startstop

Test Ford Mondeo 2.0 ST-Line AWD, liftback s bezkonkurenčným podvozkom

Nie je lepšieho pocitu ako keď Vás niečo príjemne prekvapí. Testované Mondeo je toho živým príkladom. Vyvrátilo teda tak známy pojem „Fordem tam a vlakem zpátky?“

Slovné spojenie Ford Mondeo mi pripomína detské časy. V 90-tych rokoch nebolo ani zďaleka na výber toľko druhov áut, aké máme dnes. Iste si aj niektorý z Vás pamätajú obdobie, že ak mal niekto neznáme auto, bol pre nás magnát. Po dobe modelov ako bola Škoda 120, Žiguli alebo štýlová Simca, ktorú sme mali odstavenú pred domom my, bolo neuveriteľné vidieť na cestách niečo také ako bol Ford.

Ford Sierra alebo Scorpio boli pre mňa vtedy pojmy neznáme. Moja nevedomosť sa však začala vytrácať s príchodom týchto modelov do našej rodiny. Ako dieťa som vôbec neriešila či je spoľahlivé alebo bezpečné, iba som si užívala jazdu a obdivovala kožu na sedadlách a fungujúcu klímu.

A práve Mondeo je nástupcom vozidla, v ktorom som sa cítila naozaj výnimočne. Po dvadsiatich rokoch mi v hlave utkveli iba spomienky na dovolenky so značkou Ford. A aj keď iba po Slovensku a Česku, tak pozitívne. Vyvolá rovnaké pocity ale nové Mondeo?

Divízia odnikiaľ a predsa odvšadiaľ. Výhodou Fordu sú hlavne úspechy v športových úskaliach. Pre majiteľov „tuctových“ Fordov to znamená, že prvky vyvinuté a vyskúšané v atletických podmienkach  používajú aj vo výrobe sériových vozidiel. Ak zaradíme Mondeo do sekcie limuzín, tak to bude jedna z tých vzhľadovo agresívnejších.

Nadpozemský exteriérový prejav

A tým dizajnom veru upúta. A nielen Vás! Ak by išlo čisto iba o výzor a línie tohto šedého provokatéra, môžem v pokoji tvrdiť, že je to dobyvateľ. A nielen ženských sŕdc. Auto zvonka vyzerá jednoducho brutálne. Spojenie prednej masky, full LED diódových svetiel a jemných prelisov na kapote sú zárukou agresívneho efektu a množstva nápadníkov každého pohlavia.

Stretávacie svetlomety sa šikovne natáčajú tam, kam mieri volant. Predné smerovky sa navyše môžu pochváliť diódovým pásom, ktorý mu na pôvabe vôbec neuberá. Automatika pri diaľkových mi ale príliš po chuti nebola, keďže funguje akosi.. spomalene. Každopádne to nie je dôvod na obavy.

Zozadu ten pohľad tiež nie je na zahodenie. Veľmi sa mi páči ako dizajnéri Fordu spracovali pomerne jednoduchú líniu vozidla a dodali mu pomocou niekoľkých prvkov ten správny bojový šmrnc. A že tento kukuč nie je iba taká divadelná hra dokazujú 19 palcové disky obuté na širokých a priľnavých pneumatikách. Vyhodiť túto štvorkolku zo zákruty? Pche.

Aj v ostrejších podmienkach je v sedadle cítiť podmanivosť podvozka. Je síce trocha tuhší, ale o to zaujímavejšie Mondeo pôsobí. Športového ducha si zachováva pri výjazdoch serpentínami a aj pri vyštartovaní z miesta. Za volantom si s týmto ladným autom užijete kopu srandy a adrenalínu. A vôbec nevadí, že sa nebavíme o vozidle s výkonom 500 koní.

Pod kapotou sa totižto nachádza svižný 2,0 litrový naftový agregát s výkonom 190 konských síl a krútiacim momentom 350 Nm. Tieto čísla z tohto skoro 2 tony vážiaceho auta robia svižného a dynamického spojenca v zatáčkach či na rovnej ceste.

