Legendárny stavitelia motorov z firmy Cosworth vyrobia iba 150 kusov burácajúceho motora V12 pre Aston Martin Valkyrie. Ako ale vyvinuli motor, ktorý spraví z auta najrýchlejšie cestné vozidlo sveta?

Keď príde na trh automobilka s novým superšportom, hlavným indikátorom úspechu a radosti je jeho srdce. Ale tak by to malo byť. Keď už spoločnosť investuje energiu a peniaze do vývoja takéhoto automobilu, potrebuje aj patričné svalstvo na to, aby ho ľudia ocenili. Nesprávny motor môže potopiť povesť superšportu ešte pred zverejnením (pripomínam Jaguar XJ220, ak by ste chceli vidieť ako auto trpí, keď mu nedajú správne ústrojenstvo).

Z takéhoto „zločinu“ ale nemôžeme obviniť Aston Martin Valkyrie. Aj keď stojí 3,2 milióna dolárov.. Motor nového superauta vyštartuje s pomocou 1000 konských síl na červenej čiare pri 11 000 otáčkach za minútu. Ak by Vám to nedošlo, to on robí z Valkyrie najvýkonnejšie cestné vozidlo. A za to môže iba toto monštrum, žiadne turbo ani kompresory.

„Od začiatku bolo jasné, že toto bude niečo ako na mieru šitý oblek“, povedal Bruce Wood, technický riaditeľ spoločnosti Cosworth. A naozaj. Žiadny existujúci motor vo výrobe nemohol spĺňať také extravagatné parametre, ktoré Aston stanovil pre Valkyrie. Takže automobilka najala Cosworth, slávnu britskú inžiniersku firmu, ktorá sa špecializuje na vysokovýkonné a pretekárske motory, aby postavili monštrum od nuly.

Žijeme v dobe, kedy aj ekonómy, pickupy či nezmyselne malé autíčka majú turbo. „Je veľmi ťažké nájsť dôvod, prečo by sme nemali používať nútené indukcie v 99% cestných vozidiel.“ Ale Cosworth a Aston Martin videli Valkyrie ako súčasť toho chabého 1 percenta.

Dokonca aj pri dnešnej špičkovej technológii turbodúchadiel, vrátane systémov s čo najmenším oneskorením, zostáva niekoľko milisekúnd pre rozprestrenie cievok turba. Jedinou úlohou Valkyrie bolo stať sa beštiou s čistým štítom.

Keď získaš viac výkonu ako chceš                        

S týmto štvormiestnym počtom konskej sily je Valkyrie v klube s takými popieračmi fyziky ako je Bugatti Chiron. A viete čo ma pobavilo najviac? Že Aston chcel pôvodne dostať z motora „IBA“ 950 koní. Ale keď v Cosworthe testovali prototyp, zistili že motor vytlačí zo seba ešte viac konských síl. Takže je to dielo šťasteny!

Ak sa pýtate, prečo práve V12, ide o ideu čistej matematiky. Akonáhle výrobca motorov nastaví cieľ výkonu, ktorý je vo väčšine prípadov naozaj vysoký, siahne sa po motorových „domoch“ s objemom 6,5 litra. Pre motor s prirodzeným nasávaním by mal každý valec zniesť približne 500 cm3. Preto väčšinou V10 nemá pri takejto záťaži veľkú šancu.

Včasné správy o odhadovanom výkone nazývali V12 z Valkyrie motorom pretekárskeho vozidla Formule 1, ktorý je stavaný na ulicu. To sú ale trošku zavádzajúce informácie. Hluk takýchto objemov je väčšinou obľúbený počas pretekov, ale žiadny z Vašich susedov by určite nechcel počúvať taký bzukot každý deň (niekoho tie včely môžu naozaj bodať do uší). Tento rozzúrený zvuk sa ozýva preto, lebo motory F1 využívajú všetku svoju silu pri asi 9 000 ot/min. Vodič udržiava auto neustále v bdelom stave, aby mal vždy k dispozícii dostatok energie. Úžasný pretekársky motor, ale zbytočný na ulici.

Aby bola Cosworthská V12 slušným pouličným motorom, museli trocha sily dodať aj tachometru. Síce môže revať až pri 11 000 otáčkach, ale reálne to nevyužijete tak často. Predsudky stranou, najviac sa každý bežný motor využíva v rozmedzí 2 000 až 4 000 ot/min.

A potom je tu údržba.. Pretekárske autá sú až na niekoľko výnimiek zostavené tak, aby vydržali preteky. A to je všetko. Dokonca ani milionári by si nekupovali auto, ktoré by potrebovalo generálku motora každých 500 kilometrov. To znamenalo pre Cosworth jediné – komponenty musia byť dostatočne exotické.

Odolné natoľko, aby skrotili štvorcifernú silu v päťmiestnych otáčkach, ale nie tak odolné, že vydržia ďalšie desaťročia. Cosworth uviazol na známych materiáloch a okrem niektorých konštrukčných prvkov z uhlíkových vlákien bola V12 vyrobená z relatívne konvenčnej ocele a hliníka.

Ďalšie triky na zvýšenie výkonu

K 12 pripojili Kinetic Energy Recovery System, v skratke KERS. Systém obnoví „vyplytvanú“ energiu, ukladá ju na krátkodobé použitie a poskytuje krátke zrýchlenie priamo do motora (nie ako kolesá, ktoré majú bežné regeneratívne brzdenie). KERS ale nie je súčiastkou Cosworthu, a keďže ani Aston nechce prezradiť podrobnosti, nevieme koľko koní sa pridalo k tisícke.

Zaujímavosť – Niekoľko predchádzajúcich pouličných superšportov, ako napríklad Ferrari F50, používa motor ako nosnú konštrukciu, a dokonca je pri tom aj pomocný rám. Valkyrie je prvé cestné vozidlo, ktoré  používa motor ako jediné spojenie prednej a zadnej časti auta bez akéhokoľvek dodatočného rámu! Táto schéma zachránila mnoho kilogramov.

A teraz posledný mýtus o tomto motore. Jedna chybná informácia hovorila o tom, že táto V12 nevydrží viac ako 100 000 kilometrov. Pre cestné auto by to ale bola absurdná životnosť, a tak sa museli posnažiť trocha viac. Šesťciferné číslo bolo jednoducho minimálnou požiadavkou  na počet prejdenej vzdialenosti.

Cosworth vykonával testovanie na skúšobnom motore na 100 000 kilometrov a keď ho stiahli, pozreli sa na všetky časti. Zistili, že súčasti ako blok motora a kľukový hriadeľ boli stále v dobrom stave. Vždy je tu aj možnosť zobrať motor a dať ho po toľkých kilometroch na generálku.

Väčšina superšportov sa nedostane na túto pomyselnú hranicu ani náhodou. Nejde o to, že by na to nemali, ale jednoducho spraviť z neho daily a jazdiť s ním dennodenne by Vás mohlo… omrzieť?

Zdroj:                                                                                       popularmechanics.com