startstop

TEST Opel Insignia GSi 4X4, neprávom zabudnutý unikát!

Nádherný dizajn, karoséria liftback, plnohodnotný benzínový dvojliter a odpojiteľný pohon všetkých štyroch kolies. Opel Insignia je stále tu a na stôl vykladá všetky karty!

Pokiaľ sa pozrieme na naše cesty, bezpochyby im bude dominovať Superb či Passat, aspoň čo sa sedanu strednej triedy týka. Pritom je tu aj zopár iných adeptov na post “podnikateľského auta” ale chápeme že, voľba z koncernových tabuliek býva častou voľbou rozumu alebo skôr firemných návykov.

Pre niekoho kto hľadá o niečo viac emócií, je tu Mazda 6, Peugeot 508, Renault Talisman či Opel Insignia. Áno, japonská atmosféra s CVT nemusí byť pre každého, rovnako ako francúzske značky, ale čo taký Opel? Zdá sa že v tom všetkom zhone sa akosi zabudlo na Insigniu, ktorá na rozdiel od Mondea, stojí na úplne novej podvozkovej platforme.

Je pravda, že prvá Insignia nezožala zrovna najväčší úspech v oblasti spoľahlivosti a to nehovoriac o jej hmotnosti. Tá druhá, ktorá bola predstavená v roku 2017 sa však snaží napraviť pokazenú reputáciu. Aktuálne si ju dokonca môžete zakúpiť v jej faceliftovanej verzií.

Asi nikoho neprekvapíme informáciou že Opel už viac nie je súčasťou Amerického koncernu GM. Nemeckú automobilku kúpil koncern PSA, ktorý ju síce vytiahol z pomyselného dna ale za to bezhlavo začal miešať creme brulée s bavorskou klobásou. Z amerikanizovaného Nemca sa tak stal Francúz s nemeckým prízvukom.

Bez ohľadu na to, ako bol Opel na tom pred fúziou, treba uznať že posledná generácia Astry a Insignie sa vážne podarili. S príchodom faceliftu Insignie sme sa právom obávali, čo tam Francúzi napáchajú. Našťastie nič! Modernizácia len uhladila zopár kriviek ale do toho poctivého základu sa nezasahovalo. A tak máte jedinečnú možnosť vybrať si posledné tradičné auto ktoré sa v Európe predáva.

Medzinárodná kráska

Pripomeňme si že Insignia je globálnym modelom, predáva sa v Amerike ale aj Číne pod označením Buick Regal a v Británii ako Vauxhall. To zodpovedá aj jej dizajnu ktorý sa ale nesmierne podaril a pôsobí čisto európsky.

Jej dizajnu sme sa venovali už v predchádzajúcich recenziách, v rámci modernizácie dostala predná časť nový tvar LED a prednej masky. Inak sa väčších zmien v exteriéri nedočkáte, čo je aj dobre. Veď tento sexi liftback vyzerá stále úchvatne.

Obzvlášť v našej konfigurácií so športovým podtónom GSi, bohužiaľ OPC verzie sa už nedočkáme. Nádherný bordový lak v kombinácií s čiernymi lakovanými prvkami vyzerá mimoriadne pútavo. Masívne dvadsať palcové disky kolies a červené brzdové strmene kričia do sveta že toto auto musí byť zábavné.

Tak málo stačí aby sa obyčajný sedan premenil na atléta z katalógu a pritom si stále zachováva eleganciu.

POKRAČOVANIE NA ĎALŠEJ STRANE

Nový motor a skvelý pohon

Prejdime rovno k tým podstatným zmenám a to je práve pohonná sústava. V rámci faceliftu Insignie prišli na rad aj samotné motorizácie. Kým doteraz v tom bol riadny chaos, aktuálne si kúpite motory priamo od Oplu respektíve koncernu PSA.

