startstop

Chladiaca kvapalina do automobilov – viete o nej všetko?

Chladiaca kvapalina do automobilov - viete o nej všetko?

Všetci vieme, že chladiaca kvapalina plní dôležitú úlohu a žiadny spaľovací motor sa bez nej nezaobíde. Často však zabúdame na základné povinnosti, ktoré sa s ňou spájajú. No vedeli ste tieto veci?

Na to, aby mal motor požadovanú životnosť, musí pracovať pri optimálnej teplote. Jeho prehrievanie môže spôsobiť závažné škody a v mnohých prípadoch až úplné zničenie. Na udržiavanie optimálnej teploty motora je potrebná chladiaca kvapalina.

Ako vlastne funguje chladenie motora?

V chladiacom systéme je naliata chladiaca kvapalina, ktorá prúdi od bloku motora do chladiča. Akonáhle sa chladná kvapalina z chladiča dostane k motoru, motor jej odovzdá časť svojho tepla. Teplá kvapalina následne prúdi naspäť do chladiča, kde sa znova ochladí. Zabezpečuje sa tak udržiavanie optimálnej prevádzkovej teploty motora.

Cez leto môžete použiť ako chladiacu kvapalinu aj destilovanú vodu. To sa však neodporúča, keďže destilovaná voda neobsahuje potrebné aditíva. Cez zimu je nutné mať v chladiacom systéme nemrznúcu zmes. Najlepším riešením je namiešanie destilovanej vody s chladiacou zmesou v danom pomere. Takáto zmes je vhodná na používanie celoročne. Čo všetko musí táto zmes spĺňať?

Každá chladiaca kvapalina časom stráca vlastnosti, a preto ju treba pravidelne kontrolovať a meniť. Pred zimou a prvými mrazmi treba premerať jej bod mrazu.

Pri výmene kvapaliny treba brať ohľad najmä na farbu. Takéto odlíšenie pomáha pri výbere typu. Kvapaliny rôznych farieb by sa nemali miešať. Rozlišujeme 5 druhov:

Kvapalina sa odporúča meniť každé 3 až 4 roky kvôli strate vlastností. Na trhu je široký výber chladiacich kvapalín, avšak každý správny motorista vie, že nie je dobré orientovať sa iba nízkou cenou. Lacná chladiaca zmes totiž môže dergadovať celý chladiaci systém.

Zdroj: Autotechna | PenriteAutoride | startstop.sk
Zdroj titulnej fotografie: Flickr

Exit mobile version