startstop

Test Kia Sorento 2.2 CRDi ponaháňa viacero prémiových SUV

Kia jednoznačne vie, ako robiť kvalitné autá a Sorento by malo mieriť až na vrchol. Ako vlajková loď SUV segmentu značky určite nesklamal. No poďme si dojmy rozmeniť na drobné a pozrieť sa Sorentu trochu viac pod kožu.

Exteriér plný dravosti a chrómu

Keď prišla možnosť testovať dieslovú Kiu Sorento, vynorilo sa kopec otáznikov. Neboli to pochybnosti, skôr obrovská zvedavosť, ktorá ma dostala pred začiatkom testovania.
Štvrtá a práve aktuálna verzia Sorenta navonok pôsobí veľmi dominantným a priestorovo bohatým dojmom. Ak sa zahľadíte na exteriér Sorenta, je evidentné, že tento model má byť signifikantný a ľahko odlíšiteľný od iných modelov SUV. Je vidieť že dizajn vozidla pôsobí, povedzme že “multikultúrne”. Vozidlo niektorými svojimi črtami pripomína veľké americké SUV, ale nezaprie v sebe aj kúsok dizajnu z Ázie.

Prednej časti vozidla dominuje veľká predná maska s logom Kia (ešte tým pôvodným) uprostred. Je doplnená LED denným svietením a Full LED svetlami, ktoré mimochodom svietia veľmi dobre, aj keď jedna pripomienka by sa našla. V prípade stretávacích svetlometov by som uvítal trochu vyššie svietenie na vozovku. Ak je reč o svetlách, veľmi kvalitne funguje automatické prepínanie diaľkových a stretávacích svetlometov. Takže sa určite nemusíte báť, že by ste osvecovali oproti idúcich vodičov. Dlhšia, členená kapota dotvára dizajn prednej časti a plynule prechádza ďalej k stredu vozidla a hlavne k čelnému sklu.

Bočný profil Sorenta jednoznačne pôsobí mohutne. Dizajn je doplnený chrómovými lištami okien a strešnými lyžinami, tiež v chrómovej farbe. To, čo by mal oceniť každý pri nastupovaní a vystupovaní je skvelé prekrytie prahov vozidla. Nemusíte mať strach, že by ste si pri vystupovaní, respektíve nastupovaní zašpinili nohavice.

Svalnatý postoj a inovatívny dizajn

Plynule môžeme prejsť k zadnej časti vozidla. Zadné, vertikálne delené svetlá pôsobia veľmi pútavo, najmä za šera alebo v noci, keď môže preniknúť ich svetelný dizajn. Spodná časť je taktiež ako celé vozidlo doplnená chrómovými doplnkami “koncoviek výfuku”. Skvele na mňa zapôsobilo uloženie stierača v zadnej časti, ktorý je skrytý za brzdovým svetlom. Plynulý prechod od strechy k veku batožinového priestoru dopĺňa decentný strešný spojler. Sorento je dizajnovo veľmi dobre zvládnuté čo podčiarkuje aj celkový dojem z vozidla.

Ako stará ľudová múdrosť hovorí – “kolesá robia auto”, tak aj Sorento, dostalo do vienka 20-palcové zliatinové disky. A keďže sa jedná o kus auta, ktoré treba aj zabrzdiť, dostalo do výbavy aj veľmi účinné 18-palcové brzdy. Keď sme pri rozmeroch, vozidlo meria 4,81 metra, takže ak ho plánujete kúpiť domov, bude treba si vyhradiť dostatok miesta.

Interiér v štýle “prémioviek”

Ak sme chválili zovňajšok Sorenta, tak interiér jednoznačne nezaostáva. Pri nastupovaní na prvý pohľad zaujme maskulinita prístrojovej dosky. Jej spracovanie je veľmi kvalitné a aj vďaka použitým materiálom je jednoznačne nadštandardné. Vo vnútri na posádku čaká aj multimediálny plne digitálny prístrojový panel “Supervision”. Ten je doplnený LCD dotykovou obrazovkou vo veľkosti 10,25 palcov. Pre milovníkov kvalitného audia je vozidlo vybavené systémom BOSE s 12 reproduktormi a zosilovačom, pre kvalitný pôžitok z hudby. Štandardom je Apple CarPlay a Android Auto. Vodičovi na cestách pomôže Head-Up displej s funkciou sledovania dopravných značiek a navigáciou.

Nami testovaný model mal možnosť prepravy pre 7 pasažierov a teda 2 sklápateľné sedadlá v zadnom batožinovom priestore (kapacita 616 litrov). Je vidno, že KIA myslela na priestor pre posádku, aj keď v prípade 7 pasažierov na palube Sorenta bude posledný rad skôr pre deti alebo ľudí menšieho vzrastu. Čo však môže pomôcť v komforte tretieho radu sedadiel sú posuvné sedadlá v druhom rade.

Pri sedačkách nesmieme zabudnúť na kvalitnú kožu, ktorou sú sedadlá pokryté a predné majú okrem vyhrievania aj možnosť odvetrávania. V zime poteší vyhrievaný volant a keďže testované Sorento malo automatickú prevodovku, tak treba určite vyzdvihnúť aj otočný volič prevodovky. Príjemným doplnkom je aj elektrické prisúvanie a odsúvanie sedačky, ktoré uľahčí vodičovi nastupovanie a vystupovanie z vozidla.

