startstop

Toto nie je sci-fi. Suzuki v roku 2024 spustí výrobu “lietajúcich áut”

Toto nie je žiadny výplod fantázie pod vplyvom, ale realita ktorá nás čaká už približne o rok. Suzuki Motor Corporation  podpísala základnú zmluvu so spoločnosťou SkyDrive Inc. o spolupráci pri výrobe „lietajúcich áut”.

SkyDrive založí 100% vlastnenú dcérsku spoločnosť na výrobu „lietajúcich áut“. Suzuki a SkyDrive využijú závod vlastnený Suzuki Group v prefektúre Shizuoka a majú za cieľ spustiť výrobu „lietajúcich áut“ okolo jari 2024. Suzuki bude tiež spolupracovať s výrobnou dcérskou spoločnosťou SkyDrive pri príprave na spustenie výroby, vrátane zabezpečenia ľudských zdrojov. O konkrétnych podmienkach zmluvy sa bude naďalej diskutovať a budú dohodnuté samostatne.

SkyDrive nie je žiadny nováčik

“Urobíme ambiciózne kroky smerom k vývoju produktov s vynikajúcou hodnotou, aby
sme mohli prispieť k realizácii leteckej mobility, ktorá využíva oblohu na každodennú
prepravu.” Uvedenými slovami prejavil nadšenie z možnosti spolupracovať na
ambicióznom projekte so službou SkyDrive, osobne prezident korporácie Tošihiro
Suzuki. Spoločnosť SkyDrive je členom japonskej verejno-súkromnej rady pre pokročilú leteckú mobilitu. Generálnym riaditeľom spoločnosti je Tomohiro Fukuzawa.
Nákladné drony spoločnosti pre užitočné zaťaženie do 30 kg sa už používajú na
miestnych pracoviskách, najmä v horských oblastiach. SkyDrive už uskutočnila v
Japonsku úspešne testovacie lety s posádkou.

Transport budúcnosti

Lietadlo „SKYDRIVE“ eVTOL, ktoré sa má postaviť vo výrobnom závode Suzuki, je trojmiestne, elektricky poháňané ľahké lietadlo s možnosťou vertikálneho vzletu a pristátia. Pred tromi rokmi SkyDrive už absolvoval verejný pilotovaný letový test so svojím jednomiestnym predchodcom SD-03. V septembri 2022 SkyDrive po prvý raz odhalil dizajn dvojmiestneho modelu SD-05, ktorý bol určený pre lety do približne desať kilometrov a rýchlosťou do 100 km/h. V tom čase už japonská spoločnosť vyjadrila svoj zámer spustiť SD-05. Už vtedy sa však japonský vývojár vyjadril, že dizajn a špecifikácie ešte nie sú konečné. Teraz je to jasné: SD-05 bude mať tri sedadlá a premenuje sa na SkyDrive. Dojazd sa má zvýšiť na 15 kilometrov, pričom aj pre nový model bude platiť obmedzenie rýchlosti na 100 km/h.

Viac ako zaujímavé

Okrem toho majú horizontálne aj vertikálne chvostové plochy poskytovať stabilitu počas letu. Dvanásť motorovo-vrtuľových jednotiek bude tiež poskytovať zdvih a pohon v ďalej vyvinutom modeli, pričom Japonci tvrdia, že používajú „jedinečný dizajn kopule rotora“, ktorý sami vyvinuli. Čo sa okrem rozmerov aerotaxi zmenilo, je maximálna vzletová hmotnosť – z 1,1 na 1,4 tony. S ohľadom na vývoj a výrobu batériového systému pre eVTOL si SkyDrive vybral Electric Power Systems ako svojho technologického partnera v lete 2022. Americký dodávateľ má množstvo batériových systémov, „ktoré sa v súčasnosti používajú v demonštračných zariadeniach“, uviedol. v tom čase. EP Systems už spolupracuje s americkým Federálnym úradom pre letectvo (FAA) na certifikácii batérií pre lietadlá všeobecného letectva. Spoločnosť sa tento rok usiluje o svoju prvú TSO (Technical Standard Order).

Kto je SkyDrive?

SkyDrive má sídlo v Toyota City v prefektúre Aichi a definuje sa ako vývojár a výrobca lietajúcich áut a nákladných dronov. Koncom leta 2022 spoločnosť prvýkrát otvorila pobočku mimo Japonska – v USA. Pre generálneho riaditeľa SkyDrive Tomohira Fukuzawu je spolupráca so Suzuki veľkým krokom vo vývoji jeho spoločnosti: „V Suzuki sú všetky výrobné aktivity založené na koncepte „Menšie, menej, ľahšie, kratšie a krajšie“ a SkyDrive sa vyvíja. ľahké vzdušné mobility. Suzuki a SkyDrive spolupracujú od marca 2022 a sme veľmi nadšení, že SkyDrive využije výrobné zariadenie Suzuki na vytvorenie nášho eVTOL „SKYDRIVE“. V našom úsilí o dôslednú výrobu bezpečných a vysokokvalitných lietadiel pre svet sme vďační za cenné know-how, ktoré sa naučíme od Suzuki, svetového lídra v hromadnej výrobe automobilov.

Progresívne riešenia

Obe spoločnosti sú presvedčené, že eVTOL povedú revolúciu mobility. Kým kedysi lietajúce autá boli skôr malé lietadlá so štyrmi kolesami a predlžovacími krídlami, eVTOL sú skôr zväčšenými verziami dronov. Náhodou tiež zapadajú do plánov japonskej vlády na vyriešenie problémov s mobilitou. Preprava vo vzdušnom priestore sa zvažuje pre taxislužby v mestských oblastiach, prostriedok na dosiahnutie vzdialených ostrovov a horských oblastí a pre núdzovú dopravu. A nakoniec ako hračky a dopravné prostriedky pre bohatých, nepochybne.

 

Exit mobile version