startstop

Alarmujúce čísla: Medzi rokmi 2010 až 2018 na cestách EÚ zomrelo vyše 70-tisíc chodcov a cyklistov

Nepríjemná štatistika, publikovaná Európskou radou pre bezpečnosť dopravy okrem iného hovorí aj to, že v Európskej únii klesá počet usmrtených cyklistov osemkrát pomalšie, než počet usmrtených pasažierov áut

Viac než 70 000 cyklistov a chodcov zomrelo v rokoch 2010 až 2018 na cestách Európskej únie. Podľa štúdie, ktorú vo štvrtok zverejnila Európska rada pre bezpečnosť dopravy (ETSC), sa bezpečnosť cyklistov zlepšuje oveľa pomalším tempom než bezpečnosť motoristov a chodcov.

Počet usmrtených cyklistov na európskych cestách klesá len veľmi pomaly. Foto: Pixabay

V reči presných čísiel to značí, že chodcov zomrelo vyše 51-tisíc a k tomu takmer 20-tisíc cyklistov. A to nie je všetko. Zatiaľčo v uvedenom časovom období klesal počet mŕtvych v autách priemerným tempom 3,1 percenta ročne, pri cyklistoch to bolo len 0,4 percenta. Alebo inak – pri približne každej tretej tragickej dopravnej nehode v EÚ v roku 2018 zomrel práve cyklista alebo chodec.

Až 99 percent tragických úmrtí chodcov a 83 percent cyklistov bolo spôsobených kolíziou s autom. Takmer pri každej druhej tragickej nehode chodca alebo cyklistu bol vek usmrteného nad 65 rokov, u ktorých je ich šanca zotaviť sa z vážnych zranení nižšia.

V súvislosti s týmito alarmujúci číslami a postupným zvyšovaním priemerného veku obyvateľov Európskej Únie  ETSC odporúča, aby mestá pri plánovaní ďalšieho rozvoja svojej infraštruktúry  uprednostňovali chodcov, cyklistiku a verejnú dopravu pred využívaním súkromných automobilov. Zároveň odporúča aj zavedenie plošných rýchlostných limitov v obytných zónach na úrovni  30 km/h a aby v rámci budovania infraštruktúry boli, najmä v lokalitách s predpokladaným vyšším pohybom chodcov a cyklistov, využívané opatrenia prirodzeným spôsobom spomaľujúce premávku.

Exit mobile version