Domov Recenzie TEST SEAT Alhambra – Labutia pieseň naozaj dobrého auta

TEST SEAT Alhambra – Labutia pieseň naozaj dobrého auta

Alhambra

Rodinné vany, respektíve MPV, sú momentálne na okraji záujmu, z trhu ich vytláčajú SUV. Myslíme si však, že ešte zďaleka nepovedali svoje posledné slovo. Alhambra je toho dôkazom a rozhodnutie o ukončení jej výroby nepovažujeme za úplne šťastné.

Ak rozmýšľate o rodinnom aute a máte SEAT Alhambra vo svojom hľadáčiku, je najvyšší čas sa rozhýbať. Na verejnosť pomaly presakujú informácie, že tento rok je pre toto originálne a predovšetkým naozaj prakticky riešené skutočne posledný, navyše bez náhrady. Prednosť dostalo Tarraco, ktoré je novšie, modernejšie, lacnejšie a navyše patrí do módneho segmentu.

Alhambra

V tomto kontexte sa ponúka otázka, prečo by sme vlastne o Alhambre mali uvažovať. Dôvodov je niekoľko. Aj keď obe autá sú veľkostne viac-menej porovnateľné, Alhambra je predsa len o niečo väčšia. Ak sa pozrieme napríklad na rázvor, ktorý definuje vnútorný priestor, tak prednú a zadnú nápravu v Tarracu od seba delí 2 790 mm, v Alhambre je to 2 919 mm. Rozdiel 129 mm v rázvore rozhodne nie je zanedbateľný. Okrem iného znamená väčší komfort pre cestujúcich v treťom rade, kde sa dá v pohode zvládnuť aj dlhšia jazda, ak tam teda posadíte cestujúcich s výškou zhruba pod 180 cm.

Ďalším dôležitým argumentom je, že Alhambra je navrhnutá ako MPV, respektíve rodinný van. Nie každý, kto hľadá väčšie rodinné auto, preferuje opulentné SUV. Alhambra určite nepatrí k modelom, ktoré by na prvý pohľad ohúrili krásou, no ešte roky bude jej mierne konzervatívny dizajn aktuálny a nebude pôsobiť zastaralo. A v jej prípade rozhodne platí, že pod pozlátkom sa skrýva zlato. Rôzne praktické riešenia v interiéri rozhodne stoja za viac, než len stručnú enumeráciu. Pozrime sa aspoň na niektoré.

Zo sedadiel v druhom rade si jednoduchým podvihnutím sedáku a výmenou hlavou opierky za detskú s masívnejšou bočnou ochranou môžete na dvoch sedadlách vytvoriť bezpečné miesta pre deti. V tomto prípade určite napovie fotka, než zbytočne zdĺhavý popis:

Alhambra

Možno stačí doplniť, že pomerne jednoduchá je aj manipulácia so sedadlami v treťom rade, kam sa bez problému dostanete odklopením sedačky v strednom rade, stačí na to jedna páčka, priestor pre nastúpenie je dostatočný. A ak sa chcete rôznym spôsobom hrať s umiestňovaním sedadiel, respektíve vnútornou konfiguráciou, máte na výber 32 rôznych usporiadaní, samostatne možno sklopiť operadlá na všetkých sedadlách s výnimkou vodičovho.

7-miestne usporiadanie je súčasťou výbavy FR Line, inak je príplatkové, integrované sedačky sú príplatkové tiež, možno sa rozhodnúť, či chcete jednu alebo dve. A keď sme už pri sedení, vodič sa môže tešiť aj z masážneho vyhrievaného sedadla, za necelé dve stovky to určite stojí za zváženie. A nesmieme zabúdať ani na motoricky ovládané posuvné dvere na oboch stranách, čo je najmä pri kolmom parkovaní obrovská výhoda.

Alhambra

Ďalšou praktickou vymoženosťou – najmä pri plnom obsadení, je trojzónová klimatizácia. Keďže je to rodinné auto, v interiéri je množstvo odkladacích priestorov, vrátane tých pod podlahou a pod sedadlami, priplatiť si možno aj nejaké navyše, konkrétne v stropnom paneli. A napokon ďalšia dôležitá vec – objem kufra. Ten možno otvárať aj bezdotykovo, stačí prejsť nohou popod kufor. Pri päťmiestnom usporiadaní so sedačkami v treťom rade sklopenými do podlahy je to 885 litrov, pri sedemmiestnom usporiadaní je to rovných 300 litrov, čo ešte stále nie je zlé.

