boli predané na splatenie dlhov. V roku 2011 sa Marzal predal spolu s ďalšími prototypmi na aukcii RM vo vile Erba v Como. Kúpil ho európsky zberateľ. V tomto bode už bola polovica Marzalu vážne skorodovaná, prežili len hliníkové časti.

Kým čalúnenie striebornej kože bolo v určitom čase obnovené, mechanické časti zostali nedotknuté približne 30 rokov. Auto bolo dodané do Lamborghini na kompletnú obnovu. Podarilo sa im nájsť stopy pôvodnej farby a kože, čo výrazne pomohlo k jeho oživeniu čo najbližšie k pôvodnej verzii.

Marzal bol dokončený minulý rok a šiel priamo na Lamborghini Concours v švajčiarskom mestečku Neuchatel, kde získal ocenenie Best of the Best Trophy a bol tiež vystavený na ženevskej prehliadke v marci 2018.

Páčil sa vám tento článok?

Priemerné hodnotenie 0 / 5. Počet hodnotení 0

Ohodnotte tento článok!

Ďakujeme

Sledujte nás na Facebooku!

Mrzí nás že ste neboli spokojný...

Pomôžte nám zlepšiť sa!

Napíšte nám čo by sme mali zlepšiť!

Predchádzajúci článokDS pripravuje novú vlajkovú loď s označením DS 8!
Nasledujúci článokSmrteľná nehoda: Zrážku s Nissanom GT-R neprežil vodič Audi A6 Allroad