startstop

4 jazdené autá, v ktorých zažijete jazdeckú nirvánu (a určite na nich neprerobíte)

Súčasná doba praje nielen veteránom a oldtimerom, ale aj relatívne novým autám, ktoré ste si mohli v showroomoch kúpiť len pred pár rokmi, ale už teraz je jasné, že si udržia svoju cenu, resp. sa ich hodnota bude rokmi dokonca zvyšovať. Vybrali sme pre vás 3 autá, v ktorých zažijete dokonalú jazdeckú nirvánu a v budúcnosti ich pravdepodobne predáte drahšie ako ste ich teraz kúpili.

Alfa Romeo 4C

Zbesilé malé kupé s riadením zo starej školy. Alfa Romeo 4C je sexi a zďaleka to nie je iba 8C pre chudobných. Auto poháňa relatívne skromný motor – preplňovaný štvorvalec s objemom 1,7 litra a najvyšším výkonom 240 koní. Je však celý vyrobený z hliníka, umiestnený pred zadnou nápravou a karosériu tvorí drahý karbónový monokok. Hmotnosť auta je tak nižšia ako nižšia ako 900 kg! Riadenie je bez posilňovača, prevodovka je sekvenčná – radí sa pádlami pod volantom. Pohon zadných kolies je samozrejmosťou. Podľa oficiálnych údajov zrýchli z 0 na 100 km/h za 4,5 sekundy, ale sú zdokumentované pokusy, kedy sa vodičom podarilo tento šprint stihnúť už za 4,2 sekundy.

Ako vyplýva z parametrov, je to auto pre skúsených šoférov. Pretáčavosť predvádza na počkanie. Keďže dĺžka auta nepresahuje 4 metre, musíte presne vedieť, ako dôrazne šliapete na plynový pedál. Ak to preženiete, skončíte v hodinách.

Trochu z histórie

Alfa Romeo 4C bola na európsky trh uvedená v roku 2013. Vyrábala sa v Modene, domovskej fabrike Maserati. Koniec výroby sa datuje do roku 2019. Alfa Romeo plánovala ročne vyrobiť 3500 vozidiel pre celý svet (kupé 4C sa predávalo aj v USA), ale je veľmi otázne, či sa jej tieto počty podarilo naplniť. Napríklad v roku 2018 predala v Európe menej než 500 kusov. V čase, keď triede kompaktných športových kupé s pohonom zadných kolies kraľovalo Porsche Cayman, sa tomu nie je príliš čo čudovať, ale malý počet vyrobených kusov teraz dvíha ich cenu nahor.

Na slovenskom trhu sa coupé predávalo za 64-tisíc eur, spider mal cenovku až 73-tisíc. Z času na čas sa nejaký kus objaví na predaj aj na našom trhu, v Nemecku ich je na predaj niekoľko desiatok, ale cena len veľmi sporadicky klesá pod 70-tisíc eur. Keďže Alfa Romeo už tak sparťansky a na vodiča orientované auto už nikdy nepostaví, cena 4C nemá dôvod v budúcnosti klesnúť.

POKRAČOVANIE NA ĎALŠEJ STRANE

BMW 1M

Podľa zaužívaného označenia modelov BMW sa malo volať M1. Avšak z historických dôvodov to nebolo možné, takže ako jediné emkové BMW má prehodenú cifru s písmenom M. Výroba prebiehala od roku 2011 do roku 2012 a celková produkcia činila necelých 6500 áut. To bolo výrazne viac, než pôvodne plánovalo BMW (2700), ale stále je to dostatočne málo na to, aby si ojazdené kusy držali svoju hodnotu.

Technika tohto auta je vzácna aj na dnešné pomery. Dvakrát preplňovaný radový trojlitrový šesťvalec, manuálna šesťstupňová prevodovka a pohon zadných kolies so samosvorným diferenciálom. Výkon 340 koní a krútiaci moment 450 Nm (krátkodobo až 500 Nm) v širokom spektre otáčok stačil na to, aby táto jednotka zrýchlila z 0 na 100 km/h pod 5 sekúnd. Pohonná jednotka s kódovým označením N54 pochádza z modelu Z4 35is, základom je agregát z dobre známych modelov 35i, ovenčený niekoľkými titulmi Motor roka. Dokáže točiť až 7000 ot./min., takže nezainteresovaného človeka môže ľahko presvedčiť, že ide o atmosféru.

Automobil bol zámerne navrhnutý tak, aby neohrozoval pozíciu M3. Adresnými úpravami je možné veľmi ľahko preniknúť do teritória M3, pri tom všetko to máte v oveľa kompaktnejšom a ovládateľnejšom formáte. Aj keď BMW 1M nemá taký cveng ako M3, v komunite sú schopnosti auta veľmi dobre známe. Ako nové stálo cca 50-tisíc eur, teraz praktický nenájdete kus za menej ako 40-tisíc eur a je veľký predpoklad, že na cene bude už iba rásť.

