startstop

4 jazdené autá do 3.000 eur, s ktorými si na okreskách užijete najviac zábavy

Máte už po krk svojho daily car a obzeráte sa po nejakom víkendovom štvorkolesovom miláčikovi? Nebojte sa, na to, aby ste si dobre zajazdili, nemusíte obetovať ťažké tisíce. Tu sú štyri jazdené autá do 3-tisíc eur, ktoré vám opakovane na okreskách vyčaria úsmev na tvári.

Citroen C2 VTS

Je pravda, že Citroen C2 VTS na prvý pohľad nevyzerá ako auto, ktoré by ste chceli mať doma v garáži na víkendové šantenie, ale to ani žiadny športovejšie šmrncnutý Citroen od čias Saxa VTS. To bude dokonca o niečo zábavnejšie a rýchlejšie ako C2 VTS, ale úplne rozumieme tomu, že investovať do vyše 20-ročného auta nemá odvahu každý. Na dnešné pomery je však aj C2 VTS ten typ auta, akých veľa nenájdete a na sedadle vodiča vás toho naučí mnoho nového. Citroen potreboval homologizovať súťažný špeciál do juniorských majstrovstiev sveta v rely, takže vozidlo dostalo prepracovanú konštrukciu karosérie, vďaka ktorej sa na ceste správa ako dospelé auto, no zároveň je dostatočne ľahké (pohotovostná hmotnosť niečo cez 1 tonu) a bezpečné.

Špeciálne tlmiče, torzná tyč so stabilizátorom vzadu, riadenie so strmým prevodom a najmä krátky rázvor 2,3 metra vás dokonalo naučia, ako sa predokolka riadi plynom. Kolesá v rohoch karosérie, špeciálne ak sú obuté do kvalitných športových pneumatík, disponujú veľkou trakciou aj priľnavosťou, ktorá sa dá veľmi citlivo regulovať intenzitou tlaku na plynový pedál. Atmosférický štvorvalec s objemom 1,6 litra dosahuje najvyšší výkon 125 koní pri 6500 ot./min. a krútiaci moment 143 Nm. pri 3750 ot./min. Kľukový mechanizmus a blok motora pochádzajú z motoršportu, takže bez problémov vydrží permanentnú jazdu vo vysokých otáčkach. Tam je totiž potrebné motor neustále udržiavať a VTS potom vodiča odmení peknou dynamikou jazdy. Aj keď ich u nás veľa nejazdí, z času na čas nejaké VTS na predaj vybehne a na jeho kúpu vám bude 3-tisíc eur určite stačiť.

POKRAČOVANIE NA ĎALŠEJ STRANE

Ford Fiesta ST

S trochu zvučnejším menom, vyššou stavbou karosérie a vyšším posedom za volantom tu je nemenej zábavná Fiesta ST, ktorá vám tiež môže hovoriť pane už za necelých 3.000 eur. Konštrukčne ide o trochu staršie auto, princípy zábavy za volantom sú tu však veľmi podobné. Točivý atmosférický motor, nízka hmotnosť a perfektné ovládanie. V prípade Fiesty však pod kapotou objavíte dvojliter, z ktorého v prípade potreby dokážete vydolovať viac koní ako z Citroenu. Pohonná jednotka má tiež krajší zvuk, ale slabinou Fiesty je zastaralý interiér.

Na okreskách ale dizajn a kvalitu plastov skúmať nebudete, tu vás skôr poteší guľatá hlavica radiacej páky dobre padnúca do ruky, krátke dráhy radenia a citlivý plynový pedál. Podobne ako Citroen dokáže v utiahnutých zákrutách dvíhať vnútorné zadné koleso a sériou za sebou idúcich zákrut sa prepliesť tempom, ktoré vám nedovolí ani len pomyslieť na nejaký drahší hot hatch. Výkon 150 koní a 190 Nm plne postačuje na veselé vozenie a to všetko s príjemne nízkou spotrebou paliva. Neskoršie generácie Fiesty ST boli rýchlejšie aj výbušnejšie, ale tú hravosť podvozka a prirodzený pocit z riadenia už nevedeli sprostredkovať.

POKRAČOVANIE NA ĎALŠEJ STRANE

Renault Twingo R.S.

Dátumom narodenia najmladší, no nemenej zábavný člen tohto zoskupenia, pochádza z inkubátora slávnej divízie Renault Sport. Tá už v súčasnosti neexistuje (všetky športové aktivity v rámci Renaultu prevzala novo vzniknutá značka Alpine), ale v minulosti bola známa svojimi skvelými konštruktérskymi schopnosťami, keď inak z nudných, priam až sterilných bezcharakterných áut vedela urobiť skvelé hot hatche, ktoré sa stali lídrami svojich segmentov, pričom sprístupnili športovo ladené autá širokej mase populácie. Veď Twingo R.S. bolo v predaji už za menej ako 15-tisíc eur. Twingo R.S. prirodzene vznikalo v čase najväčšej slávy Renaultu v F1, keď automobilka potrebovala marketingovo pretaviť svoje úspechy v najprestížnejšom šampionáte do zvýšených predajov.

