startstop

TOP 10 najviac cool MPV, aké kedy boli vyrobené

Dodávky a MPV síce nepatria medzi najvzrušujúcejšie autá, no niektoré modely prekvapili výkonom a jedinečným dizajnom.

Ukázali, že rodinné auto nemusí byť len o praktickosti. Niektoré z nich sa dokonca zapísali do histórie ako nečakané ikony.

1. Opel Zafira OPC

Foto: Opel

Opel Zafira OPC bol uvedený na trh v roku 2001 a bol v tom čase najrýchlejším sedemmiestnym MPV. Poháňal ho 2,0-litrový štvorvalcový turbomotor, ktorý v prvej generácii dosahoval výkon 192 koní, zatiaľ čo v druhej generácii sa zvýšil na 240 koní. Opel Zafira OPC zrýchľovalo z 0 na 100 km/h za približne 7,8 sekundy, čo na rodinné vozidlo bolo pôsobivé.

Foto: Opel

Model sa predával pomerne dobre, pričom sa vyrobilo viac ako 60 000 kusov. Zafira OPC sa odlišovala športovým podvozkom, tvrdším nastavením pruženia a agresívnejším dizajnom v porovnaní s bežnými verziami. Interiér bol vybavený športovými sedadlami Recaro a výraznými modrými akcentmi, čo zdôrazňovalo jej športový charakter. Napriek svojej praktickosti a priestrannosti ponúkala Zafira OPC vodičovi zážitok podobný športovým hatchbackom.

Medzi časté problémy patrili poruchy turbodúchadla a manuálnej prevodovky, ktoré nevydržali agresívnejšiu jazdu. Napriek týmto nedostatkom bola Zafira OPC jedným z mála MPV, ktoré kombinovalo rodinnú praktickosť so športovým výkonom.

Foto: Opel

Zafira OPC bola jedným z mála rodinných áut testovaných na Nürburgringu, kde Opel ladil jej podvozok, aby zvládal aj dynamickú jazdu.

2. Ford S-Max

Foto: Ford

Ford S-Max prišiel na trh v roku 2006 a priniesol svieži vietor do segmentu MPV svojím dynamickým dizajnom a vynikajúcimi jazdnými vlastnosťami. Vrcholná verzia s 2,5-litrovým päťvalcovým turbomotorom, prevzatým od Volva, ponúkala výkon 220 koní a charakteristický zvuk. Tento motor umožňoval zrýchlenie z 0 na 100 km/h za približne 7,4 sekundy, čo bolo na vozidlo tejto kategórie impresívne.

Foto: Ford

S-Max získal popularitu nielen v Európe, ale aj na ďalších trhoch, pričom sa predalo viac ako 1,5 milióna kusov. Rodiny ocenili jeho priestranný interiér, flexibilné usporiadanie sedadiel a športový charakter. Kvalitný podvozok zabezpečoval výborné jazdné vlastnosti aj pri vyšších rýchlostiach, čo bolo v segmente MPV nezvyčajné. Interiér ponúkal moderný dizajn s kvalitnými materiálmi a množstvom odkladacích priestorov.

Foto: Ford

Medzi nevýhody patrili občasné problémy s elektronikou, najmä v starších modeloch. Napriek tomu S-Max nastavoval nové štandardy v kombinácii praktickosti a dynamiky v segmente rodinných vozidiel.

Foto: Ford

S-Max bol prvým MPV, ktoré získalo ocenenie „Európske auto roka“ v roku 2007, čo potvrdzuje jeho výnimočné jazdné vlastnosti a inovatívny dizajn.

3. Volkswagen Sharan VR6

Foto: Volkswagen

Volkswagen Sharan VR6 bol vyrábaný v rokoch 1995 až 2010 a predstavoval priestranné rodinné MPV s výkonným motorom. Pod kapotou sa nachádzal 2,8-litrový VR6 motor s výkonom 204 koní, čo umožňovalo svižnú jazdu aj pri plnom zaťažení.

Foto: Volkswagen

Tento model bol obľúbený pre svoju všestrannosť a komfort, čo prispelo k predaju viac ako 1,2 milióna kusov.

Napriek svojim prednostiam mal Sharan VR6 aj niekoľko nedostatkov. Vysoká spotreba paliva bola bežným javom, pričom priemerná spotreba sa pohybovala okolo 14 l/100 km pri použití LPG. Okrem toho sa majitelia stretávali s občasnými problémami s automatickou prevodovkou, čo si vyžadovalo zvýšenú pozornosť pri údržbe. Napriek týmto výzvam si Sharan VR6 získal povesť spoľahlivého rodinného vozidla s dostatočným výkonom a komfortom.