8-stupňová automatická prevodovka prenáša do kolies silu tak príjemným spôsobom, že o nej ani nebudete vedieť. Pokiaľ ju chcete ale troška popreháňať, aby pri tých 50-tkových rýchlostiach v meste nezlenivela, stačí stlačiť pedál na podlahu a odrazu sa z manažérskeho robota stane temperamentný fešák pripravený zdolať každý jeden priesmyk.

Ide o naozaj živé auto, s ktorým sa každodenná jazda stáva zábavou. Radostnou správou je aj spotreba, ktorá sa v priemere pohybovala na hranici 6,1 litra na 100 kilometrov. Osobne som čakala viac, ale možno iba preto, lebo Mondeo pôsobí takým živelným a mohutným dojmom. A to aj po nasadnutí.

Interiér nemá čo stratiť

V kabíne je dostatok miesta pre nohy, lakte, hlavu.. A to aj pre vyšších ľudí, ktorým sa niektoré autá môžu zdať mierne klaustrofóbne. To však nie je prípad Mondea, ktoré prekypuje vnútorným priestorom nielen na predných sedadlách. Sedadlo vodiča sa po nastavení tej ideálnej polohy pri každom zhasnutí motora odsunie, aby ste mohli pohodlne a bez prekážok vystúpiť.

Palubná doska navodzuje atmosféru prepychovej prémiovky, ale nadšenie z celkového dojmu klesá, keď človek zbadá stredový panel. Funkcie a všetky potrebné nastavenia či už kúrenia alebo vyhrievania sedadiel tu síce sú, ale ich usporiadanie pôsobí dojmom Hi-fi veže z rokov deväťdesiatych. Že by toto bola tá spomienka, ktorú chcel Ford vo mne vyvolať?

Keď už sa sem rozhodli umiestniť takýto, dajme tomu, extravagantný kúsok dizajnom pripomínajúc minulé storočie, mohli ho namiesto lacného plastu zabaliť do peknej lesklej dosky, ktorá tvorí rám infotainmentu. Ale pravdu povediac, po pár dňoch som si zvykla a túto estetickú vychytávku som si prestala všímať.

Odhliadnuc od tohto, pre mňa mierneho zlyhania, je celá kabína naozaj honosná. Automatická prevodovka sa ovláda pomocou otočného kolečka, čo bolo spočiatku frustrujúce. Čo ak mi omylom počas jazdy dieťa prehodí tento dzindzík do spiatočky? Veru, pomer odvahy a strachu nebol dostatočný na to, aby som to počas jazdy vyskúšala. Každopádne boli všetky obavy zbytočné, keďže toto tlačidlo sa automaticky zablokuje, až pokiaľ auto nezastaví do úplného pokoja.

Príjemne poteší aj kufrový priestor, ktorého má tento liftback na rozdávanie. Aj keď konkurovať kombi verzii nedokáže, zbaliť do tohto skutočne reprezentatívneho auta môžete nielen veci na dovolenku, ale aj skrine, kočík aj nejaké to náradie na chatu. Veď predsa keď si vyberiete štvorkolku, musíte ju na niečo využiť.

Dobre, Mondeo síce pôsobí povrchným efektom, ale pod tým úchvatným look-om sa skrýva efektný a podmanivý podvozok, ktorý poháňajú všetky štyri kolesá. Pýtate sa, načo je tejto limuzíne pohon všetkých štyroch? Pretože 4 sú viac ako 2. Ak chodíte cez víkendy na chatu alebo počas zimy na lyžovačky či výlety do horských oblastí, štvorkolka je ideálnym riešením pre všetkých, ktorí sa nechcú zaseknúť pár kilometrov od cieľovej destinácie. A navyše sa s ňou dá pobaviť aj na klasickej okresnej ceste.

Resumé

Na dobré veci sa vždy ľahko zvyká a Mondeo je toho skvelým príkladom. Jediná vec, ktorá by mohla odradiť potenciálneho majiteľa od kúpy, je cenovka. Odhliadnuc od nej je vozidlo skvelým veľvyslancom luxusu a jazdných vlastností, ktoré Ford dokáže ponúknuť. Navyše ho je na cestách vídať málo, takže nezáväzné stretnutie s dvojičkou bude príjemným prekvapením. A tým podľa mňa nad konkurenciou vyhráva na plnej čiare.

 

Exit mobile version