Športová verzia tak neobišla ani malé Twingo, ktoré bolo dovtedy brané skôr ako imidžová dámska kabelka na kolesách. Divný dizajn (ktorý nezachránila ani verzia Gordini), prístrojový panel umiestnený v strede, vyšší posed a opäť chabé dielenské vypracovanie jednoducho musíte prežiť, ale akonáhle sa začnete sústrediť na jazdný prejav Twinga R.S., všetky pochybnosti idú stranou. Točivý atmosférický štvorvalec s objemom 1,6 litra produkuje najvyšší výkon 133 koní pri 6750 ot./min. a krútiaci moment 160 Nm pri 4400 ot./min. Hmotnosť nepresahuje 1050 kg, takže Twingo je podobne svižné ako prvé dve raketky – z 0 na 100 km/h zrýchli za 8,7 sekundy. Na rozdiel od konkurencie vtedajšej doby malo Twingo iba 5-stupňový manuál, čo by nebol až taký problém, ak by malo kratšie sprevodovanie. Maximálka bola vyše 200 km/h, čo je na tak malé auto (kratšie ako 3,7 metra) zbytočne veľa.

Twingo R.S. je však vďaka svojej relatívne jednoduchej konštrukcii vhodný stroj na také to domáce spoznávanie tajomstiev mechaniky. Britský špecialista K-Tec má pre Twingo vo svojej ponuke komplexný balíček vylepšení, ktorými sa dá dosiahnuť zvýšenie výkonu až na 163 koní. Prevodovka má krátke dráhy, je položená vyššie ako v bežných hot hatchoch, no presnosť nie je vždy jej výsadou. Priľnavosťou sa však vyrovná väčšiemu Cliu a naladenie jeho podvozka niekomu vyhovuje viac nekompromisne tuhý Cupový podvozok Clia. Tým, že Twingo R.S. patrí medzi novšie modely, s rozpočtom 3-tisíc eur sa musíte poobzerať po kúskoch, ktoré majú najazdených viac než 200-tisíc km, zachovalejšie kusy sa pohybujú v cenách od 5 do 8-tisíc eur.

POKRAČOVANIE NA ĎALŠEJ STRANE

Peugeot 406 Coupé 3,0 V6

Rozumiem, že malé hrkálky so štvorvalcami nemusia byť presne to pravé orechové. A tiež rozumiem, že nie každý potrebuje vyplavovať adrenalín vytáčaním motora k obmedzovaču a zákruty prechádzať na limite priľnavosti pneumatík. Krásne slovenské okresky si môžete vychutnávať aj v úplne inom štýle – v komfortnom kupé so šesťvalcovým motorom, ktorého rodokmeň je viac než honosný. Niektorí ľudia platia ťažké tisíce aj milióny eur na to, aby mohli jazdiť autami navrhnutými Pininfarinou, pritom nie všetci vedia, že toto slávne talianske dizajnové štúdio stojí za dizajnom Peugeotu 406 Coupé. Pre mnohých je toto auto najkrajším Peugeotom všetkých čias.

Coupé bolo okrem klasických benzínových aj naftových štvorvalcom dostupné aj s benzínovým vidlicovým šesťvalcom a keďže ide o poriadne staré auto (ale ešte stále to nie je young timer!), pokojne ho viete kúpiť do 3-tisíc eur. Nielen dizajn vznikol v Taliansku, Coupé sa tu dokonca aj vyrábalo. Ešte teraz niektorí jedinci výskajú nad bezrámovými dverami – Peugeot 406 Coupé ich mal už vtedy. Kožou čalúnené sedadlá sú extrémne pohodlné, do očí vám tiež padne mohutná hlavica radiacej páky. Potom to už je len typické plastové peklo – takže šup naštartovať motor a vyraziť na výlet.

Použitý hliníkový šesťvalec sa v menšej úprave objavil pod kapotou legendárneho Clia V6. 406 Coupé však s ním zďaleka nie je také zákerné. Potenciál motora, aj keď samotný výkon 210 koní na dnešné pomery nie je dych berúci, ďaleko presahuje možnosti podvozka, ktorý je naladený na húpavú, vyslovene komfortnú nôtu. Na spoločné víkendové romantické výlety vo dvojici s nádychom nostalgie by ste však ťažko hľadali lepšie auto.

Exit mobile version