startstop

Naozaj sme takí neschopní? Slovensku hrozí ďalšia medzinárodná blamáž, Poliaci postavia diaľnicu o roky skôr

Predseda Slovensko-poľskej obchodnej komory Stanislav Kučírek kritizuje pomalé tempo výstavby slovenského úseku diaľnice D3 smerom na Poľsko. Hrozí, že práce dokončíme o 6 rokov neskôr ako Poliaci.

Diaľnica D3/S1 spojí Žilinu s poľským mestom Bielsko-Biala. Obe krajiny musia vybudovať diaľničné úseky dlhé približne 50 km. Poliaci musia na diaľnici vybudovať aj dva tunely. Ich práce ale prebiehajú podľa harmonogramu a svoju časť diaľnice by mali dokončiť v roku 2024. Stavbu pritom realizuje slovenská spoločnosť. Slovenský úsek by mal byť dokončený až v roku 2030. Kučírek tiež kritizoval ministerstvo dopravy za to, že uprednostňuje iné, menej vyťaženejšie úseky diaľnic a rýchlostných ciest pred dokončením diaľnice D3, na ktorej bude intenzita dopravy podstatne vyššia.

My zatiaľ pripravujeme

Národná diaľničná spoločnosť aktuálne pripravuje štúdiu uskutočniteľnosti na výstavbu chýbajúcich 22 kilometrov diaľnice D3 v úseku Žilina, Brodno – Kysucké Nové Mesto – Oščadnica a výstavbu plného profilu úseku Oščadnica – Čadca, Bukov v dĺžke 4 kilometre, vrátane druhej tunelovej rúry tunela Horelica. Náklady na ich výstavbu sa vyšplhajú do výšky 1 miliardy eur. Výstavba diaľnice D3 pritom trvá od roku 1997.

Dostavať zvyšné úseky diaľnice D3 odporúča aj Útvar hodnoty za peniaze. Dokončenie diaľnice je podľa analytikov z ministerstva financií prioritou z dvoch dôvodov. Súčasná cesta kapacitne nestačí a do roku 2030 musíme dobudovať transeurópsku dopravnú sieť.

Kolóny tak skoro nezmiznú

V decembri 2023 by mal byť dokončený privádzač z Kysuckého Nového Mesta na pripravovaný úsek D3 za sumu 13,7 milióna eur. Celková dĺžka privádzača bude 1 359 metrov. Z toho vyše 375 metrov budú tvoriť mostné objekty a vznikne aj jedna križovatka s budúcim úsekom D3 Žilina, Brodno – Kysucké Nové Mesto v dĺžke 11 kilometrov. Súčasťou privádzača bude tiež 588 metrov dlhá protihluková bariéra.

Cestu 1/11 do Česka a Poľska denne využije viac než 30-tisíc vozidiel, pre ktoré je už mnoho rokov križovatka v Radoli kritickým bodom. Vjazd do Kysuckého Nového Mesta je sťažený domácim obyvateľom blízkych obcí a premávku výrazne komplikuje aj nákladná doprava.

Exit mobile version