Domov News TEST BMW 230e xDrive Active Tourer – donaha obnažuje lesk a biedu...

TEST BMW 230e xDrive Active Tourer – donaha obnažuje lesk a biedu plug-in hybridov

Plug-in hybridy, špeciálne v podaní BMW, nie sú pre každého. Aby ste tento systém pohonu využili vo svoj prospech na maximum, musíte mať špecifické potreby.

V poslednom období sa na plug-in hybridy spustila vlna hejtu. Vraj nie sú také ekologické, ako to uvádzajú oficiálne štatistiky. Že ich spotreba je v reálnej premávke niekoľkonásobne vyššia a rôzne finančné benefity, ktoré sú s týmto typom pohonu spojené, nemajú oporu v reálnom svete. To je debata na dlhšie, ale je pravda, že musíte presne vedieť, ako konkrétny plug-in hybridný pohon funguje a zvážiť si, či bude na vaše každodenné potreby ten najvhodnejší. Ukázať si to môžeme na príklad BMW 230e xDrive Active Tourer.

BMW 230e Active Tourer

Mačkopes

Táto verzia sa javí ako vrchol ponuky druhej generácie Active Toureru. Pri pohľade do tabuľky technických údajov si možno poviete: hmm, 326 koní v rodinnom MPV, to môže byť fajn. Aj je, ale iba za určitých okolností. Ešte pred tým ako sa pustím do hodnotenia dynamiky, treba si vyjasniť jednu vec.

Pôvodná myšlienka plug-in hybridov bola taká, že sa skonštruuje elektromobil, ktorý však bude obsahovať aj benzínový motor pre prípad, aby majiteľ vozidla nebol v „strese“ z krátkeho dojazdu v čase, keď ešte nebola dostatočne vybudovaná infraštruktúra nabíjacích staníc. Alebo ich mohli využívať osoby, ktoré väčšinu týždňa jazdia krátke časy, ale sem-tam sa potrebujú odviezť na dlhšiu vzdialenosť. Podľa noriem ustanovených autoritami však výrobcovia automobilov zistili, že vlastne jedinou možnosťou, ako naďalej vyrábať „výkonné“ automobily, je vybaviť ich hybridnou pohonnou sústavou dobíjateľnou z elektrickej siete. Takže teraz sedím v akomsi „mačkopsovi“ a neviem sa rozhodnúť, ku ktorému z domácich miláčikov má vlastne bližšie.

Nabíjať, nabíjať, nabíjať

Bez toho, že máte možnosť doma alebo v práci nabíjať batériu, plug-in hybrid nekupujte. Nemá totiž pre vás zmysel. Ak budete prevažne využívať spaľovací motor, batérie nenabíjať a využívať vozidlo ako „full hybrid“, je to ekonomická samovražda. Takéto vozidlo totiž nemá žiadnu dynamiku a spotreba v porovnaní s klasickým spaľovacím vozidlom oveľa neklesne. V prípade BMW 230e xDrive Active Tourer hovoríme o 1,5-litrovom trojvalci s výkonom 150 koní a krútiacim momentom 230 Nm. Pohotovostná hmotnosť tejto verzie je tučných 1920 kg. To je na auto, ktoré je kratšie ako 4,4 metra, celkom dosť. V porovnaní s variantom 220i, ktorý má pohon predných kolies, rovnaký spaľovací motor, ktorý je súčasťou mild-hybridného pohonného systému s celkovým výkonom 170 koní, je to naozaj veľa, keď uvážime, že také 220i váži len 1595 kg. Už tomu rozumiete?

BMW 230e Active Tourer

Keď má trojvalček sám ťahať skoro 2 tony, dynamika drahého BMW sa stratí niekde v priemere rodinného hatchbacku za polovičnú cenu. Aj keď sa hybridný systém snaží udržiavať vždy nejakú časť energie v batériách, táto pomoc je iba krátkodobá. A nikdy presne neviete odhadnúť, ako dlho bude trvať. Ak stratíte „šťavu“ uprostred predbiehacieho manévru, môžete sa dostať do naozaj chúlostivej situácie.

