startstop

TEST Hyundai Santa Fe 1,6 T-GDi HEV, luxus a technológie za prijateľnú cenu

Facelift alebo skôr úplne nový model? Hyundai Santa Fe prichádza s modernizáciou ktorá ho zmenila od základov. Zároveň je lacnejší a dostupný aj ako hybrid!

Priznám sa, že keď som prvý krát počul o novom, respektíve modernizovanom Santa Fe, pozrel som sa do kalendára či som náhodou neprespal pár rokov. Neubehli ani dva roky od predstavenia úplne novej generácie a už tu bol facelift! Navyše tak radikálny, až to celé nedávalo zmysel.

Pri hlbšom zamyslení vám však celá skladačka začne do seba jasne zapadať. V roku 2018 sme sa spoločne pozreli na novú generáciu Hyundai Santa Fe a v roku 2020 dorazila radikálna modernizácia zameraná predovšetkým na pohonnú sústavu. Dôvod? Európska únia a prísne emisné normy ktoré vstúpili do platnosti.

Ťažko povedať či Kórejská automobilka nerátala s touto skutočnosťou vopred, alebo do poslednej chvíle verila, že sa tieto nariadenia nestanú realitou. Každopádne, vďaka tomu tu máme dnes ešte niečo lepšie.

Dizajn, agresívnejší a dynamickejší

Santa Fe vôbec nepotrebovalo zmenu dizajnu, azda len LED smerovky. Je vidieť že Hyundai načúva kritike, pretože facelift má LED-ky úplne všade. Predná časť pôsobí o dosť agresívnejšie a osobne mi pripomína ústa ryby. Podpis denného svietenia v štýle Thorovho kladiva sa novej maske hodí.

Zadné partie pôsobia rovnako viac dynamicky a linka skupinových svetiel je po novom opticky prepojená. Škoda že len opticky, ale je pravda, že už aktuálne až príliš nápadne, pripomína modely Audi.

Jedinou bradavicou na zovňajšku nového Santa Fe sú prezentačné disky, ktoré bohužiaľ obúval aj náš model. Neviem si pomôcť ale prídu mi príliš preštylizované a výsledný efekt je skôr na škodu.

Pokiaľ Santa Fe doposiaľ pôsobilo masívnym až americkým dojmom, vedzte že teraz je ešte viac zavalitejšie. Jeho ovládateľnosť a praktickú stránku to však vôbec nezasiahlo, práve naopak.

POKRAČOVANIE NA ĎALŠEJ STRANE

Kráľovstvo kože, alcantary a pohodlia

Áno novinárske autá sú často nabité všetkým čo sa do nich zmestí a ich cena často atakuje dvojnásobok základného modelu. Politika Hyundai je však trochu iná a ich modely poväčšine ponúkajú zaujímavú výbavu už v základe. Ak aj platíte za niečo navyše, stojí to za to.

Naša konfigurácia zahŕňala úplne všetko čo si len viete predstaviť. Už na prvý pohľad je jasné že interiér je niečo viac, všade kam sa pozriete je nádherná hnedá Nappa koža. Vrcholom je čierny strop v štýle alcantary, ktorý dotvára luxusný dojem tohto SUV.

Oproti predchodcovi pribudol digitálny prístrojový štít či prepracovaný stredový tunel, respektíve panel. Tomu musíme vytknúť kvantum tlačidiel, ktoré pripomínajú skôr začiatok tohto storočia. Naopak, oceníte zachovanie konvenčného ovládania klimatizácie ale aj ostatných dôležitých funkcií. Bohužiaľ, myslím si že sa to dalo spracovať aj prehľadnejšie a nemusela mať každá funkcia samostatné tlačidlo.

Veľmi sa mi páči riešenie voľby jazdných režimov, prostredníctvom otočného ovládača. K dispozícii máte hneď tri, plus ďalšiu trojicu pre jazdu v teréne. Exkluzívny dojem ničia len niektoré lesklé či tvrdé plasty, ktoré si Kórejci jednoducho nedokážu odpustiť.

Priestor bez kompromisov

Za volantom som sa cítil pohodlne, v zásade sa nič nezmenilo a posed mi príde rovnaký. V druhom rade je miesta toľko že sa tam aj vyspíte. Nechýba ani vyhrievanie sedadiel či roletky na oknách, uvítal by som ale trojzónovú klimatizáciu, konkurencia ju ponúka. Škoda len že ISO-FIX nájdete len na dvoch sedadlách v celom aute.

Kvantum odkladacích priestorov všade kam sa pozriete, jasný rodinný hráč. Mne sa najviac páčilo riešenie bezdrôtového nabíjania telefónu. Bohužiaľ sa nám ho nepodarilo odfotiť, ale pokúsim sa vám ho opísať.