A ako Alhambra jazdí? V tej našej bol pod kapotou poctivý naftový dvojliter s výkonom 130 kW, respektíve 170 koní, doplnený 7-stupňovým automatom. Alhambra je rodinný van a presne tak aj jazdí. Prioritou sú neutrálne jazdné vlastnosti a čo najvyšší komfort. Pritom z hľadiska dynamiky to vôbec nie je zlé – zrýchlenie na stovku je tesne nad deviatimi sekundami a najvyšší krútiaci moment 380 NM je dostupný už od 1 750 otáčok. Dobrá dynamika zväčša znamená nie úplne ideálnu spotrebu.

Pri Alhambre je to s priemerom okolo 7 litrov rozumná hodnota, v meste sa však bez problému dostanete aj cez 8, na okreskách a s ľahšou nohou na plyne tesne nad päť litrov. Prevodovka radí plynulo, je pomerne rýchla, bez problému podraďuje, ak treba a ak s ňou zaobchádzate „rodinným“ spôsobom a netýrate ju každú chvíľu nejakým kickdownom, tak zmeny prevodových stupňov sú takmer nepostrehnuteľné. Podvozok je vyložene komfortný, dobre si poradí aj s väčšími nerovnosťami. Pochváliť treba aj odhlučnenie, studený diesel sa samozrejme pri štarte nezaprie, zvuk sa však veľmi rýchlo dostane do normy.

Tak, ako sa na rodinné auto patrí, veľký dôraz bol kladený aj na bezpečnosť, čo značilo 5 hviezdičiek v testoch Euro NCAP. K technologickým zmenám pri tejto – len veľmi decentne – faceliftovanej verzii je svetelný indikátor mŕtveho uhla v zrkadlách, nechýba ani asistent pre kontrolu vybočenia z jazdného pruhu, systém pre rozpoznávanie únavy vodiča, rozpoznávanie značiek a automatické brzdenie pred prekážkou a samozrejme podstatnú vec, ktorú sme ešte nespomenuli – pohon 4×4.

Alhambra je, najmä v testovanej verzii, výborné rodinné auto s prispôsobivým a ergonomicky veľmi dobre riešeným interiérom, neutrálnym vzhľadom, vyváženými jazdnými vlastnosťami, nadštandardnou dynamikou a prijateľnou spotrebou. Autá tejto kategórie – MPV – sú síce aktuálne na okraji záujmu a z trhu ich vytláčajú SUV ale – a to je náš subjektívny pocit – ešte zďaleka nepovedali svoje posledné slovo.

Technické údaje
SEAT Alhambra 2.0 TDI 4Drive 177 kW 7DSG
Usporiadanie a počet valcov radový 4-valec
Zdvihový objem 1998 cm3
Max. výkon 130 kW/177k pri 3500-4000 ot.
Max. krútiaci moment 380 Nm pri 1750-2500 ot.
Palivo nafta
Pohon 4WD
Prevodovka AT7
ROZMERY, HMOTNOSTI A OBJEMY
Dĺžka 4 854 mm
Šírka 1 904 mm bez zrkadiel
Výška 1 720 mm
Rázvor náprav 2 919 mm
Pohotovostná hmotnosť 1 915 – 1 969 kg
Objem batožinového priestoru 885 l – 300 l (5/7 miest)
Zrýchlenie 0-100 km/h 9,1 s
Max. rýchlosť 208 km/h
SPOTREBA
Kombinovaná (WLTP) 6,9-7,9 l/100 km
CENA
Základná cena modelu 38 730 eur
Základná cena testovanej verzie 42 700 eur

Páčil sa vám tento článok?

Priemerné hodnotenie 0 / 5. Počet hodnotení 0

Ohodnotte tento článok!

Ďakujeme

Sledujte nás na Facebooku!

Mrzí nás že ste neboli spokojný...

Pomôžte nám zlepšiť sa!

Napíšte nám čo by sme mali zlepšiť!

Predchádzajúci článokTEST Suzuki Jimny 4×4, nový vzhľad a tradičné hodnoty
Nasledujúci článokNudíte sa počas korony? Kúpte si auto za 8 miliónov eur ako CR7
Pracujem ako motoristický a technologický novinár už 17 rokov. Počas nich som spolupracoval s denníkom Národná obroda, časopisom Brejk, portálom Autoserver a najdlhšie, vyše 14 rokov, s týždenníkom Plus 7 dní. Zároveň som prispieval do niekoľkých odborných médií a som členom slovenskej poroty Auta roku. V oblasti automotive ma zaujímajú hlavne nové technológie a ekonomické trendy.