startstop

Ako sa vyvíja najúčinnejší pretekársky motor BMW?

Už tento rok sa na majstrovstvách sveta vytrvalostných súťaží FIA (WEC) a šampionáte IMSA WeatherTech SportsCar Championship (IWSC) predstaví nové vozidlo BMW M8 GTE a spolu sním aj jeho motor P63/1.

Poďme si priblížiť toto vozidlo, presnejšie jeho srdce. Nejedná sa o klasickú pohonnú jednotku. Pri vytváraní úplne nového modelu sa konštruktéri museli popasovať s množstvom problémov, no výsledok model P63/1 stojí zato!

Začiatok sa datuje na Február 2016. V prvotnej fáze vzniklo viac nez 500 konštrukčných výkresov motora, ako aj ďalších 500 výkresov hnacej sústavy. Výsledkom tejto práce je najúčinnejší motor, aký kedy divízia BMW Motorsport vyvinula, s výkonom v rozsahu 500 až 600+ konských síl (v závislosti od špecifikácií jednotlivých automobilových zväzov).

Systematický priebeh vývoja

Cieľ, ktorý si počas vývoja stanovili, bol jasný a ambiciózny: vyvinúť najúčinnejší motor, aký kedy poháňal pretekársky automobil BMW. Prvým krokom bolo vybrať základ motora ktorý by vyhovoval nárokom automobilových pretekov. Víťazom sa stal model BMW S63T4, jedná sa o 8-valcový vidlicový agregát s technológiou TwinPower Turbo. Motor sa vyberal v spolupráci s BMW M divíziou, ktorá tento motor prvýkrát predstavila v novom BMW M5.

Oba motori boli zliate v zlievarni v závode BMW Group v nemeckom Landshute.

Mimo odlievaných dielov si motor BMW M8 GTE vyžadoval nespočetné úpravy a ďalšie komponenty. Zatiaľ čo 181 dielov bolo odvodených zo sériových projektov, 700 ich muselo byť jedinečne vytvorených! Obsah motora zredukovali z 4.4 litra na 4.0 z dôvodu nariadenia pre triedu GTE.

Uspokojujúce výsledky a nechcené dôsledky

Nová konštrukcia kľukového pohonu bola rozšírená o plochý kľukový hriadeľ, ktorý prináša výhodu v podobe pravidelného poradia zapaľovania a dodáva motoru ešte športovejší zvuk.

Nasledovali úpravy spaľovacích komôr, vstupného a výstupného kanála. Dômyselné úpravy systémov nasávia a výfuku a kompletné prepracovanie turbodúchadla. To všetko aby model P63/1 dokonale zodpovedal nárokom pretekov.

Výsledok celej práce je miera účinnosti motora ktorá presahuje 40% čo dokazuje, že model P63/1 je najefektívnejším pretekárskym motorom BMW v rámci pretekov športových aj cestných automobilov.

Technické údaje:

V8 TwinPower Turbo
8 valcov
Vidlicový motor
Uhol vidlice 90°
Objem 4.0 litra
Výkon 500+ koní

Exit mobile version