startstop

Koronavírus môže spôsobiť globálnu automobilovú krízu

čína koronavírus

Zdroj: Autoevolution

Keď koncom minulého roka algoritmus BlueDot predpovedal, že svetu hrozí globálna epidémia neznámeho vírusu, veľa ľudí to nebralo vážne. Avšak ako sa postupom času ukázalo, koronavírus sa tak trochu vymkol kontrole a začala sa z neho tvoriť celosvetová hrozba. Hrozba, ktorá nezasiahne len zdravotníctvo, ale môže spôsobiť veľkú ekonomickú krízu.

Čína aktuálne uzatvára oblasti, ktoré sú nákazou nazvanou koronavírus postihnuté najviac a to má veľký dopad na svetový obchod. Nakoľko sú postihnuté rozsiahle priemyselné centrá, veľké svetové firmy meškajú s dodávkami rôznych komponentov a svetová ekonomika ako taká sa začína obávať najbližších týždňov. Nejedná sa pritom len o počítačový priemysel či výrobu elektroniky. Výraznou mierou je postihnutý aj automobilový priemysel, pre ktorý je Čína ťažiskovým trhom. Najväčšie koncerny na čele s Volkswagenom, Toyotou, Daimlerom, GM, Renaultom, Hondou či Hyundai majú v súčasnosti rozsiahle investície na čínskom trhu. Tie sa primárne nemusia dotýkať finálnej montáže vozidiel, no skôr výroby jednotlivých komponentov.

Už počas osláv Lunárneho Nového Roku, kedy boli výrobné haly zatvorené, sa automobilový priemysel dostal pod obrovský tlak. Vtedy sa však jednalo o krátkodobé zastavenie výroby. Koronavírus ale spôsobil rozsiahle odstávky či už dodávok náhradných dielov do výrobných hál v Európe, Ázii či Amerike, alebo samotnej finálnej montáže automobilov. Následkom odstávok pravdepodobne najviac utrpí ekonomika. Predaje automobilov už druhý rok po sebe kontinuálne klesajú. Rok 2020 mal byť podľa optimistických prognóz akýmsi životabudičom automobilového priemyslu. Bohužiaľ, koronavírus spôsobil prehodnotenie prognóz a tak sa ukazuje, že pokles bude zaznamenaný aj tretí rok po sebe.

Momentálne sa v Číne nachádza v karenténnych oblastiach viac ako 60 miliónov ľudí. Z tohto počtu je niekoľko desiatok tisíc nakazených. Ostatní sú buď v najviac ohrozených oblastiach alebo sa dostali do priameho kontaktu z nakazeným. Ako predpovedajú analytici S&P Global Ratings, zákazníci sa do zníženia rizika nákazy koronavírusom budú obávať kúpiť si nové auto, ktoré môže alebo má nejaké časti priamo z Číny. Ako je známe, dnes neexistuje automobil, ktorý by nemal aspoň jeden diel s nápisom Made in China. Práve v dôsledku nutnosti využívania dielov z Číny a teda aj s rizikom stretu s koronavírusom, budú automobilky v nasledujúcich týždňoch trpieť nedostatkom potrebných dielov. Nakoľko výrobné linky nemôžu použiť len 99% dielov na vytvorenie funkčného automobilu, budú sa aj samotné dodávky vozidiel odďaľovať.

Výrobná linka Dungfeng Honda vo Wuhane. Zdroj: CNN
Obmedzenia sa týkajú kľúčových komponentov

Dôkazom toho, že Čína je výrazným globálnym hráčom v automobilovom priemysle sú aj nasledujúce čísla. V roku 2018 dosiahla hodnota nákupu automobiliek v Číne čiastku až 35 miliárd dolárov. Z toho až 20 miliárd putovalo priamo z USA. V tomto počte sa však nachádzajú len diely, ktoré sú priamo vyrábané za účelom nasadenia do auta. Jedná sa teda o rôzne motorové časti či dielce karosérie. Nie sú v tom započítané potrebné elektronické komponenty či spojovací materiál. Ak by sa pracovalo aj s týmito hodnotami, finálna čiastka by bola oveľa vyššia.

“Je ťažké presne určiť, kedy koronavírus začne ovplyvňovať dodávky. Očakávam kaskádovitý globálny dopad na konci februára pokiaľ sa výrobné linky nepodarí nahodiť čo najskôr naspäť na výrobný cyklus. Všetky automobilky budú mať v nasledujúcej dobe vojnu o jednotlivé dodávky, a preto nie je možné teraz predpovedať čo sa bude diať v najbližšej dobe. Čína je natoľko dôležitá, že v ohrození je každá automobilka”, povedala Kirstin Dziczek, viceprezidentka Centra pre automobilový výskum.

Už teraz hlavní hráči ako Hyundai, Nissan, Renault alebo Fiat Chrysler hlásia nedostatok potrebných dielov. V ich statusoch sa nachádzajú oznámenia ako “výrobné obmedzenia”, “pozastavená výroba” či “obmedzenie dodávok”. Nasledujúce týždne budú teda pre svetovú ekonomiku kritické. Ak sa nepodarí WHO (World Health Organization) objaviť liek a znížiť percento nakazených koronavírusom čo najskôr, môže sa stať, že vypukne ekonomická kríza obrovských rozmerov. To môže mať za následok veľký rast cien vozidiel, náhradných dielov či komponentov, ktoré nepatria priamo do automobilového priemyslu. V súčasnosti hlásia obmedzené dodávky aj viaceré technologické spoločnosti či firmy, ktoré sa venujú ťažkému priemyslu a majú svoje investície v Číne.

Aktuálna mapa šírenia nákazy koronavírusom. Zdroj: Daily Mail

Zdroj: CNN

Exit mobile version