startstop

TEST Citroen Berlingo 1,5 BlueHdi – rodiny ho musia milovať!

Foto: startstop.sk, Matej Jankovič

Pri záplave rôznych SUV všetkých možných veľkostí je stále vzácnejšie ak automobilka vyrobí model, ktorý je všestranný a ponúka aj niečo navyše oproti tomu, čo je dnes “in”. Jeden taký sme si mali možnosť vyskúšať v našom teste, ktorý sa niesol v pozitívnom duchu. 

Citroen Berlingo sa vyrába už úctyhodných 25 rokov a za tú dobu si získal mnohých priaznivcov. Model je od svojho začiatku všestranným spoločníkom, do ktorého sa veľa zmestí, ale pohodlne vás aj odvezie. V najnovšej generácii spája to najlepšie z oboch svetov, je príkladne priestranný a ponúka povestný komfort automobilky Citroen. Má aj nejaké chyby?

Polarizujúci dizajn

Na prvý pohľad Berlingo rozdeľuje ľudí na dva tábory. Tí, ktorým sa páči jeho bacuľatý tvar doplnený nekonvenčnými tvarmi a potom tí, ktorí siahnu radšej po klasickejšom a umiernenom vozidle. Nami testované auto bolo v žiarivej hnedej metalíze s efektnými diskami kolies, a čiernymi doplnkami. Tie najvýraznejšie sú do čierna lakované horné nosiče a malý, decentný spojler tiež v čiernej farbe. Nesmieme však zabudnúť na typické Airbump, ktoré sú na oboch stranách vozidla. Táto kombinácia sa nám páčila, auto vyzeralo mladícky a moderne. Navyše takto maskuje svoju v podstate hranatú karosériu.

Dizajn interiéru je už však trocha strohejší. Po usadnutí za volant vás obklopí plejáda tmavých plastov v rôznych vyhotoveniach avšak mäkčený materiál by ste tu hľadali márne. Samozrejme chápeme, že toto má byť hlavne praktické auto. Plasty lemuje akurát bledý koženkový pásik pred spolujazdcom, ktorý interiér trocha oživuje.

Palubnej doske dominuje displej navigácie a informačno-zábavného systému. Ten by mohol mať rýchlejšie reakcie a intuitívnejšie ovládanie. Svoju prácu však v podstate zvláda dobre a je dobre čitateľný. Potešilo nás ovládanie klimatizácie, ktoré zostalo klasické a nemusíte ho hľadať v menu systému. Milým doplnkom je zas headup displej, ten je ešte stále skôr raritou, teda aspoň v tomto segmente automobilov.

POKRAČOVANIE NA ĎALŠEJ STRANE

Poteší výbavou, ale vie aj nahnevať

Nami testované vozidlo bolo takmer v plnej výbave. Obsahovalo rôzne komfortné prvky, ako spomínaný headup displej, automatickú klimatizáciu, či výbornú cúvaciu kameru, ktorá ponúka aj pohľad zhora na vozidlo. Z bezpečnostných prvkov tú nájdete sledovanie jazdných pruhov, upozornenie pred možnou čelnou kolíziou, sledovanie únavy vodiča a adaptívny tempomat.

Pri sledovaní jazdných pruhov sa však musíme pozastaviť. Systém je v princípe dobrý, ale je až príliš citlivo nastavený. Veľa krát sme ho museli vypnúť, pretože bol miestami otravný. Aktívne nám zasahoval do šoférovania aj v situáciách, kedy to nebolo potrebné.

Navigácia nás tiež občas dokázala nahnevať. Navigovala nás po nedokončených cestách, najmä na diaľnici a niekedy zbytočne predĺžila cestu. Čo však musíme pochváliť je na naše prekvapenie kvalitne spracované audio. To ponúka príjemné basy a zvuk je veľmi čistý. Za zmienku stojí aj prehľadný displej v prístrojovom panely a aj automatické zapínanie diaľkových svetiel.

Konkrétne však pri tomto aute by sme už čakali aspoň základné led stretávacie svetlomety namiesto halogénov. Nesvietia zle, ale pri danej cene sa patrí už niečo lepšie. Z výbavy tu chýbalo sledovanie mŕtveho uhla, panoramatická strecha, stredová konzola s úložným priestorom, či hands free prístup do auta.

POKRAČOVANIE NA ĎALŠEJ STRANE

Priestorový kráľ 

Berlingo má byť však hlavne praktické a využiteľné auto na každý deň. A presne také aj je. Ponúka obrovský vnútorný priestor na každom sedadle. Zadné sedačky sú samostatné a tým je interiér výborne variabilný. Batožinový priestor je príkladne veľký, má pravidelný štvorcový tvar. Navyše ak dáte von krycie plató, naložiť ho môžete až po strop.

Výhodou je práve krabicová stavba karosérie, nemáte tu síce zníženú efektnú strechu, no za to veľkorysý priestor. Pokojne doň naložíte dlhé predmety. My sme si to skúsili s dvojicou viac ako dvojmetrových dverí a odviezli sme sa ešte traja. V kufri nám zostal aj priestor na prípadnú batožinu. Berlingo sa teda náramne hodí na prenos dlhých a aj rozmerných predmetov.

 

Interiér má však tromfy aj v podobe odkladacích priestorov. Tie sú fakticky všade kam sa len pozriete. Na palubnej doske si odložíte všetky drobnosti, prípadne fľašu s vodou. Na nedostatok odkladacích priestorov sa nemôže sťažovať ani spolujazdec. Len pred ním sú dve veľké priehradky a nesmieme zabudnúť ani na priestor vo dverách kam sa pokojne schová dvojlitrová fľaša.

