Domov SPRÁVY News Elektromobily na STK – kľúčové komponenty sa kontrolujú iba vizuálne, varuje odborníčka

Elektromobily na STK – kľúčové komponenty sa kontrolujú iba vizuálne, varuje odborníčka

Foto: startstop.sk, Karol Gajdoš

Počet elektromobilov na slovenských cestách síce pomaly, ale rastie. Podľa údajov Slovenskej asociácie pre elektromobilitu (SEVA) ich počet už presiahol číslo 10 000. Mnohé na cesty pribudli v poslednom období a teda v najbližšom čase budú musieť absolvovať technickú kontrolu. Odborníčka však upozorňuje na dôležitú skutočnosť.

O spôsobe kontrolovania technického stavu elektromobilov na staniciach technickej kontroly nám porozprávala počas odbornej konferencie Mobilita na Slovensku Dana Tschegg, CEO spoločnosti Homola autoservisná technika, ktorá sa zaoberá predajom technológií do autoservisov, pneuservisov i staníc technickej kontroly. „Technická kontrola elektromobilov prebieha v podstate rovnako ako pri vozidlách so spaľovacími motormi, až na to, že sa v ich prípade nevykonáva emisná kontrola. Kontrolujú sa brzdy, vôľa náprav, svetlá, v podstate komplet technický stav vozidla. Stav vysokonapäťového obvodu sa kontroluje vizuálne. To znamená, že sa kontroluje, či nie sú poškodené káble, či sú tam všetky výstražné nálepky alebo či sú v poriadku kryty vysokonapäťových komponentov,” vymenúva Tschegg.

V zahraničí je kontrola dôkladnejšia

Rozsah kontrol stanovujú právne predpisy. V zahraničí však, čo sa týka kontroly technického stavu elektromobilov, idú ďalej a vykonávajú aj rôzne merania. „Napríklad vo Francúzsku prebiehajú merania izolačných odporov alebo merania vyrovnania potenciálov jednotlivých vysokonapäťových komponentov. Vodič na technickú kontrolu so sebou môže priniesť aj nabíjací kábel, ktorý používa na nabíjanie elektromobilu. Ten sa skontroluje s multimetrom, či je v poriadku. Taktiež sa počas technickej kontroly zapojí nabíjací kábel do nabíjacieho portu a kontroluje sa, či funguje imobilizér, pretože auto, keď stojí na nabíjačke, sa nesmie pohnúť. Podobne sa kontroluje aj to, či sa nabíjačka nedá vytiahnuť z nabíjacieho portu počas nabíjania. To sú všetko veci, ktoré zvyšujú bezpečnosť používania elektromobilu. Boli by sme preto radi, keby sa v záujme bezpečnosti merania vysokonapäťového systému podobné kontroly vykonávali aj na Slovensku. Len vizuálnu kontrolu považujem za nedostatočnú,” varuje Tschegg.

Foto: startstop.sk, Karol Gajdoš
Vyššie nároky na servisné strediská

Čo sa týka údržby elektromobilov, v ich prípade odpadá servis motora. Údržba je však rovnaká v prípade kolies, podvozka či svetiel. Pri klimatizačných systémoch treba dávať pozor a používať špeciálne kvapaliny, aby nedošlo k stretu s vysokonapäťovým systémom. Moderné automobily sú taktiež vybavené čoraz vyšším počtom asistenčných systémov. Mnohé z nich sú povinnou výbavou v zmysle predpisov Európskej únie. Čoraz viac vodičov ich aj aktívne využíva a spolieha sa na ne. Aj oni si však vyžadujú pozornosť pri kontrole.

Tieto systémy treba kalibrovať a kontrolovať. Ich spoľahlivosť závisí od toho, v akom sú stave, v akom stave sú radary, kamery a treba dávať pozor na to, že pri autonehode môže dôjsť k posunutiu častí karosérie. Snímače asistenčných systémov sú umiestnené na karosérii a keď sa tá neopraví do pôvodného stavu, aká bola pri výrobe, môže sa stať, že tieto asistenčné systémy nebudú správne vyhodnocovať jazdné pruhy alebo merať vzdialenosť od vpredu idúceho vozidla a môže prísť k nehode.

Dana Tschegg preto v prípade škodových udalostí odporúča navštíviť autorizované alebo špecializované servisné strediská s adekvátnou technikou na opravu karosérií. „Aby servis vykonal opravu vozidla do pôvodného stavu, musí byť vybavený rovnacou stolicou, pracovať s pevnými prípravkami a so systémami, ktoré 100 % zamerajú 3D karosériu. Len tak bude zaistené, že nedošlo k posunutiu senzorov. Tieto špičkové prístroje majú zakomponované databázy od výrobcov vozidiel a servisný technik tak presne vie, ako tá karoséria vyzerala pri výrobe vozidla.

Páčil sa vám tento článok?

Priemerné hodnotenie 3.7 / 5. Počet hodnotení 9

Ohodnotte tento článok!

Ďakujeme

Sledujte nás na Facebooku!

Mrzí nás že ste neboli spokojný...

Pomôžte nám zlepšiť sa!

Napíšte nám čo by sme mali zlepšiť!

Predchádzajúci článokĽahkonohé EV sa nabije skôr, než sa vrátite z WC. Prototyp vyráža na cesty
Nasledujúci článokVolvo EX90 odomkne všetky funkcie až po aktualizácii