Napriek tichu show F1 pokračuje
Honda – Toro Rosso
Scuderia Toro Rosso má na ročník 2018 novú úlohu. Zakomponovať kompaktný motor od Hondy do svojho, inžiniersky takmer dokonalého, šasi. Honda má úplne jedinečnú architektúru, takže je to výzva pre konštruktérsky tím. Technický riaditeľ stajne James Key však vylučuje akékoľvek zmeny na aerodynamickom zovňajšku, s ktorým sa vyhrali do najmenších detailov. Key vidí problém v základnej konštrukcii monopostu a prevodovky.
Vzhľadom k odlišným výkonovým krivkám nového agregátu chcú inžinieri skrátiť určité prevodové stupne, aby sa motorový potenciál Hondy mohol konečne naplno prejaviť. Čo je však zaujímavé, akúkoľvek technickú pomoc zo strany Red Bullu vehementne popiera: „V Bicestri máme svojich technikov aj vlastný aerodynamický tunel. Od materskej stajne sme nezávislí, ako to vyžaduje smernica FIA.“ Radi veríme. Osobne si myslím, že pokiaľ bude Honda pokračovať v nastúpenom trende výkonnostného rastu, máme tu čierneho koňa pre sezónu 2018.
Alfa Romeo-Sauber
Na ďalšiu sezónu si garážový tím Sauber pripravil senzáciu. Dosť neuveriteľné kuloárové reči sa stali skutočnosťou. Švajčiarsku stajňu vybavila motormi Alfa Romeo. Fantasmagorické konšpirácie o spolupráci s Maserati sa v tomto tíme nepotvrdili. Naopak, vznikajú v inej nečakanej stajni spoza oceánu. Alfa poriadne prekvapila. Monopost bude najnovšie červeno-bielo-čierny s výrazným logom AR. Jazdecké zloženie sa oproti pôvodnej prezentácii mierne zmenilo. Pôvodný talent Antonio Giovinazzi bude mať sedačku na testy a prvé tréningy. Hlavnou hviezdou je víťaz F2 Carles Leclerc. Tímovou dvojkou zostáva vďaka svojim sponzorom Marcus Ericsson.
Vstup Alfy do šampionátu je však opradený záhadou. Pokiaľ je známe, samotná Alfa nemá v súčasnosti k dispozícii fúkanú 1,6-tku. Zrejme teda pôjde o agregát z korporácie Chrysler-Fiat dobre známy zo stajne Ferrari. Jedinou odlišnosťou bude asi kryt ventilov s novým logom. Na tento fígeľ by sme si mali pomaly zvyknúť, viď Renault – TAG Heuer. Takže Fiat – Chrysler rozohral dva konce proti stredu a nemôže nič stratiť. Šikovné. Úplne iný rozmer tento ťah nadobúda v súvislosti s ohlasovaným bojkotom stajňou Ferrari v F1 ohľadom finančného stropu pri vývoji motorov. Maranello by na niekoľko pretekov mohlo demonštratívne odstúpiť.
Túto hru už Ferrari predviedlo niekoľkokrát, alebo sa aspoň vyhrážalo. Alfa by však zostala v hre a testovalo by sa ďalej. Luca di Montezemolo nikdy nehrá malú hru. Či už to bolo vo Ferrari, alebo teraz v Alfe. Aby dohadom nebol koniec, treba spomenúť, že Luca bol vo Ferrari lobbistom terajšieho hlavného radcu v Mercedese Nikiho Laudu. Vôbec neprekvapuje, že aj Mercedes má určité výhrady k finančnému stropu.
Vypočujme si hlas Sergia Marichiona: „Nepáči sa mi návrh na zmenu pravidiel ohľadne konštrukcie motorov od roku 2021. Máme čas nájsť riešenie, ktoré bude vyhovovať Ferrari. Akože zvyšok sveta F1 nech sa prispôsobí. To, že opustíme serial F1 je aktuálna hrozba.“
Ale peniažky sú peniažky. Uvidíme, nakoľko sú hrozby hlavných lídrov vážne. Sedliacky rozum hovorí, že nie veľmi. Za dverami šampionátu stoja v rade automobiloví výrobcovia z celého sveta, ktorí by za pár miliónov eur či dolárov získali zlatú bonanzu.
Z boxovej uličky:
Podľa údajov Liberty Média stúpol počet fanúšikov na okruhoch o 8%. Najviac v Rakúsku a Kanade, v prepočte o 60 000 divákov.
Monoposty v sezóne 2018 budú vybavené kamerami s 360 stupňovým uhlom. Dúfajme, že tieto zábery nebudú iba pre maršalov FIA , ale aj pre televíznych divákov.
Tohtoročné zápisné na sezónu 2018 je pre každý tím 516 128 dolárov, plus 6 194 dolárov za každý bod v Pohári konštruktérov. Nie práve lacná zábava, ale reklamou sa to kvadraticky vráti.
Liberty Média má problém nad problémy. Na základe návrhu feministických združení by sa mali zrušiť posty Gird girl. Sú to tie pekné dievčatá, čo držia štartovné čísla a mená pretekárov pred štartom. Feministky to uráža (nešpecifikovali prečo). LM oponuje, že sa jedná o tradíciu – ceremoniál. Myslím si, že dievčatá, ktoré takáto ohavnosť uráža, majú slobodnú vôľu nezúčastňovať sa na tom.
V čase našej uzávierky je na 99 % isté miesto ruského talentu Sergeja Sirotkina vo Williamse.
Horúca informácia!
(Je to nudné, ale odcitujem všetky tituly Sergia Marchiona) výkonný riaditeľ Fiat Chrysleru a prezident Ferrari chce do kolotoča F1 zakomponovať aj Maserati, a to konkrétne do stajne Haas. Iba malá poznámka na okraj. Výkonný riaditeľ nie je viceprezident ani prezident spoločnosti – takže berme všetky tieto šarády s rezervou. Ako však bude reagovať Gene Haas, nie je jasné. Na jednej strane má svoj vraj nezávislý tím s viazanosťou na Ferrari.
Pokiaľ by to prijal, asi by sa musel podriadť celkovej politike talianského konzorcia a tým aj výberu jazdcov podľa réžie dodávateľa. Aj keď mám talianskych pilotov rád, určite by nikto z nás nechcel, aby F1 protežovala jazdcov z Apenín. Všetky tieto úvahy zmaže aktuálny kalendár podujatí pretekárskeho roku 2018. Je v ňom pár noviniek, ktoré iba vítam.
Prílohu konečne schváleného kalendára podujatí F1 prikladáme. Želáme veľa pekných športových zážitkov a dobrú formulovú zábavu v nasledujúcom roku.
PS: Do seriálu sa vracia: Barcelona, Okruh Paula Ricarda v Le Castellet a Hockenheim. Konečne F1 tak, ako má byť.
Program MS F1 pre sezónu 2018:
- marec VC Austrálie
8. apríl VC Číny
15. apríl VC Bahrajnu
29. apríl VC Azerbajdžanu
13. máj VC Španielska
27. máj VC Monaka
10. jún VC Kanady
24. jún VC Francúzska
1. júl VC Rakúska
8. júl VC Veľkej Británie
22. júl VC Nemecka
29. júl VC Maďarska
26. august VC Belgicka
2. september VC Talianska
16. september VC Singapuru
30. september VC Ruska
7. október VC Japonska
21. október VC USA
28. október VC Mexika
11. november VC Brazílie
25. november VC Abú Zabí