Domov News Éra atmosférických veľkoobjemových motorov je preč. Končí aj Hyundai

Éra atmosférických veľkoobjemových motorov je preč. Končí aj Hyundai

Veľkoobjemové atmosférické motory to majú v bežných autách zrátané. Jeden z posledných mohykánov – Hyundai/Genesis, ukončil výrobu vidlicového osemvalca.

Prepĺňanie a downsizing vládnu automobilovému svetu už nejaký ten piatok. Začalo to pozvoľna, no dnes už je prakticky nemožné nájsť automobil bežnej triedy s veľkoobjemovým atmosférickým motorom a navyše s vyšším počtom valcov. Tak napríklad dvanásťvalce sa dnes už na trhu prakticky nevyskytujú – BMW ukončilo výrobu modelu 760Li, Audi A8 W12 sa tiež nedočká príchodu a Mercedes ponúka vrcholnú dvanásťvalcovú verziu výhradne v ultraluxusnom Maybachu. A, samozrejme, nejde o atmosférickú pohonnú jednotku. Jediným ostrovom nádeje sú tak superšporty, ako napríklad Audi R8 či Lamborghini Huracán, ktoré sú dnes jedinými predstaviteľmi vidlicových desaťvalcov. Rovnaká situácia je aj v prípade osemvalcov, kde jedným z posledných mohykánov bol Hyundai/Genesis s 5,0-litrovou atmosférickou jednotkou. Tomu je však koniec.

Koniec jednej éry

Prvá generácia jednotky Tau prišla v roku 2008. Vtedy mala objem 4,6 litra a disponovala miltiportovým vstrekovaním MPI. Celkový výkon dosahoval 269 kW (366 koní) a krútiaci moment 439 Nm. Neskôr bol výkon zvýšený na 282 kW (383 koní) a 451 Nm a v roku 2011 došlo k zvýšeniu objemu na 5,0 litra s výkonom rovných 400 koní (294 kW) a 500 Nm. Jednotka sa dokonca umiestnila v rebríčku 10 najlepších motorov magazínu Ward. Motory rodiny Tau sa montovali do Hyundai Genesis a Equus a Kie Mohave/Borrego (SUV určené na severoamerický a čínsky trh). Mimochodom, v roku 2009 prišiel Hyundai na Autoshow v Chicagu s verziou doplnenou o kompresor a technológiu vypínania valcov s výkonom 343 kW (460 koní).

V roku 2012 potom prišlo priame vstrekovanie GDI, čo sa odzrkadlilo na zvýšení výkonu na 316 kW (460 koní) a krútiaceho momentu na 510 Nm.  Poslednej modifikácie sa vidlicový osemvalec z dielne Hyundai dočkal v roku 2015, kedy Kórejci úpravou kompresného pomeru a nasávania stlačili papierovú spotrebu na naplnenie emisných noriem. Poklesol aj výkon na 304 kW (413 koní). Medzi posledné modely, do ktorých sa vidlicový osemvalec montoval, boli Genesis G80, Genesis G90, Hyundai Equus a Kia K9.

Menej valcov a turbo

Tau motory nastavili pomerne vysokú latku, ktorú má naplniť vidlicový šesťvalec Smartstream G3.5 FR T-GDI. Ako napovedá názov, ide o jednotku s objemom 3,5 litra s priamym vstrekovaním a turbodúchadlom. Oproti predchodcovi však disponuje nižším výkonom 279 kW (380 koní), no vďaka prepĺňaniu o niečo vyšším krútiacim momentom 530 Nm v širšom spektre otáčok (1500 – 4500). Objaví sa v modeloch Genesis G80 generácie RG3, GV70 generácie JK1 a GV80 generácie JX1.

Výrazne lepšia dynamika zrejme nebude výsadou nástupcu, no očakáva sa nižšia spotreba, teda aspoň tá na papieri. Vzhľadom na neustále sa sprísňujúce emisné normy je toto asi jediné riešenie, aké sa Kórejcom ponúkalo.

Páčil sa vám tento článok?

Priemerné hodnotenie 0 / 5. Počet hodnotení 0

Ohodnotte tento článok!

Ďakujeme

Sledujte nás na Facebooku!

Mrzí nás že ste neboli spokojný...

Pomôžte nám zlepšiť sa!

Napíšte nám čo by sme mali zlepšiť!

Predchádzajúci článokAutomobilka Hyundai na Slovensku štartuje s predajom nového modelu Bayon! Aká je jeho cena?!
Nasledujúci článok5 užitočných rád, ako zabezpečiť bezpečnosť na cestách pre vašich štvornohých miláčikov !