BMW s pohonom zadných kolies

Je preto oveľa lepšie k nemu pristupovať ako k elektromobilu. Lebo táto rola ide Active Toureru oveľa lepšie. Elektromotor je dostatočne výkonný na to, aby vám stačil na každodennú dynamiku v reáliách slovenských ciest. Maximálna rýchlosť na elektrický pohon je 140 km/h, takže tu tiež nevidím žiadny problém. Výkon elektromotora vám plne postačí aj na jazdu po diaľnici. Navyše, krútiaci moment sa bude prenášať na tú správnu (zadnú) nápravu. V zime sa kabína rýchlo vyhreje, jazda je absolútne tichá a dojazd v elektrickom režime je v závislosti od vonkajších teplotných podmienok 55-80 km, čo by väčšine používateľov malo stačiť.

Vozidlo disponuje palubnou nabíjačkou s výkonom len 7,4 kW, takže spoliehať sa na to, že dobijete batériu s využiteľnou kapacitou 14,2 kWh počas nákupu v obchodnom centre, nebude úplne pravda. Ak hľadáte plug-in hybrid s rýchlejším, DC nabíjaním, musíte sa poobzerať v showroome Mercedesu. Nabitie BMW na 100 % bude trvať približne 2,5 hodiny. Preto je teda oveľa racionálnejšie dobíjať auto doma v noci prostredníctvom wallboxu. Nabíjací port sa, mimochodom, nachádza nad ľavým blatníkom. V mnohých prípadoch na tom nebude záležať, ale niektoré verejné nabíjačky (najmä tie staršie) majú krátke káble, takže je potrebné s vozidlom pred nabíjaním dôslednejšie manipulovať v parkovacom boxe.

Čo sa týka využívania celého systémového výkonu 326 koní. Pri dostatočne nabitej batérii sa spaľovací motor do jazdy nezapájal ani pri teplotách blížiacich sa nule. Na jednu stranu to zabezpečuje skutočne nulové emisie, no na tú druhú, ak potrebuje od vozidla plný výkon, spaľovací motor vyletí do otáčok úplne studený. Čo myslíte, koľko vám takéto zaobchádzanie vydrží? Niektoré konkurenčné plug-in hybridy po naštartovaní zapínajú spaľovací motor, aby ho zohriali na ideálnu teplotu, keď bude vodič potrebovať celý systémový výkon pohonnej sústavy. No ak s takýmto plug-in hybridom jazdíte krátke cesty do práce, veľa toho neušetríte.

Adaptívna rekuperácia

Čo má BMW 230e xDrive Active Tourer vyladené veľmi dobre, je adaptívna rekuperácia. To je štandardný prvok piatej generácie pohonu eDrive a ide o inteligentnejšiu alternatívu k režimu jazdy s jedným pedálom, ktorými disponujú konkurenčné vozidlá. BMW sleduje dianie pred vozidlom, aktuálne rýchlostné limity aj zákruty či kruhové objazdy a podľa toho reguluje intenzitu rekuperácie energie po pustení nohy z plynu. Podľa mňa ide o veľmi intuitívny systém, ale pokiaľ máte naň iný názor, BMW vám ho nedovolí deaktivovať. Teda, jedna možnosť by tu bola – treba zapnúť športový režim.

Elektromotor nie je spojený s prevodovkou, krútiaci moment prenáša priamo na zadné kolesá. Sila spaľovacieho motora putuje na prednú nápravu. Active Tourer teda nie je permanentnou štvorkolkou a toto majte na pamäti napríklad pri ceste na lyžovačku. Odznak xDrive pri vybitej batérii ešte neznamená, že ten zasnežený kopec zvládnete vyjsť ľavou zadnou, preto si do výbavy pre každý prípad určite pribaľte aj snehové reťaze.

Interiér

Interiér zaznamenal obrovský medzigeneračný krok vpred. Je síce totožný s modelom X1, ale to nič nemení na tom, že v súčasnosti na svete neexistuje žiadny kompaktný rodinný van s krajším, kvalitnejším a lepšie vypracovaným interiérom, aký má práve BMW 2 Active Tourer. Spracovanie je skutočne prvotriedne a pôsobí draho. Na druhú stranu je otázne, či po stránke funkčnosti bude vyhovovať každému.

