Aféra Dieselgate odštartovala celý sled udalostí, ktoré vedú k honu na naftové motory. Dieselové autá majú zakázaný vstup do centier miest, za Atlantickým oceánom sa vytvárajú cintoríny nových Volkswagenov…

Emisný škandál, taktiež nazvýaný aj Dieselgate, vypukol v roku 2015 po tom, čo americká Agentúra pre životné  prostredie (EPA) odhalila podvádzanie nemeckého Volkswagenu pri emisných testoch. Podvod sa týkal dieselových motorov s označením TDI: tie mali špeciálny softvér, ktorý rozpoznal, že auto sa nachádza v laboratórnom testovaní na emisie a zámerne znižoval množstvo emisií oxidu dusíka NOx.

Aféra stála miesto vrcholových manažérov Volkswagenu. Od prvotného odhalenia Volkswagenu sa ukázalo, že podobne pri emisných testoch podvádzajú aj iné značky. To viedlo k zmene normy merania emisií z metodiky NEDC na WLTP. Prvá menovaná pochádza ešte z 90-tych rokov minulého storočia a gro NEDC je meranie emisií v laboratórnych podmienkach. V realite je ale nemožné dosiahnuť laboratórne podmienky, preto autá v bežnej premávke spotrebovali viac paliva a produkovali viac emisií. 

To viedlo k zavedeniu novej normy s názvom WLTP (Worldwide harmonized Light-duty vehicle Test Procedure). Tá má odrážať reálne podmienky prevádzky motorového vozidla v praxi. Okrem toho výrobcovia nebudú uvádzať jedno číslo, ale číselný interval od najhoršej po najlepšiu dosiahnutú hodnotu v teste.

No ale čo s novými, respektíve zánovnými autami, ktoré mali spĺňať emisnú normu EU6, ale kvôli podvodným praktikám ju nespĺňajú? Americkí zákazníci si vydupali tučné odškodné: Volkswagen musel ich vozidlá spätne odkúpiť, čo ho v konečnom dôsledku stálo 7,4 miliardy dolárov.

Ide celkovo o 350-tisíc dotknutých vozidiel. Niektoré z nich dal Volkswagen bez milosti zošrotovať, ostatné môže spätne predať. Podmienkou je ale opraviť chybu, teda v tomto prípade podvodný softvér. Potom s najväčšou pravdepodobnosťou skončia v inej krajine.

No uskladniť 350-tisíc áut nie je maličkosť. Volkswagen si v USA prenajal celkovo 37 parkovísk, kde autá stoja, až kým na nich nepríde rad a nebudú zbavené závadného softvéru. Avšak tento proces sa zrejme poriadne natiahne, keďže výkup dotknutých TDI ešte stále nebol ukončený.

Na druhej strane sa zdá, že Američania nestratili záujem o škodlivé dieselové Volkswageny: v Michigane bolo ukradnutých 69 áut a niekoľko z nich sa so sfalšovanými papiermi predalo na auckii v Indiane. Každopádne, takýto smutný pohľad sa Američanom bude naskytovať zrejme ešte veľmi dlho.

Zdroje: Auto.cz | startstop.sk

Páčil sa vám tento článok?

Priemerné hodnotenie 0 / 5. Počet hodnotení 0

Ohodnotte tento článok!

Ďakujeme

Sledujte nás na Facebooku!

Mrzí nás že ste neboli spokojný...

Pomôžte nám zlepšiť sa!

Napíšte nám čo by sme mali zlepšiť!

Predchádzajúci článokV Číne unikli fotografie novej Škody Kodiaq GT!
Nasledujúci článokŠéf Lexusu: Elektromobily nie sú dostatočne ekologické. Ich čas ešte nenadišiel