startstop

Vyšší výkon a úspora paliva? To je systém od Mahle, ktorý sa používa aj v F1

Nemecká spoločnosť Mahle so 100-ročnou tradíciou vyvinula spaľovací systém s názvom Mahle Jet Ignition. Jej cieľom je zároveň výrazne znížiť spotrebu a emisie automobilov. 

Podstatou novej technológie benzínového motora MJI je predkomora, ktorá je umiestnená nad hlavnou spaľovacou komorou. Mahle uvádza, že je ohľadom svojej technológie v pokročilých rozhovoroch s mnohými automobilkami.

Hybridy, elektromobily, spaľovacie vozidlá.. Aj keď sa v posledných rokoch tlačí do popredia pohon, ktorý škodí (vraj) životnému prostrediu menej, treba počítať s tým, že benzínové a naftové motory tak rýchlo nevymiznú. A ideálnym riešením je premeniť ich na niečo environmentálne vhodnejšie.

Zdroj: Mahle
Ako funguje systém vo Formuli 1?

Nová technológia čerpá “vyšší výkon” z predkomory, ktorá sa nachádza nad hlavnou spaľovacou komorou. To znamená, že palivo sa zapáli ako celok, nielen v blízkosti sviečky. Takýto proces vedie k rýchlejšiemu horeniu a teda aj vyššiemu výkonu.

Vďaka rýchlejšiemu a rovnomernému spaľovaniu paliva sa rýchlejšie zvyšuje tlak a výkon. Celý proces je homogénny (rovnomerný mix paliva a vzduchu) a dokáže fungovať aj pri výrazne vyššom množstve vzduchu na úkor paliva, keď postačuje menší výkon.

Čo sa ale tlači do popredia v automobilovom priemysle? Emisie. Tým, že MJI technológia od Mahle zvýši úsporu paliva a efektivitu, pričom sa bavíme o 10 % zvýšení palivovej účinnosti, emisie CO2 pôjdu dole. Emisie oxidov dusíka (NOx) sú nižšie o 95 až 99 % a emisie uhľovodíkov (HC) ostávajú na rovnakej úrovni ako v prípade bežných zážihových motorov.

Zdroj: Mahle

Mahle pritom ponúka dva typy MJI, a to aktívny a pasívny. Druhý spomenutý spôsob sa používa aj v motoroch F1. Zahŕňa to odstránenie priameho vstrekovača, pričom v predkomore je iba zapaľovacia sviečka. Keď sa zmes vzduchu a paliva začne “miešať” a stláčať, malé množstvo koncentrovaného mixu je tlačené cez dýzy do predkomory. Tam sa zmes zapáli sviečkou a vysokotlakové prúdy horiaceho paliva a vzduchu sa pretlačia naspäť do komory, pre prebieha hlavný náboj.

Nejde pritom o úplne neznámy systém, pretože ho vymyslela Honda pre svoju prvú generáciu modelu Civic. Išlo tiež o predkomoru s riadeným spaľovaním Vortex. Začiatkom sedemdesiatych rokov ale bolo vykonanie tohto procesu oveľa komplikovanejšie, ako to má Mahle v súčasnosti.

Obe verzie MJI sa dajú použiť prakticky na všetkých benzínových motoroch. Spoločnosť Mahle taktiež predstavila modulárnu hybridnú hnaciu sústavu, ktorá bude používať v motore pasívny režim zapaľovania MJI. Môže byť nakonfigurovaná s dvojvalcovým alebo trojvalcovým motorom.

Exit mobile version