Pod kapotou tak nájdete aj trojvalce, tie nás teraz ale nezaujímajú. K dispozícií je našťastie aj plnohodnotný dvojlitrový štvorvalec. Ten je v prípade verzie GSi naladený na výkon 169 kW respektíve 230 koní s krútiacim momentom 350 Nm. Kombinovaný je výlučne s novou deväťstupňovou prevodovkou, ktorá pochádza priamo zo spolupráce s GM. Tá nahradila osemstupňový automat Aisin ktorý používa PSA.

Nový dvojliter disponuje aj systémom vypínania dvoch valcov, ktorý však nemáte šancu spozorovať, podobne ako v prípade VW koncernu. K reálnej spotrebe sa ešte vrátime v priebehu testu.

Absolútnym unikátom je športový pohon štyroch kolies so smerovaním krútiaceho momentu. Pri každom naštartovaní máte štandardne aktivovaný výlučne pohon prednej nápravy. Pokiaľ chcete mať z Insignie štvorkolku musíte si ju zapnúť. Toto riešenie sa javí ako najlepšie, pretože vo väčšine prípadov pohon všetkých kolies nepotrebujete. Dokážete tak ušetriť značnú časť paliva.

V režime pohonu všetkých kolies nahrádzajú klasický zadný diferenciál dve spojky, ktoré v každej jazdnej situácii zabezpečujú dokonalý prenos výkonu na jednotlivé kolesá. Vďaka tejto technológii je Insignia GSi agilnejšia pri zatáčaní, ponúka dokonalý prejazd zákrutou a skvelú trakciu.

POKRAČOVANIE NA ĎALŠEJ STRANE

Dravý, ale pretekár to nie je milý pane

Aj keď to tak na prvý pohľad nevyzerá, najmä vďaka vzhľadu plnokrvníka, Insignia GSi nie je závodník. To jej ale ani nemôžeme zazlievať pretože jazdí perfektne. Odozva na plynový pedál by mohla byť o čosi rýchlejšia, dávam to ale za vinu zbytočným prevodovým stupňom. V manuálnom režime je to už podstatne lepšie.

Motor sa krásne drží v otáčkach ale chýba mu pomyselný strop, jednoducho je cítiť že toto nie je jeho maximum a už vôbec nie konečná pre podvozok. Ten je odladený tak, že by bez problémov zvládol aj výkon atakujúci 400 koní a to myslím úplne vážne. Prevodovka, napriek zaváhaniam v úvode, radí extrémne rýchlo a jej plynulosť je porovnateľná s Mercedesom.

Po prepnutí do režimu pohonu všetkých kolies sa úplne zmení charakteristika celého auta. Na rovinke to príliš nespozorujete, teda pokiaľ zrovna nie je nasnežené alebo napršané. Zato v zákrutách nebudete veriť vlastným rukám a zadku, Insignia GSi miluje zákruty a dá vám to patrične najavo.

Systém prerozdelenia krútiaceho momentu pracuje úchvatne a dokáže vyťažiť s výkonovo slabšej sústavy pravý jazdný zážitok. Kvalitný podvozok a prvotriedne odhlučnenie sa potom prejaví hlavne na diaľnici. Insignia je jedno z tých áut strednej triedy kde môžete ísť 200 a máte pocit že vlastne idete 110. Takéto niečo som doposiaľ zažil len v dvoch autách Mazda 6 a Mondeo. Ostatný zástupcovia sa bohužiaľ nechytajú.

POKRAČOVANIE NA ĎALŠEJ STRANE

Interiér a trón v podobe sedadiel

Je treba uznať že interiér stihol za tých pár rokov zostarnúť a zišiel by sa mu trochu razantnejší facelift. Palubná doska je síce vypracovaná z mäkčených plastov a pôsobí až príliš masívnym dojmom. Napriek tomu má všetko svoje miesto a kto si nepotrpí na hi-tech modernu si ho rozhodne zamiluje.

Menšia výtka poputuje práve spracovaniu oboch displejov, tak infotainmentu ako aj čiastočne digitálneho prístrojového štítu. Grafika pripomína skôr nástup týchto technológií do automotivu.

