startstop

BMW radu 3 E30 – legenda sa zrodila v roku 1982

BMW radu 3 je dlhodobým bestsellerom, no najviac sa jej darilo v druhej generácii označovanej ako E30. Hviezda sa zrodila v roku 1982

Pre mladšie ročníky sa to zdá ako maximálne 10-ročné auto. Opak je však pravdou, BMW radu 3 generácie E30 prišlo na trh pred 40 rokmi. Paradoxom je samozrejme aj to, že niektoré tieto vozidlá sú v lepšom stave než väčšina nových, respektíve novších áut.

BMW už nejaké to desaťročie dokazuje, že vyrobiť športový sedan je drina. No hlavne také, ktoré si ľudia zapamätajú na dlhé roky. Jedno z najklasickejších BMW, ktoré definovalo identitu bavorskej značky, bolo vozidlo 02. To bolo v ponuke 11 rokov (1966-1977). Po ňom neskôr nasledoval modelový rad 3 označovaný ako E21. Tu boli v ponuke ako štvorvalcové, tak aj šesťvalcové motorizácie. Medzi rokmi 1975 až 1983 z linky zišlo cca 1,35 milióna kusov. Po ňom nasledovala prelomová generácia E30.

Všetky karosárske verzie

BMW radu 3 E30 vychádzalo z podobnej koncepcie ako E21. Šesťvalce, ktoré sa nachádzali pod kapotou, však dostali vstrekovanie Bosch L-Jetronic. Verzia 323i bola neskôr nahradená označením 325i a v ponuke bol aj dieselový agregát 324td s výkonom 85 kW/115 koní. Zaujímavou verziou bola aj 325e, ktorá mala pod kapotou taktiež šesťvalec s objemom 2,7 litra. V roku 1985 sa vôbec po prvý raz v ponuke objavila verzia s pohonom všetkých štyroch kolies 325 iX.

Postupom času sa toto legendárne vozidlo vytváralo v karosárskych verziách ako sedan, coupé a taktiež aj s prídavným ruksakom – touring. V ponuke nechýbalo ani prevedenie kabriolet, buď s klasickou látkovou strechou alebo pevnou odnímateľnou.

Pochopiteľne, nesmieme zabudnúť na legendárnu a do dnešného dňa najviac sexi verziu M3. Tá slúžila na predstavenie toho najlepšieho, čo BMW produkuje a bol to aj samotný homologizovaný špeciál skupiny A. Model M3 slávil svoje veľké úspechy v sérii DTM.

Dvojdverové a štvordverové verzie sa vyrábali do apríla roku 1991. Kabriolet to potiahol o čosi ďalej a to o dva roky – 1993. Oficiálne sa E30 prestala vyrábať v roku 1994 v prevedení touring, aj keď jeho nástupca E36 bol predstavený už v roku 1990. BMW radu 3 modelového radu E30 sa stal najslávnejším modelom hlavne vďaka jeho jazdným vlastnostiam. Celkovo sa vyrobilo viac než 2,4 milióna kusov.

Exit mobile version