POKRAČOVANIE NA ĎALŠEJ STRANE

Honda S2000

Ukričaný japonský chuligán, ktorý točí 9000 otáčok za minútu. Videli ste niekedy Hondu S2000 v plnej paľbe?

Tento legendárny roadster sa vyrábal na rovnakom mieste ako nemenej ikonická Honda NSX. Zabudnite na typicky továrenskú výrobu. Auto je z veľkej časti poskladané ručne. Pod hliníkovou kapotou sa nachádza točivý štvorvalec uložený až za prednou nápravou. Vďaka tomu, kompaktným rozmerom a nízkemu ťažisku mení auto smer ako nadopovaná myš. Aby motor zvládol tú obrovskú záťaž, má kované piesty i karbónové vložky valcov.

Tie sa odlievali priamo pri výrobe hliníkového bloku motoru rovnako ako v prípade 3,2-litrového šesťvalca v NSX. Aj keď sa to nezdá, Honda S2000 je relatívne ťažké auto. Váži 1260 kg, ale svedčí to len o tom, že všetky použité komponenty sú robustné, preto je toto auto obľúbeným nástrojom rôznych amatérskych pretekárov. Manuálna prevodovka s absolútne krátkymi dráhami radenia len podporuje puristicky mechanický zážitok z riadenia tohto auta. Nech hľadáte ako hľadáte, žiadne auto s podobným charakterom sa už v súčasnosti nevyrába.

V Európe je na predaj len pár desiatok kusov. Pod 30-tisíc eur kúpite iba rôzne vytunované kusy s veľkým nájazdom, na originál v dobrom stave si pripravte minimálne 40-50 tisíc eur. Kráľovsky sa ale zabavíte a cena tohto auta zrejme už nikdy nespadne.

POKRAČOVANIE NA ĎALŠEJ STRANE

Renault Mégane R.S. Trophy-R

Hovorí sa o ňom ako o Porsche 911 GT3 RS s pohonom predných kolies. Ultimatívna predokolka s lešením za prednými sedačkami, titánovým výfukom, nastaviteľnými tlmičmi a množstvom karbónových dielcov. Je pekelne rýchly na okreskách aj v zelenom pekle – Norschleife obkrúži za 7 minút a 40 sekúnd… o vyše 20 sekúnd rýchlejšie ako to dokáže ľahkonohá Alfa Romeo 4C. Základná technika pritom vyznieva celkom tuctovo – preplňovaný štvorvalec s objemom 1,8 litra, výkonom 300 koní a krútiacim momentom 420 Nm (teda rovnaký agregát ako v prípade bežného Trophy). Ani jazdné údaje nevyrazia dych – stovka za 5,4 sekundy nie je nič, čo by na rovinke nestačil aj taký Hyundai i30 N za polovičnú cenu. Ak si ale Trophy-R pozriete bližšie, bude vám hneď jasné, že táto sranda musela stáť kopec peňazí. Škrupinové laminátové sedačky Sabelt so šesťbodovými bezpečnostnými pásmi, titánový výfukový systém od Akrapoviča priamo implementovaný do karbónového difúzoru, karbónová kapota, karbónové disky kolies, odľahčené zadné sklá… V Renaulte vyhodili aj hmlovky a systém natáčania zadných kolies – zbytočne zvyšovali hmotnosť. Výsledkom je redukčná diéta o 130 kíl. Niektoré kusy jazdia s karbón-keramickými brzdami od Bremba. Auto sa štandardne dodávalo s pneumatikami Bridgestone Potenza S0007.

Takýto puristický hot hatch dokáže postaviť jedine Renault Sport, divízia, ktorá má medzi znalcami zvučné meno. Renault už všetky svoje športové a zábavné aktivity pretransformoval na Alpine, z nového Méganu sa stal elektromobil, takže je úplne jasné, že nekompromisný benzínový hot hatch už nikdy nepostaví. Trophy-R sa predávalo za základnú cenu 55-tisíc eur, vzniklo iba 500 kusov. Zopár z nich je na predaj, pod 60-tisíc ich však nekúpite. Na hodnote už nikdy neklesne a rýchlejšie auto s pohonom predných kolies by ste hľadali len veľmi ťažko. Ak sa vám k Trophy-R nepodarí dostať, na predaj je množstvo základných, civilizovanejších verzií Thophy, tie si však nedokážu držať hodnotu tak vysoko, ako Trophy-R.

Exit mobile version