2022 BMW 218 Active Tourer - kladivo na Crossovery? - TEST

Zo zákona nie je dovolené počas jazdy obsluhovať telefón, ale v tomto BMW smiete legálne používať tablet. Pretože rozsahom funkcií a veľkosťou obrazovky multimediálny systém tabletom rozhodne je. Rozhranie je prehľadné a rýchle, ale počas jazdy odporúčam používať len skutočne tie základné funkcie. Otočný ovládač iDrive totiž zo stredového tunela (v prípade Active Toureru zakomponovaného do predĺženej lakťovej opierky) zmizol. Funkcie multimediálneho systému je teda možné ovládať iba dotykom alebo hlasom. To isté platí aj o klimatizácii, vyhrievaní sedadiel či volantu. Jediný prvok, ktorý mi do kabíny BMW 230e xDrive Active Tourer absolútne nesedí, je falošný head-up displej. Variant premietajúci údaje o jazde na čelné sklo však k tomuto modelu nie je vôbec k dispozícii.

BMW 230e Active Tourer
Do tak esteticky krásneho a materiálovo kvalitne vypracovaného interiéru sa nám lacná napodobenina head-up displeja vôbec nehodí.
Jednoduché parkovanie

Pozícia za volantom je oproti limuzínam BMW položená o čosi vyššie, takže máte na dianie pred vozidlom dobrý rozhľad. Ľahkému manévrovaniu v meste, na parkoviskách či iných úzkych priestoroch napomáha aj 360-stupňový parkovací systém, ktorého kamery umožňujú zobraziť automobil z rôznych uhlov. Systém vám dokonca zobrazí aj to, či máte priestor otvoriť všetky dvere dokorán alebo nie. Predchádzajúcej generácie sa predalo vyše 400 tisíc kusov a v mnohých prípadoch po nej siahali ľudia, ktorí dovtedy s BMW nemali predchádzajúce skúsenosti. Preto musím spomenúť aj jeden systém, ktorý v prípade BMW síce nie je žiadnou novinkou, ale konkurenčné vozidlá ním nedisponujú. Ide o tzv. asistent cúvania, ktorý dokáže spätne kopírovať vzdialenosť posledných 50 metrov pred zastavením. Skúsení vodiči sa len pousmejú, ale ostatných takáto technická pomôcka rozhodne dokáže potešiť.

BMW 230e Active Tourer
Vľavo dole vidíte celkový dojazd vozidla, vpravo dole je dojazd na elektrinu. Modré stĺpce po stranách ukazujú, do akej rýchlosti, resp. intenzity stlačenia pedála akcelerátora pôjde vozidlo na elektrinu.
Batožinový priestor

Predných cestujúcich hýčkajú sedadlá s masážnou funkciou. Zadní cestujúci majú dostatok miesta na stredne dlhé vzdialenosti. Priplatiť sa dá za posuvné zadné sedadlá a ich vyhrievanie. Dobre riešený je aj batožinový priestor poskytujúci základný objem 406 litrov. Dvere batožinového priestoru sa otvárajú aj zatvárajú elektricky, otvárať sa dajú aj bezdotykovo pohybom nohou pod zadným nárazníkom. Nabíjacie káble a ostatné príslušenstvo je možné uložiť do priehradky pod podlahou. Kufor obsahuje niekoľko úchytov a vešiačikov ako aj elektrickú zásuvku, takže jeho využitie na rôzne potreby je naozaj všestranné. Zaujímavosťou je, že plug-in hybridné verzie BMW 2 Active Tourer majú podľa tabuliek o dva litre väčšiu nádrž ako čisto spaľovacie modely (45 vs. 47 litrov). Pri plug-in hybridoch to býva väčšinou naopak. Testovacie vozidlo bolo vybavené aj elektricky vysúvateľným ťažným zariadením.

BMW 230e Active Tourer
Vešiačiky, kotviace oká, sieťka, priehradka pod podlahou a dokonca aj elektricky vysúvateľné ťažné zariadenie . Batožinový priestor má všetko, na čo si spomeniete, že niekedy budete potrebovať.

Jazdné vlastnosti nesú typický charakter vozidiel BMW. Tlmiče sa pri miernych nerovnostiach zdajú poddajné, ale stačí, že príde väčšia nerovnosť alebo retardér a odhalia svoju tuhosť. Takže pre vodičov súčasných BMW jazdný prejav Active Toureru nemôže prekvapiť, medzigeneračne však ide po stránke komfortu o veľmi výrazne zlepšenie. Prítomný tu je aj typicky hrubý veniec volantu, avšak už by sa dalo polemizovať, či rodinné MPV potrebuje volant s tak hrubým vencom.

