Citroën patrí síce medzi najväčšie automobilky v Európe, no v ich portfóliu stále čosi chýbalo. Zmena nastala krátko po predstavení modelu C5 Aircross, ktorý perfektne zaplnil prázdne miesto. Osobne som mal proti Citroënu viacero predsudkov, nakoľko v rodine máme jeden už dlhú dobu. Musím však povedať jednu vec, predsudky sú preč.

Automobilka Citroën si prešla všeličím pokým sa dostala na súčasný level. Ako už vyššie uvádzam, na model C5 Aircross som sa veľmi netešil. Mal som v hlave veľmi veľa dôvodov prečo proste NIE, no žiadny dôvod prečo ÁNO. Po úvodných pár kilometroch s týmto SUV som sčasti pochopil, že veci sa menia. V tomto prípade našťastie k lepšiemu. Začnime pekne zvonka.

Dizajn

Prvý pohľad na toto nie malé SUV bol pre mňa trošku zmätočný. Nakoľko som zástanca jednoduchých ostrých tvarov, nevedel som sa na vzhľade C5-ky nájsť. Neskôr keď som sedel na čaji na benzínke a mal som výhľad na Aircross, tak mi jeho extravagancia padla do oka. Auto, ktoré som mal možnosť testovať bolo podľa mňa v jednej z najkrajších farebných kombinácií. Odvážne tvarovaný predok v kombinácii so šedým lakovaním, čiernymi plastami a oranžovým lemovaním spodnej časti nárazníku pôsobili nezameniteľne. Doslova by som mohol povedať, že auto sršalo mladíckym dojmom, ktorý dokonale nahráva mladým rodinám.

Dizajnéri sa na prednej časti auta skutočne odviazali a časť z toho si nechali aj na zadok. 3D grafika zadných svetiel je skutočne unikátna a dokazuje, že Citroën chce byť opäť trendsetterom ako to bývalo kedysi. Osobne ma veľmi zaujala bočná línia vozu, a to konkrétne lemovanie okien. Ak sa totiž na auto zadívate, uvidíte, že lesklá kovová lišta vytvára písmeno C a tým odkazuje na hlavné písmeno produktovej rady značky.

Test Citroen C5 Aircross BlueHDi 130 8AT, najlepší podvozok v segmente?!

Okrem toho systém Airbump s oranžovým lemovaním jedného z troch výlisov vyzerá dosť dobre. Jednu vec čo by som možno vedel vytknúť je to, že dvere a veľké plochy na aute sú na môj vkus s dosť jemného plechu, čo hlavne pri inteligencii niektorých jedincov nemusí byť dobré. Nikoho predsa nepoteší ak si zakúpi auto za viac ako 30 tisíc a po prvom týždni bude mať na dverách viac prelisov od dverí ostatných „účastníkov“ ako je treba.

Interiér v takmer najvyššej kvalite

Okrem toho, že C5-ka prišla so sexi exteriérom, dizajnérom sa podľa môjho názoru vydaril aj interiér. Ten sa s prehľadom doťahuje na nemeckú konkurenciu a v niektorých aspektoch ju dokonca aj predbieha. Počas celého testovania som si okrem jemných a občasných, takmer nepočuteľných zvukov pískania z palubovky nevšimol žiadne vŕzganie alebo škrípanie. Za to by som dal Citroënu určite palec hore. Celkové továrenské spracovanie je skutočne na vysokej úrovni. Je len škoda, že nie všetky plasty v inak podarenom interiéri disponujú najvyššou kvalitou. Na môj vkus by sa žiadalo možno o niečo viac mäkčených plastov, ktoré by vnútrajšku dodali na prémiovosti, no aj tak musím povedať, že sa francúzi nemajú za čo hanbiť. Kožené prežívanie niektorých častí palubovky a výplní dverí je len akousi pomyselnou čerešničkou na torte.

