startstop

Subaru Forester e-Boxer – po prvýkrát prichádza v hybridnej verzii, poznáme už ceny

Nový Forester aj naďalej využíva symetrický pohon 4x4.

Nový Forester si zachoval svoje ikonické prvky – horizontálne uložený boxer motor a symetrický pohon 4×4. Pridal k nim však aj elektromotor.

Forester je v portfóliu Subaru najúspešnejší model, celkovo sa počet vyrobených kusov od jeho uvedenia v roku 1997 blíži k hranici štyroch miliónov. Teraz prešiel zásadnou technologickou obmenou, no kľúčové prvky zostali zachované. Myslíme nimi známy horizontálne uložený motor Boxer a symetrický pohon 4X4.

Z motoru typu boxer sa však po novom stal e-boxer. To značí, že benzínovému dvojlitrovému štvorvalcu asistuje prídavný elektromotor a tomuto spojeniu sa prispôsobila aj automatická prevodovka Lineartronic. Inak povedané – Forester definitívne prešiel na hybridnú technológiu. A čo to znamená?

Elektrina v akcii

V praxi pri nízkych rýchlostiach poháňa vozidlo iba elektromotor. V závislosti od stavu vozidla a batérie môže čisto na elektrickú energiu prejsť vzdialenosť do 1,6 km rýchlosťou maximálne 40 km/h.

Forester mierne podrástol, prejavilo sa to najmä na rázvore.

Pri stredných rýchlostiach sa výkon elektrického a spaľovacieho motora kombinuje tak, aby poskytoval optimálne zrýchlenie s dobrou odozvou na plyn. Pri vysokých rýchlostiach poháňa vozidlo benzínový dvojliter s výkonom 110 kW, resp. 150 koní.

Súčasťou výbavy je aj systém X-MODE, využiteľný na problematických povrchoch.  Ten optimalizuje správanie motora, prevodovky, pohonu 4X4 a bŕzd pre čo najlepšiu trakciu na klzkom povrchu a v ostrých stúpaniach a klesaniach. Novinkou pre rok 2020 je verzia X-Mode s dvoma režimami: Snow/Dirt (sneh/ hlina) a Deep Snow/Mud (hlboký sneh/ bahno) pre zlepšené schopnosti v ťažkých podmienkach.

X-Mode s dvoma režimami: Snow/Dirt (sneh/ hlina) a Deep Snow/Mud (hlboký sneh/ bahno) pre zlepšené schopnosti v ťažkých podmienkach.

Ak máte systém zapnutý, tak vozidlo dokáže automaticky udržiavať konštantnú a bezpečnú rýchlosť aj pri jazde z naozaj strmých kopcov a navyše bez toho, aby ste sa museli dotýkať pedálov. Aj pri zapnutom X-Mode prichádza k slovu elektromotor, aktivuje sa okamžite už od nulovej rýchlosti.

Pri normálnej jazde v režimoch I alebo S sa aktivuje od rýchlosti 4 km/h. Tým chceme naznačiť, že okrem terénneho módu má nový Forester aj klasický volič jazdných režimov. Písmeno I značí Intelligent a S je skratkou pre športový režim. Myslíme, že rozdiel medzi nimi je už dostatočne definovaný samotným pomenovaním.

Pomocný elektromotor a batéria sú umiestnené v pozdĺžnej osi vozidla, ťažší motor v blízkosti ťažiska auta, elektromotor a batérie nad zadnou nápravou, vďaka čomu sa dosahuje veľmi dobré rozloženie hmotnosti medzi prednou a zadnou nápravou, čo má taktiež pozitívny vplyv na jazdné vlastnosti. Elektrický pomocník sa zároveň podpisuje aj na zníženej spotrebe, oproti predchodcovi s klasickým spaľovacím motorom by mal byť rozdiel 11-percentný.

Dôraz na bezpečnosť

V štandardnej výbave nového Foresteru je aj technológia EyeSight s dvojicou kamier, monitorujúcich okolie. EyeSight obsahuje predkolízne brzdenie, podporu pri udržiavaní jazdného pruhu a ďalšie funkcie. Nový Forester navyše dokáže sledovať aj únavu vodiča.

Dve kamery systému EyeSight.

Auto je doslova nabité modernými bezpečnostnými technológiami a dokazuje to už aj v nárazových testoch. Kamery a ďalšie senzory nemonitorujú len mŕtvy uhol, ale aj jazdné pruhy a situáciu za vozidlom. Pri cúvaní v problémovej situácii a pri hroziacej kolízii dokáže nový Forester zastaviť aj bez pomoci vodiča.

Auto mierne podrástlo vo všetkých smeroch, rázvor sa zväčšil o 30 mm na aktuálnych 2 670 mm, čo s podpísalo na zväčšení vnútorného priestoru, pocítia to najmä cestujúci vzadu.  Objem kufra je 509 litrov. A možno ešte jedna zaujímavosť  – nový Forester má ako prvé Subaru na dverách batožinového priestoru dve tlačidlá – na ovládanie kufra a aj na kompletné uzamknutie.

V interiéri bol kladený vysoký dôraz na vnímanú kvalitu.

A napokon to najdôležitejšie – nový Forester prichádza v troch úrovniach výbavy, vo všetkých je výlučne vyššie spomínaná kombinácia benzínového dvojlitra a elektromotoru. Cena začína na necelých 33-tisíc eurách a v najvyššej výbave  stojí 41-tisíc eur. Už v základe sú full-LED svetlá vpredu, 17-palcové disky, infotainment s 8-palcovým dotykovým displejom a podporou Apple Car Play a Android Auto, dvojzónová klimatizácia a aj terénny asistent X-Mode. V najvyššej výbave budete mať kožený interiér, 18-palcové disky a strešné okno.  Až do tejto výbavy patrí aj navigačný systém.

Exit mobile version