Nežnejšie pohlavie ocení, že medzi predné sedadlá si môžu odložiť tašku, či kabelku. Veľké pozitívum smeruje k polici, ktorá je umiestnená nad prednými sedadlami. Aj tu si toho môžete veľa odložiť. Na zadných sedadlách je situácia podobná. K dispozícii sú výklopné stolčeky na predných sedačkách. Praktické sú aj dva veľké boxy pod kobercom, kam sa veľa zmestí a veci vám tak nebudú “lietať” počas jazdy po celom aute.

POKRAČOVANIE NA ĎALŠEJ STRANE

Jazdou sa vyrovná aj menším SUV

Pod kapotou nášho auta pracoval 1,5 litrový BlueHDi agregát s výkonom 96kW respektíve 130 koní a 300Nm. Spojený bol so šesťstupňovou manuálnou prevodovkou. Hneď na úvod musíme tento motor pochváliť za jeho výbornú hospodárnosť a kultivovaný chod.

Spotrebu sme mali na začiatku testu 6,5 litra a podarilo sa nám ju znížiť na hodnotu 5,7 litra na sto kilometrov. Tú ovplyvňuje najme odpor vzduchu vzhľadom na krabicový tvar karosérie. Po dotankovaní nádrže prejdete s Berlingom tisíc kilometrov, čo je skvelá hodnota. Manuálna prevodovka by síce mohla mať lepšie tvarovanú páku, ale pracuje naozaj dobre. Má presné, krátke dráhy a pochváliť musíme jej ergonomické umiestnenie. S motorom si navyše rozumie a nie je problém zvoliť správny stupeň.

Motor je pri tomto aute plne postačujúci, ak treba vie potiahnuť, dokáže byť svižný a prípadné predbiehanie si nemusíte dopredu plánovať. V krízových situáciách pomôže systém GripControl. Ten má niekoľko režimov a nám dobre poslúžil v blate.

Samotná jazda je v Berlingu príjemná. Podvozok je nastavený typicky komfortne. Nerovnosti sa snaží žehliť avšak vie aj nepríjemne odskočiť hlavne na priečnych nerovnostiach. Do zákrut odporúčame vchádzať nižšou rýchlosťou pretože karoséria sa dosť nakláňa.

Berlingo sa najlepšie cíti skôr na rovných okresných cestách, kde sa komfortom vyrovná aj modelom SUV. Poteší výbornou úrovňou odhlučnenia, či už ide o motor, podvozok, či odpor vzduchu. Samozrejme, nezažijete s ním radosť z jazdy, no na to nie je ani stavané. Nestratí sa ani v meste a dobre sa s ním parkuje dokonca aj v úzkych bratislavských uličkách v starom meste. Aj na dlhšej ceste budete s komfortom spokojní. jediné menšie mínus komfortu sú sedadlá, tie by mohli byť o kúsok mäkšie a samotné sedáky dlhšie. Naopak pochváliť chceme samostatné lakťové opierky na predných sedadlách.

POKRAČOVANIE NA ĎALŠEJ STRANE

Budú ho milovať rodiny aj malí podnikatelia

Berlingo nás v teste presvedčilo o svojich kvalitách. 25 rokov výroby je jasným dôkazom. Jeho najväčšou prednosťou je priestor a všestrannosť. Predstavuje ideálneho spoločníka pre rodiny s deťmi. Tie naložia aj dva kočiare a ešte im zostane miesto. Zbaliť rodinu na dovolenku, či výlet nepredstavuje pre toto auto žiadnu prekážku. Výborne poslúži aj menším podnikateľom, ktorí hľadajú praktické auto tohto tvaru, ale nepotrebujú veľkú dodávku. Interiér poteší nekonečnými možnosťami odkladacích priestorov a ponukou priestoru v každom smere. Samozrejme nie je dokonalé, má svoje chyby, no svoju úlohu spĺňa výborne.

Berlingo si môžete vybrať v dvoch veľkostiach M a XL. Jeho základná verzia začína na úrovni 14 990eur. Naše auto bolo vo výbave SHINE, ktorá začína na hodnote 21 790eur. Finálna cena testovaného vozidla niesla cenovku 23 390eur, ktorá bola aj s bonusom 500eur. Za dané peniaze dostanete výborne vybavené vozidlo, ale vynechali by sme príplatkovú navigáciu. Investovali by sme skôr do lepších svetlometov, ktoré žiaľ nie sú v ponuke ani za príplatok. Cena je však podľa nás v poriadku a je len na vašom rozhodnutí, čo v aute chcete mať. Berlingo sa nám v teste páčilo a naše odporúčanie si určite zaslúži.

TECHNICKÉ ÚDAJE  
Motor R4
Max. výkon 96 kW / 130 k
Max. krútiaci moment 300 Nm
Dojazd Nafta
Pohon Predná náprava
Prevodovka 6-stupňový manuál
ROZMERY, HMOTNOSTI A OBJEMY  
Dĺžka 4 403 mm
Šírka (bez spätných zrkadiel) 1 553 mm
Výška 1 844 mm
Rázvor náprav 2 785 mm
Objem batožinového priestoru 597 l
Zrýchlenie 0-100 km/h 10,3 s
SPOTREBA (počas testu)  
Mesto: 6,5L / 100 km
Diaľnica: 6,0L / 100 km
Okresky: 5,7L / 100 km
CENA  
Základná cena modelu  21 790 eur
Základná cena testovanej verzie  23 390 eur
Exit mobile version