startstop

Ako to, že je nová Fabia cenovo výhodnejšia než tá staršia? Pozreli sme sa na to detailne

V prípade nových modelov áut to býva tradične tak, že prídu na trh s lepšou výbavou a logicky aj s vyššou štartovacou cenou. Niekedy sa však objaví výnimka popierajúca toto zaužívané pravidlo. Práve preto sme sa pozreli bližšie na porovnanie staršej a novej generácie, obľúbeného modelu Škoda Fabia. Výsledok nás naozaj prekvapil.

Je nová Fabia skutočne drahšia?

Áno, aj nie. Cenník hovorí jasne. Na prvý pohľad je nová Škoda Fabia v uvádzacej cene drahšia. Štvrtá generácia obľúbeného hatchbacku štartuje od 12 610 eur vo výbave Active s úsporným motorom 1.0 MPI 59 kW (80 k) a päťstupňovou manuálnou prevodovkou. Po najlacnejšej voľbe však zákazníci obyčajne nesiahajú a často si volia skôr modely s vyššou výbavou.

Napríklad, pri výbavovom stupni Ambition zákazník získava automaticky výbavu, za ktorú by v minulej generácii musel doplácať. Novinka oproti predchodcovi dostala rádio SWING s 6,5“ displejom, Bluetoothom, funkciou Smartlink, či asistenta rozjazdu do kopca, FRONT ASSIST, LANE ASSIST, svetelný senzor, LED hlavné svetlá či elektrické ovládanie okien vpredu a vzadu. Rozdiel v neprospech staršej generácie je až 919 eur!

Pre zaujímavosť, ak zájdeme do histórie ešte o niečo ďalej, zistíme, že FABIA druhej generácie štartovala v roku 2007 na cene 314 900 slovenských korún, čo je v prepočte 10 452 eur, bez započítania inflácie. Pričom je potrebné dodať aj výšku priemernej mzdy na Slovensku v roku 2007, čo predstavovalo v prepočte 669 eur oproti dnešným 1 185 eur.

Viac miesta, viac bezpečnosti

Okrem toho, že ide doposiaľ o najkrajšiu Fabiu vôbec, a to vďaka ostrým líniám a dynamickým tvarom, v prospech novej generácie hovoria aj jej parametre. Oproti minulej generácii je novinka o 111 mm dlhšia, má dlhší rázvor o 94 mm a okrem dostatočného priestoru pre celú rodinu narástol aj jej kufor, a to o rovných 50 litrov. A ak vám ani 380 litrov nebude dosť, stačí sklopiť sedadlá a nová Fabia ponúkne dokopy rekordných 1 190 litrov miesta. Pokojne si to porovnajte so susedovým autom.

Ďalším jasným argumentom, prečo by ste si mali vyberať pre svoju každodennú mobilitu vždy novšie auto, je jeho pasívna i aktívna ochrana posádky či chodcov. Nová Fabia získala v hodnotení Euro NCAP najvyššie možné hodnotenie, a to aj vďaka inteligentným asistentom FRONT či LANE ASSIST, ktoré sú súčasťou základnej výbavy už od verzie Ambition.

Bohatá výbava, ktorú v minulej generácii nenájdete

Ak by sme aj šli do detailného porovnania cenníkov tretej a štvrtej generácie Fabie za doplnkovú výbavu, je jasné, že technológie časom zlacnejú, a tak sú v novšej generácii logicky cenovo dostupnejšie. Nie všetko sa však nachádza v oboch katalógoch. Štvrtá generácia modelu Fabia disponuje výbavou, ktorá bola doteraz dostupná výhradne v modeloch vyšších tried.

Vo výbave tak môžete mať úplne prvý raz Full LED svetlá vpredu i vzadu. Nechýba tiež ambientné osvetlenie interiéru, vyhrievané sedadlá či volant, virtuálny kokpit, až 9,2-palcový infotainment, systém s bezdrôtovou podporu Apple CarPlay či Android Auto alebo možnosť ovládať auto hlasovo prostredníctvom digitálnej asistentky Laury. Škoda tiež pridala niekoľko technologických a bezpečnostných asistentov ako napríklad parkovací asistent, udržiavanie v jazdných pruhoch, monitorovanie mŕtveho uhla a podobne.

Exit mobile version