V stredovom tuneli sa nachádza malá obdĺžniková štrbina do ktorej jednoducho vsuniete mobil na stojato. Vďaka padacím dvierkam zhruba v strede, vám telefón zapadne presne do požadovanej polohy tak že sa počas jazdy nepohne ani o milimeter, navyše sa tam zmestí aj ten najväčší smartfón.

POKRAČOVANIE NA ĎALŠEJ STRANE

Nová platforma nová technika

Vďaka modernizácií stojí Santa Fe na novej, respektíve výrazne upravenej platforme. Tá priniesla nie len nárast rozmerov, paradoxne rázvor ostal zachovaný, ale aj vyššiu bezpečnosť a komfort.

Keďže som mal predchádzajúce Santa Fe ešte v čerstvej pamäti, musím uznať že zopár zmien bolo cítiť už po pár kilometroch. Predovšetkým odhlučnenie a to nie len na bežných cestách od podvozku a kolies, ale aj na diaľnici. Naladenie podvozku pôsobí o čosi komfortnejšie ale hlavne sebaistejšie. Celkovo mi príde nové Santa Fe podstatne tuhšie a to hlavne v zákrutách.

Škoda len, že riadenie ani pri športovom režime nedokáže stuhnúť tak, aby prenieslo ten pocit do vašich rúk.

Pravdou ale je, že pri niektorých nerovnostiach hlavne tých výraznejších priečnych, som očakával lepšiu filtráciu. Ono keď sa posadíte do auta, ktoré už na prvý pohľad evokuje luxus a všade kam sa pozriete je koža, prirodzene začnete mať vysoké očakávania.

Celkový jazdný komfort je na vysokej úrovni ale chýba mu adaptívny podvozok. Bolo to pre mňa veľké prekvapenie, ale Hyundai Santa Fe jednoducho nedisponuje žiadnym nastaviteľným podvozkom. Klobúk dole pôjde predovšetkým konštruktérom, pretože túto skutočnosť som si všimol až na konci testu kedy mi už skutočne dochádzali dôvody prečo sa niekedy podvozok zachová tak ako sa zachová.

Napriek tomu je auto nesmierne komfortné a stavím sa že pokiaľ by som týždeň pred tým netestoval BMW X6 asi by som si to ani nevšimol.

Hybrid stiahol spotrebu aj výkon

Novinka prináša nevyhnutnú elektrifikáciu a tak sa v ponuke objaví aj plug-in hybrid. Naša konfigurácia, predstavovala klasickú hybridnú verziu bez možnosti nabíjania zo siete. Celú sústavu tvorí dobre známy benzínový preplňovaný štvorvalec 1,6 T-GDi v kombinácií s elektromotorom.

Systémový výkon dosahuje 169 kW čiže 230 koní a krútiaci moment na úrovni 350 Nm. Na takmer 1 900 kilogramov vážiace SUV, to nie sú zrovna najlepšie parametre. Celkovo je výkon dostačujúci a najmä z nízkych rýchlosti je Santa Fe vďaka elektromotoru schopné akcelerovať svižne.

Pri vyšších rýchlostiach, sa bohužiaľ prejaví slabý štvorvalec a auto stráca na dynamike čo môže byť pri plnom obsadení celkom problém.

Príjemným prekvapením je samotná spotreba, v meste sa nám podarilo dosiahnuť hodnotu 9 litrov. Čo je na veľké SUV so štvorkolkou skutočne solídny údaj. Ešte lepšie hodnoty dosiahnete na diaľnici, my sme sa dostali na 8,2.

TECHNICKÉ ÚDAJE
Motor R4
Zdvihový objem 1598 cm3 + elektromotor
Max. výkon 169 kW / 230 k
Max. krútiaci moment 350 Nm
Palivo Benzín
Pohon AWD
Prevodovka 6-stupňový automat
ROZMERY, HMOTNOSTI A OBJEMY
Dĺžka 4 785 mm
Šírka (bez spätných zrkadiel) 1 900 mm
Výška 1 685 mm
Rázvor náprav 2 768 mm
Pohotovostná hmotnosť 1 871 kg
Objem batožinového priestoru 634-831 l
Zrýchlenie 0-100 km/h 9,1 s
Rozmer pneumatík 235/55 R19
SPOTREBA (počas testu)
Mesto 9,0 l/100 km
Diaľnica 8,2 l/100 km
Okresky 7,7 l/100 km
CENA
Základná cena modelu 41 390 eur
Základná cena testovanej verzie 49 250 eur
Exit mobile version