Na ceste

Na svoju výšku jazdí Active Tourer veľmi dobre. Je príkladne kultivované na diaľnici aj dobre ovládateľné v zákrutách. Riadenie je priame a poskytuje celkom dobrú odozvu. Zrýchlenie pod plynom je lineárne a to vďaka výdatnej pomoci krútiaceho momentu elektromotora a skvele vyladenej sedemstupňovej dvojspojkovej prevodovke. Ak máte dostatočne nabitú batériu, využiť môžete aj niekoľkosekundový boost ovládaný ľavým pádlom pod volantom. Výkon potom netreba podceňovať, pretože sa ocitáte vo vodách superrýchlych hothatchov. Ale platí to, samozrejme, iba v priamke, Active Tourer totiž nie je stavaný na nejaké zbesilé rezanie ostrých zákrut. A odkiaľ sa vlastne tá „dodatočná“ sila zoberie? No štandardne využíva elektromotor iba 120 koní. Plná nálož výkonu je sprevádzaná umelým zvukom, pod ktorý sa podpísal skladateľ Hans Zimmer. Opäť je to teda len dôkaz toho, že tých 326 koní je záležitosťou len niekoľkých sekúnd.

Testovacie vozidlo bolo vybavené balíkom M Sport s niekoľkými športovými doplnkami a 18-palcovými diskami kolies. Ako vyzerá Active Tourer vo verzii Luxury line, si môžete pozrieť pri našom teste motorizácie 218d TU. Spaľovacie modely dostanú s balíkom M Sport o 15 mm nižšiu svetlú výšku, v prípade tohto plug-in hybridu to ale neplatí. Či je to výhoda alebo nie, je na vašom posúdení.

Záver

Zdá sa vám to všetko zložité? Ono to aj zložité je. BMW 230e xDrive Active Tourer je totiž plug-in hybridom plný kompromisov. V oblasti výkonu, spotreby, efektivity aj vnútorného priestoru. Prémiových MPV totiž nie je veľa. Jediným priamym konkurentom BMW je vlastne iba Mercedes triedy B. Na konci testovacieho týždňa sa zdá, že verzia 218d bude po všetkých stránkach lepšou voľbou.

TECHNICKÉ ÚDAJE BMW 230e xDrive AT
Usporiadanie a počet valcov R3
Zdvihový objem 1 499 cm3 + elektromotor
Max. systémový výkon 240 kW / 326 k
Max. krútiaci moment 477 Nm
Palivo Benzín
Pohon 4WD
Prevodovka 7-stupňový automat
ROZMERY, HMOTNOSTI A OBJEMY
Dĺžka 4 386 mm
Šírka (bez spätných zrkadiel) 1 824 mm
Výška 1 570 mm
Rázvor náprav 2 670 mm
Pohotovostná hmotnosť 1 920 kg
Zrýchlenie 0-100 km/h 5,5 s
Objem bat. priestoru 406 l
SPOTREBA (počas testu)
Elektromotor
Kombinovaná: 18,9 kWh / 100 km
Benzínový motor
Mesto 7,2 l/100 km
Diaľnica 6,3 l/100 km
Okresky 5,8 l/100 km
Kapacita akumulátora brutto 16,3 kWh
Dojazd na elektrickú energiu 80 km
Maximálny nabíjací výkon 7,4 kW
Doba nabíjania 0 – 100% 150 min
Doba nabíjania 20 – 80% 100 min
CENA
Základná cena modelu 44 850 €
Cena testovanej verzie 62 882 €

Ceny platné ku dňu 05.12.2022.

Páčil sa vám tento článok?

Priemerné hodnotenie 4.5 / 5. Počet hodnotení 4

Ohodnotte tento článok!

Ďakujeme

Sledujte nás na Facebooku!

Mrzí nás že ste neboli spokojný...

Pomôžte nám zlepšiť sa!

Napíšte nám čo by sme mali zlepšiť!

Predchádzajúci článokLegendárna Impreza WRC Colina McRae hľadá majiteľa
Nasledujúci článokLidl spustil predaj vlastného wallboxu, jeho cena vás prekvapí