Keďže sa jedná primárne o rodinné auto, určite bude dôležitým rozhodovacím faktorom aj pohodlie na palube. O to sa perfektne postarajú veľmi pohodlné sedadlá, z ktorých ma ani po dlhšej jazde nebolel chrbát. Jedinú nevýhodu v nich vidím len ak chcete s Aircrossom vybehnúť mimo spevnenej cesty. Vtedy je cítiť, že C5 Aircross nie je určený na terén. Ďalšou výbornou vecou pokiaľ máte vzadu deti je presklená strecha. V tomto prípade sa jednalo o kompletné presklenie, ktoré bolo veľkou výhodou vozu aj keď po okrajoch mierne znižovalo strop. Na zadných sedadlách je dostatok miesta nie len pre deti, ale aj pre plnohodnotných cestujúcich – potvrdené, odskúšané.

Terénu sa nebojí

Keďže sa jedná o SUV je logické, že sa niekedy môže ocitnúť aj mimo asfalt. Síce je v palubnom systéme možnosť voľby jazdného režimu vďaka hardvérovému koliesku vedľa prevodovej páky, no výraznejší rozdiel medzi jednotlivými režimami necítiť. C5-ka má ideálne nastavenie podvozku aj na to aby dokázala prekonať väčšiu terénnu nerovnosť. Okrem toho bolo príjemným prekvapením kríženie náprav. Pri tejto nejednoduchej disciplíne sa vo vnútri neozvalo najmenšie zaškrípanie či prasknutie. Navyše asistovaný zjazd z kopca je len akousi terénnou čerešničkou na torte. Možno by mu bolo treba naordinovať väčšiu citlivosť na brzdu, no opäť je to len otázkou zvyku.

Silný, no nie smädný

Azda najväčšie prekvapenie, ktoré si pre mňa C5 Aircross pripravil je motor PureTech 180 S&S EAT8. Objemovo 1,6-litrový turbomotor patrí na vrchol ponuky, čo francúzi pre tento model aktuálne ponúkajú. Jeho výkon je na úrovni 133 kW, čo je slušná hodnota. A keďže vozidlo nepatrí medzi najmenšie alebo najľahšie dalo by sa čakať, že si vypýta trošku viac benzínu. Po 600 kilometroch mi však na meradle dlhodobej spotreby svietil údaj 6,9 litra. Osobne by som čakal 8,9 litra a to musím povedať, že som ho nijako extra nešetril. V prípade, že si túto motorizáciu kúpite primárne do mesta, musíte rátať so spotrebou okolo 7,5 litra a vyššie. Motor bude točiť príjemných 1400 otáčok za minútu a do vnútra nebudete počuť takmer žiadny mechanický prejav. Pri medzimestskej premávke sa spotreba ustálila na 6,1 litra na 100 kilometrov a motor točil príjemných 1800 otáčok za minútu. No a napokon pri diaľničnej rýchlosti sa spotreba ustálila na siedmych litroch.

Ak by som sa mal zamerať na prevodovku, tak musím povedať, že jej nemôžem vytknúť nič závažnejšie. Softvér, ktorý je na nej nahratý pracuje spoľahlivo a spĺňa všetky požiadavky rodinného auta. Okrem toho je veľmi dobre známa aj z koncernového súrodenca Peugeotu 5008. Jej radenie je teda dostatočne komfortné a v prípade potreby nemá problém podradiť aj o niekoľko rýchlostných stupňov.

Technológie Made in France

To, že bol automobil primárne určený pre čínsky trh je najviac vidieť v prípade technológií. Tie sú skutočne na vysokej úrovni, čo je najlepšie vidieť na digitálnom prístrojovom štíte. Avšak v prípade technológií musím napísať aj negatívne slová. Osobne som s veľmi dlho nevedel zorientovať v samotnom infotainmente vozidla. Ten mi prišiel veľmi neprehľadný a v niektorých možnostiach aj nelogický. Týka sa to hlavne nastavovania bežných vecí, ktoré jednoducho nie sú tam kde by ste ich čakali alebo dokonca majú dvojité umiestnenie.

Digitálny prístrojový štít je ale iná liga. Osobne sa mi rozlíšenie displeja veľmi páčilo a jeho funkcie hodnotím ako skvelé. „3D“ grafika, ktorá ho zdobí bola skutočne pohľadná aj keď nie každý ju tam našiel. Veľmi kladne hodnotím personalizáciu digitálneho kokpitu, ktorá umožňuje naozaj veľké množstvo osobitých kombinácií zobrazenia. Možno pre niekoho až zbytočne veľké. Jediná nevýhoda displeja namiesto klasických „budíkov“ je jeho miestami trhaná animácia. Tú si všimnete len v prípade, že prepínate väčšie množstvo údajov, takže sa nemáte čoho báť.

