startstop

Norma Euro 7 – prejdeme na elektromobily, je to koniec spaľovacích motorov?

Emisná norma Euro 7, ak sa zavedie do praxe podľa súčasnej koncepcie, bude de facto znamenať koniec spaľovacích motorov. Varuje pred tým nemecké obchodné združenie VDA (Verband der Automobilundustrie).

Európska únia chce čo najviac urýchliť znižovanie emisií nových automobilov. Za týmto účelom sa aktuálne pracuje na novej emisnej norme s názvom Euro 7. Na teraz je ale stále v koncepčnej fáze a pravdepodobne sa dostane na povrch verejnosť až okolo roku 2025. Nemecké obchodné združenie VDA však už začína biť na poplach.

Podľa vedúcej VDA Hildegardy Mullerovej vytvára Euro 7 v súčasnej podobe nerealizovateľnú situáciu. „Zavedením plánovanej normy Euro 7 Európska komisia de facto zakáže automobily so spaľovacím motorom. Začať by sa to malo v roku 2025.“ Problém podľa nej spočíva v harmonizácii okolností s touto normou.

V praxi to znamená, že nové auto podľa Euro 7 bude musieť za každých okolností zostať pod určitými emisnými hodnotami. Bude to platiť napríklad aj pri rôznych nadmorských výškach, kde riedky vzduch ťahá z motora viacej energie, a teda aj viac emisií. „Výbor chce prikázať, aby v budúcnosti bolo vozidlo v akejkoľvek jazdnej situácii prakticky bez emisií. Či už pôjdete s prívesom do hôr alebo budete stáť v niekoľko hodinovej kolóne. A to je technicky nemožné.“

Zavedením novej emisnej normy Euro 7 sa s benzínovými a naftovými vozidlami bude musieť zaobchádzať rovnako. Bez ohľadu na typ pohonu. Mnohí z nás to vidia ako koniec naftových kubatúr. Na to, aby nafta dokázala vyhovieť prísnym limitom, by bolo potrebné zefektívniť dodatočné spracovanie výfukových plynov, čo by znamenalo dve veci. Vývoj nových systémov by stál výrobcu veľké množstvo nákladov, ktoré by sa v konečnom dôsledku dotkli spotrebiteľov v podobe vyšších cien.

Nie je na takto prísne normy príliš skoro?

Aj keď definitívne čísla zatiaľ nie sú k dispozícii z dôvodu koncepčnej fázy Euro 7A, sú tu isté očakávania, ktoré nasledujú pod Euro 6D. Emisie Co2 by sa mali znížiť o 66 percent (v porovnaní s Euro 6D), emisie dusíka by sa mali znížiť na polovicu a emisie pevných častíc by mali byť dokonca šesťkrát menšie. A takto to má byť za každých okolností, aj keď dosiahne vozidlo viac ako 200 000 najazdených kilometrov.

Keď časom pribudne ďalšia reforma v podobe Euro 7B, tá bude chcieť dosiahnuť o 90 percent nižšie emisie, šesťkrát menej emisií dusíka a desaťkrát nižšie emisie pevných častíc ako doteraz. Je jasné, že EÚ takto tlačí na automobilky kvôli výrobe čisto elektrických vozidiel. Expanzia nabíjacích sietí v Európe sa ale s týmto plánom dosť bije a preto je to jeden veľký nonsens.

Čo ak by sa radšej vyvinulo nové syntetické palivo alebo vodíková technológia? Alebo by mohla Európska komisia namiesto nereálnych predpisov vydať technologickú záruku na desať rokov, aby sme sa v budúcom desaťročí dostali k skutočnej konkurencii o najlepšie a najčistejšie technológie pohonu v Európe. Pri súčasnom výrobnom procese a kombinácii elektriny v EÚ nemá batériový elektrický automobil zatiaľ presvedčivú ekologickú stopu.

EÚ sa zatiaľ zubami-nechtami drží elektromobility. Zatiaľ však na to nie je infraštruktúra. V rôznych krajinách už sa veľakrát diskutovalo o tom, kedy sa začne predávať viac vozidiel bez emisií. Emisné obmedzenia pre spaľovacie motory alebo dokonca zákaz výroby tohto pohonu automaticky odpovedia na otázku, čo si zákazníci budú môcť v budúcnosti kúpiť.

Teraz sa uvidí, či Európska komisia prijme tieto agresívne návrhy na vyplienenie emisií, alebo nakoniec ustúpi požiadavkám celého odvetvia, ktoré nevie, ako sa prispôsobiť novej dobre a ktoré už teraz padlo na dno kvôli pandémii.

TEST Honda e – malý klenot preplnený digitálnymi funkciami, škoda len toho dojazdu

Zdroj: VDA

Exit mobile version