startstop

Mazda potichu oslavuje 100 rokov, na začiatku vyrábali drevo. Čo všetko dala svetu?

mazda-cosmo-sport

Japonská Mazda práve oslavuje 100 rokov, jej príbeh vznikol v Hirošime a pôvodne nemala nič spoločné s automobilovým svetom.

Príbeh Japonskej automobilky sa začal písať v roku 1920, vtedy vznikla spoločnosť Toyo Cork Kogyo pod vedením Jujiro Matsuda. Firma sa zaoberala výrobou umelej náhrady korku. To však netrvalo dlho, firma takmer zbankrotovala a neskôr sa transformovala na výrobcu obrábacích strojov. Prvé vozidlo z tejto továrne uzrelo svetlo sveta až v roku 1931. Bola ním nákladná trojkolka pripomínajúca rikšu s názvom Mazda-Go. S príchodom druhej svetovej vojny však musela továreň preorientovať výrobu na zbrane. Spoločnosť sa premenovala na automobilku Mazda až v roku 1984.

Model R360 Coupe

Prvým skutočným automobilom sa stal až model R360 Coupe, ktorý bol predstavený v roku 1960. Dvojdverová karoséria so štyrmi miestami na sedenie priniesla nevídaný úspech. O pohon sa staral malý vzduchom chladený motor s objemom 356 cm3. Dosahoval výkon 16 koní, ale v tej dobe to stačilo hlavne kvôli ultra nízkej hmotnosti vozidla 380 kg. Pre Mazdu išlo o mimoriadne úspešné auto, vďaka ktorému obsadila značnú časť trhu s malými autami v priebehu pár rokov.

Prvý rotačný motor a skvost v podobe Cosmo Sport

V roku 1967 prišla Mazda s rotačným motorom, ten sa stal jej symbolom a pomohol automobilku presláviť, ako jedinečnú. Motor sa prvý krát objavil v nádhernom modele Mazda Cosmo Sports, mal výkon 110 koní. Auto vďaka nemu dosahovalo maximálnu rýchlosť 185 km/h.

O dekádu neskôr, v roku 1978, vzniká prvý model Savanna RX-7. Aj RX-7 používa rotačný motor a žne ešte väčší úspech než jeho predchodca. Do roku 2002, kedy bola ukončená jeho produkcia, sa vyrobilo takmer milión kusov. RX-7 v závere svojej produkcie disponovala výkonom až 280 koní, neskôr ju nahradil model RX-8 ktorý sa prestal vyrábať až v roku 2011.

Legenda menom Miata

U nás sa na námestiach štrngalo klúčami a svet sa pozeral na novú Mazdu MX-5, písal sa rok 1989. Legendárny roadster prežil až do dnešných dní. MX-5 nikdy neponúkala ohromujúci výkon no vždy vedela poskytnúť tú povestnú radosť z jazdy. Ľahká karoséria, nízke ťažisko a kompaktné rozmery spolu s cenou ju predurčili k úspechu.

Mazda MX-5 (NB)
100th Anniversary špeciálna edícia Mazdy k 100. výročiu

Mazda uvádza limitovanú edíciu k príležitosti jubilea. V celom modelovom rade vozidiel Mazda si budú môcť zákazníci vybrať svoj výročný model v dvojfarebnom bielo-vínovočervenom vyhotovení a s mnohými jedinečnými dizajnovými prvkami.

Tešiť sa môžte napríklad na jedinečné koberčeky, hlavové opierky, klúče, logo či špeciálne farebné vyhotovenie karosérie.

 

Exit mobile version