Opel vždy prinášal technológie a komfortné prvky výbavy známe skôr z prémiovej triedy, do dostupnej strednej triedy. Insignia ich má hneď niekoľko. HUD premietaný priamo na čelné sklo, vyhrievanie všetkých sedadiel vrátane volantu a čelného skla, či ventilácia pre predných pasažierov.

Ergonomické sedadlá s certifikáciou AGR, nastaviteľné v širokom spektre vrátane dofukovateľných bočníc alebo masážnej funkcie. Už len ich samotný dizajn hovorí o tom ako perfektne budú držať telo v zákrutách pri dynamickej jazde. Tieto sedadlá sú jednoducho tým najlepším čo môžete v danej triede získať. A vedzte že práve sedadlá sú jednou z najdôležitejších vecí na ktoré mnoho z nás zabúda.

Opel Insignia

Rovnako tak zabúdame na pojem vidieť a byť videný, Opel má pritom jedny z najlepších svetlometov na trhu vôbec. Adaptívne full-LED Matrix svetlá, ktoré Opel hrdo nazýva InteliLux LED, obsahujú dovedna 168 samostatných diód. Vďaka tomu dokáže Insignia vyrezávať okolité autá s chirurgickou presnosťou. Kým konkurencia s menším počtom diód dokáže vyrezať jedno miesto, Insignia zvládne aj tri.

POKRAČOVANIE NA ĎALŠEJ STRANE

Priestor a spotreba

Vďaka masívnym predným sedadlám sa môže na prvý pohľad zdať že vzadu neostalo už miesta nazvyš. Opak je pravdou a dlhé hlboké sedáky dokážu absorbovať aj vyšších pasažierov. Prekvapivo dosť miesta je aj nad hlavou, ale je treba uznať že je to len tak tak aspoň pre 188 centimetrov vysokého chlapa. S miestom vzadu to je fajn ale Superb má jednoducho na vrch, to je fakt.

Praktické otváranie batožinového priestoru v štýle liftbacku je zárukou úspechu, objem s hodnotou 490 litrov musí postačiť každému. Chválime aj delenie sedadiel v pomere 40:20:40.

Na úplný záver sme si pre vás nechali spotrebu, tá nás neprekvapila ale ani neohúrila. Insignia aj napriek deväť stupňovému automatu, primárnej prednokolke a systému vypínania dvoch valcov nedokázala v našom teste dosiahnuť deklarovanú spotrebu okolo 8 litrov.

Veľmi záleží od vášho jazdného štýlu a do určitej miery aj aktuálneho pohonu. Aj keď so zapnutou štvorkolkou to nebolo až tak zlé. Finálna kombinovaná spotreba predstavovala 10 litrov, dá sa dostať aj k ôsmym litrom ale len na okreskách. Pri dynamickej jazde počítajte so spotrebou nad desať litrov a to bez kompromisov. Dlhá a kľudná diaľničná cesta vás ale príjemne prekvapí a dokážete sa dostať aj pod 9 litrov.

TECHNICKÉ ÚDAJE
Motor R4
Typ a kapacita akumulátora 1998 cm3
Max. výkon 169 kW / 230 k
Max. krútiaci moment 350 Nm
Dojazd Benzín
Pohon AWD
Prevodovka 9-stupňový automat
ROZMERY, HMOTNOSTI A OBJEMY
Dĺžka 4 910 mm
Šírka (bez spätných zrkadiel) 1 863 mm
Výška 1 445 mm
Rázvor náprav 2 829 mm
Pohotovostná hmotnosť 1 735 kg
Objem batožinového priestoru 490 l
Zrýchlenie 0-100 km/h 7,4 s
Rozmer pneumatík 245/35 R20
SPOTREBA (počas testu)
Benzínový motor
Mesto 10,1 l/100 km
Diaľnica 8, l/100 km
Okresky 8,4 l/100 km
CENA
Základná cena modelu 43 490 eur
Základná cena testovanej verzie 50 490 eur

 

Exit mobile version