Interiér jednoznačne ponúka vysokú kvalitu, ktorá v istých medziach podkuruje prémiovým značkám. Spracovanie, kvalita použitých materiálov a technológie sú na vysokej úrovni.

Žiadne starosti s parkovaním

Zaparkovať vozidlo takýchto rozmerov niekedy nie je jednoduché. Najmä ak si predstavíme priemernú veľkosť parkovacieho miesta. Častokrát však môže nastať situácia, kedy vedľa zaparkované vozidlo je tak blízko, že nie je možné nastúpiť do vozidla. Aj s týmto KIA počítala a do Sorenta pripravila možnosť diaľkového ovládania vozidla. Keďže auto dokáže pomocou kamier vytvoriť okolo seba až 360°obraz, dokáže aj samo vyparkovať. Pri takomto manévri vie rozpoznať prekážku a zabrániť stretu s ňou zastavením, alebo úhybným manévrom.

Vodič má teda možnosť ovládať svoje vozidlo priamo jeho kľúčikom bez toho, aby sám naštartoval alebo sedel vo vozidle. Túto technológiu oceníte najmä v miestach, kde je parkovanie zložitejšie, alebo keď sa len budete chcieť vytiahnuť pred kamarátmi. Veľmi užitočným je aj využitie kamier umiestnených v spätných zrkadlách. Pri odbočovaní sa na obrazovke prístrojového štítu zobrazí záber z kamery, ako virtuálne spätné zrkadlo. Limit využitia je v prípade zlého počasia, kedy záber z kamery je nepoužiteľný.

Veľa muziky za málo peňazí

Pod kapotou Sorenta sa nachádza naftový motor s objemom 2,2 litra a označením CRDi. Ak by sme len staticky popísali jednotlivé hodnoty tak by sme dospeli k výkonu 148 kW (202 koní) s maximálnym krútiacim momentom 440 Nm. Motor je spojený s 8-stupňovou automatickou prevodovkou a pohonom všetkých štyroch kolies.

Statických údajov stačilo, ale dôležitejšie sú jazdné dojmy. Naftový motor v porovnaní s predchodcom dostal o pár koníkov viac, no na jazde to asi poznať nebude. Veľmi dobre je zvládnuté prepojenie pohonnej jednotky s prevodovkou. Jazda v Sorente je veľmi pohodlná a plynulá. Podvozok reaguje veľmi dobre na nerovnosti a filtruje ich jedna radosť. Do kabíny sa neprenáša hluk čo prispieva k pohodlnej a komfortnej jazde.

Reakcia na “plynový” pedál je štandardne naftová. Nebavíme sa o pretekárskom náčiní ale svoju dynamiku má. V režime ECO sa motor správe ekonomicky a ekologicky. Ak prepnete do športu, občas podrží aj otáčky. Na posádku dohliada množstvo asistentov ako napríklad sledovanie mŕtveho uhlu, udržiavanie v jazdných pruhoch, sledovanie únavy vodiča a podobné. Jedinú chybičku, ktorú evidujem je, že pri každom zhasnutí a naštartovaní motora je treba opätovne vypínať asistentov, ktorých jednoducho nechcete využívať.

Ak ste doteraz váhali nad Sorentom, tak spotreba Vás jednoznačne presvedčí. Začnime spotrebou na diaľnici, tá sa hýbala okolo 8 litrov na 100 km, no pri pokojnej jazde na diaľnici klesla aj na 7,5 litra. V mestskej džungli budete jazdiť zhruba za 8,5 litra. Na okresných cestách bude spotreba oscilovať medzi 5 až 5,5 litrami. Na auto v takejto váhovej kategórii sú to skvelé hodnoty.

Čerešnička na torte

Čo dodať na záver ? No určite nesmieme zabudnúť na jeden veľmi podstatný detail. Tým detailom bude cena takejto parády. Nami testovaný model s príplatkovým tretím radom sedadiel a “Mineral Blue” metalickou farbou dostal cenovku na úrovni 51 590 €. Ak by ste vynechali 2 spomenuté príplatky, Sorento vo výbave Platinum dostanete v cene 49 990 €.

TECHNICKÉ ÚDAJE
Motor CRDi
Typ a kapacita akumulátora 2 151 cm3
Max. výkon 148 kW / 202 k
Max. krútiaci moment 440 Nm
Dojazd Nafta
Pohon AWD
Prevodovka 8-stupňový automat
ROZMERY, HMOTNOSTI A OBJEMY
Dĺžka 4 810 mm
Šírka (bez spätných zrkadiel) 1 900 mm
Výška 1 695 mm
Rázvor náprav 2 815 mm
Objem batožinového priestoru 616 l
Zrýchlenie 0-100 km/h 9,2 s
SPOTREBA (počas testu)
Naftový motor
Mesto 8,5 l/100 km
Diaľnica 8,0 l/100 km
Okresky 5,5 l/100 km
CENA
Základná cena modelu 42 990 eur
Základná cena testovanej verzie 51 590 eur
Exit mobile version