Ďalšou vecou, ktorá by si zaslúžila trošku viac pozornosti, je parkovacia kamera. Jej rozlíšenie bolo možno trošku nostalgické. Nostalgické preto, že na zanieslo do roku 2009, kedy som podobnú kvalitu videa mal na mojom vtedajšom telefóne. O dekádu neskôr by sa skutočne patrilo zvýšenie kvality. Inak pozitívne hodnotím pokus o akési 360-stupňové zobrazenie okolia vozu aj keď opäť najväčším kazom bola kvalita videa.

Ostatné asistenty ako adaptívny tempomat, držanie v jazdných pruhoch, multikolízna brzda či zvukové výstrahy spĺňajú svoju úlohu na 100%.

Resumé

Oplatí sa kúpiť C5 Aircross ako daily auto pre rodinu? Pokiaľ chcete veľké auto s pohodlným podvozkom, ktoré sa nezľakne ani ľahšieho terénu tak áno. Pokiaľ premýšľate nad úsporným vozom, ktorý vás finančne nezruinuje tak opäť áno. Ak chcete dynamické SUV s dobrou akceleráciou a dobrým držaním v zákrutách, určite by ste našli jedno dve lepšie, no aj v tomto prípade je to áno. Jediná vec, ktorá kazí dynamiku sú trošku slabšie brzdy. Akýmsi typickým prejavom zastavenia C5-ky sa počas testu stalo „lodné“ dobrzdenie kedy sa auto príjemne pohojdalo dopredu a dozadu. Podobný pocit sa dá zažiť napríklad v Touaregu, či v Q7. Celkovo teda hodnotím auto na 9,3 boda z 10. Strhávam len za infotainment, horšie plasty na niektorých častiach interiéru a slabšie brzdy na ten konkrétny motor. Naopak veľmi kladne po dlhej dobe hodnotím dizajn, komfort a spracovanie Citroënu, ktorý má určite zálusk na mnohé mladé rodiny nielen v Európe.

TECHNICKÉ ÚDAJE

Usporiadanie a počet valcov

R4

Zdvihový objem

1 598 cm3

Max. výkon

133 kW/181 k

Max. krútiaci moment

250 Nm

Palivo

benzín

Pohon

predná náprava

Prevodovka

8-stupňová automatická

ROZMERY, HMOTNOSTI A OBJEMY

Dĺžka

4 500 mm

Šírka

1 840 mm

Výška

1 689 mm

Rázvor náprav

2 730 mm

Pohotovostná hmotnosť

1 505 kg

Rozmer kolies

R18

Objem batožinového priestoru

580 l

Zrýchlenie 0-100 km/h

8,2 s

SPOTREBA

Mesto

7,5 l/100 km

Diaľnica

7,0 l/100 km

Okresky

6,1 l/100 km

Priemer

6,9 l/100 km

CENA

Základná cena modelu

od 19 990 €

Cena testovanej verzie

34 590 €

Zdroj: startstop.sk

Páčil sa vám tento článok?

Priemerné hodnotenie 5 / 5. Počet hodnotení 2

Ohodnotte tento článok!

Ďakujeme

Sledujte nás na Facebooku!

Mrzí nás že ste neboli spokojný...

Pomôžte nám zlepšiť sa!

Napíšte nám čo by sme mali zlepšiť!

Predchádzajúci článokSlovenskí policajti konečne prehovorili, vraj sú nútení plniť plán pokút!
Nasledujúci článokRenault Zoe: Mestský elektromobil prešiel veľkou modernizáciou
Som študentom Fakulty Elektrotechniky a Informatiky STU. Vo svojom voľnom čase sa venujem najmä technologickým novinkám z oblasti IT a autonómnych technológií. Sledovanie noviniek a pokrokov v automobilizme patrí medzi moje najväčšie koníčky. Najviac častu trávim sledovaním koncernu VW a taktiež elektromobilitou a vecami s ňou spojenými.