startstop

Nástupca Lancie Ypsilon príde v roku 2024

Nástupca Lancie Ypsilon príde v roku 2024

Nástupca Lancie Ypsilon má byť po vzore Oplu vyvinutý v rekordnom čase. Pomôcť má zdieľaná technológia v rámci koncernu Stellantis.

Lancia bola v minulosti jednou z najvýznamnejších automobiliek s množstvom historických motoršportových úspechov. Niekoľko zlých strategických rozhodnutí v spojení so zmätočným správaním vysokého manažmentu však značku de facto priviedlo až na pokraj existencie. V ponuke Lancie je v súčasnosti jeden jediný model – malé mestské vozidlo Ypsilon, ktoré sa v takmer nezmenenej podobe predáva už od roku 2011, a aj to len na domácom Talianskom trhu.  Mimochodom, aj napriek tomu dnes Lancia v Európe predáva viac automobilov, ako druhá automobilka s podobným osudom – Alfa Romeo. V Taliansku sa totiž Ypsilon dlhodobo teší vysokému záujmu vodičov.

Kľúčom k úspechu je zdieľanie

Lancii však prišiel na pomoc koncern Stellantis, ktorý si sľubuje znovuzrodenie oboch kultových automobiliek. Od Alfy Romeo sa čaká plynulý prechod k elektromobilite, na druhej strane Lancia by sa mala aj naďalej sústrediť na trh malých mestských vozidiel. Dopomôcť k tomu má aj nová generácia Ypsilonu, ktorý má byť vyvinutý expresne rýchlo len za niečo viac ako 3 roky.

Hoci sa to zdá ako nemožná úloha, v rámci koncernu to dokázal Opel, ktorému sa súčasnú generáciu Corsy podarilo vyvinúť za približne rovnaký čas. Ako je to možné? Nuž, kľúčom k úspechu je v tomto prípade zdieľanie dostupných technológií. Lancia má pritom patriť k smotánke koncernu: spolu s Alfa Romeo a DS je v rámci hierarchie Stellantis zaradená medzi prémioví značky. Otázkou však je, či sa to prejaví aj v dostupných technológiách a pohonoch.

Znovuzrodenie ako sa patrí?

Historickú a (dnes už iba) nostalgickú hodnotu Lancie si uvedomuje aj vedenie koncernu. Že to Stellantis s talianskymi automobilkami myslí vážne, má dokazovať aj fakt, že na vývoji nových Lancií osobne dohliada sám šéfdizajnér koncernu Jean-Pierre Ploué. Ten sa nechal počuť, že nový Ypsilon sa už rysuje a vznikol aj model v životnej veľkosti. Šéfom projektu novej generácie Ypsilon je Frédéric Duvernier, autor nedávnych konceptov od sesterského Citroënu.

To je zatiaľ všetko, čo vieme o dizajne nového Ypsilonu. Stellantis tvrdí, že stavili na “tradičný taliansky luxus”, čím sa má odlíšiť od tradične športovejšie ladenej Alfy Romeo. Tiež nie je známe, či Ypsilon bude aj naďalej malé mestské auto, alebo pôjde o malý mestský crossover, respektíve SUV. V oboch prípadoch by ale kľúčové slová mali obsahovať “malé” a “mestské”.

Čisté elektro

V rámci stratégie koncernu je známy aj pohon budúceho Ypsilonu. Ten má byť postavený na rovnakej platforme, ako napríklad Corsa. Platforma CMP je určená pre malé vozidlá a svojou architektúrou umožňuje implementáciu plne elektrického pohonu, ktorý má v prípade Lancie hrať prvé husle. Do roku 2024 sa podľa strategického plánu Lancie majú predávať výhradne hybridné a elektrické autá, od roku 2026 potom už len výhradne elektromobily.

V strategickom dokumente sa tiež hovorí o veľkej expanzii na trhy mimo domáceho Talianska a o rozširovanie modelového portfólia. Zaujímavosťou je, že predaj má prebiehať primárne online, čo má uľahčiť naplnenie plánu. No podobné plánu tu s obomi talianskymi automobilkami boli, a ani jeden nedopadol podľa predstáv. Neostáva nám preto nič iné, len čakať a dúfať…

Exit mobile version