Foto: Volkswagen

Sharan VR6 bol výsledkom spolupráce medzi Volkswagenom a Fordom, čo viedlo k vytvoreniu trojice modelov – Volkswagen Sharan, Ford Galaxy a Seat Alhambra – všetky vyrábané v spoločnom závode v Portugalsku.

4. Mercedes-Benz R63 AMG

Foto: Mercedes

Mercedes-Benz R63 AMG bol vyrábaný v rokoch 2006 až 2007, je považovaný za jedno z najvýkonnejších MPV všetkých čias. Tento model bol vybavený 6,2-litrovým V8 motorom s výkonom 510 koní, čo mu umožňovalo zrýchliť z 0 na 100 km/h za približne 5 sekúnd. Napriek svojej hmotnosti a veľkosti ponúkal R63 AMG dynamiku porovnateľnú so športovými vozidlami.

Foto: Mercedes

Výroba tohto modelu bola veľmi obmedzená, pričom sa vyrobilo menej ako 200 kusov, čo z neho robí mimoriadne vzácne vozidlo. Majitelia však museli počítať s vysokými nákladmi na údržbu a častými problémami s prevodovkou, čo mohlo odradiť potenciálnych záujemcov. Napriek tomu R63 AMG predstavuje unikátne spojenie luxusu, priestrannosti a extrémneho výkonu v segmente MPV.

Foto: Mercedes

R63 AMG bol jediným modelom v histórii Mercedesu, ktorý kombinoval vysokovýkonný motor AMG s karosériou MPV, čím vytvoril kategóriu samú o sebe.

5. Renault Avantime

Foto: Renault

Renault Avantime bol vyrábaný v rokoch 2001 až 2003 a predstavoval odvážny pokus francúzskej automobilky spojiť prvky kupé a MPV do jedného vozidla. Tento model bol dostupný s viacerými motorizáciami, vrátane 2,0-litrového štvorvalca a 3,0-litrového V6 motora s výkonom 210 koní, čo umožňovalo svižnú jazdu a komfort na dlhých trasách.

Foto: Renault

Avantime vynikal panoramatickou strechou a bezrámovými dverami, ktoré dodávali vozidlu jedinečný vzhľad a pocit vzdušnosti v interiéri.

Foto: Renault

Napriek inovatívnemu dizajnu a kvalitnému spracovaniu sa predalo len 8 557 kusov, čo z neho robí zriedkavý model na dnešných cestách. Nízke predajné čísla možno pripísať neštandardnému dizajnu a vysokým cenám, ktoré odradili mnohých potenciálnych kupcov. Dnes je však Avantime považovaný za zaujímavý youngtimer, ktorý oslovuje zberateľov a nadšencov netradičných vozidiel.

Avantime je jedným z mála vozidiel, ktoré získali pozitívne hodnotenie od všetkých troch moderátorov relácie Top Gear. V jednej z epizód sa pokúsili upraviť Avantime tak, aby prekonal čas na kolo Mitsubishi Evo 10, avšak napriek vylepšeniam sa im to nepodarilo.

6. Volkswagen Routan

Volkswagen Routan bol vyrábaný v rokoch 2008 až 2014. Bol výsledkom spolupráce medzi Volkswagenom a Chryslerom. Routan bol založený na platforme Chrysleru Town & Country.

Foto: Volkswagen

Tento model bol dostupný s viacerými motorizáciami. Spočiatku ponúkal 3,8-litrový V6 motor s výkonom 197 koní a 4,0-litrový V6 motor s výkonom 251 koní. Neskôr, od roku 2011, bol k dispozícii nový 3,6-litrový V6 motor s výkonom 283 koní, ktorý poskytoval dostatočný výkon pre rodinné MPV. Napriek americkému základu sa Volkswagen zameral na vylepšenie interiéru, aby spĺňal európske štandardy kvality a dizajnu.

Celkovo sa predalo približne 150 000 kusov, čo je relatívne nízke číslo vzhľadom na očakávania výrobcu. Routan neponúkal populárne funkcie ako Stow ‘n Go sedadlá, ktoré boli dostupné v modeloch Chrysler, čo mohlo ovplyvniť jeho atraktivitu pre zákazníkov. Napriek tomu poskytoval pohodlnú jazdu a priestranný interiér, čo ocenili rodiny hľadajúce spoľahlivé MPV.

Routan bol prvým modelom Volkswagenu vyrábaným v USA po viac ako 20 rokoch, konkrétne v závode v kanadskom Ontáriu.

7. Renault Espace V6

Renault Espace bol vyrábaný od roku 1984 do roku 2022. Stal sa priekopníkom v segmente viacúčelových vozidiel (MPV). Jeho druha generácia bola produkovaná v rokoch 2006 – 2011 a jej ponuke motorov bol aj variant so zaujímavým 3,5-litrovým V6 motorom.

Foto: Renault

Tento motor je taktiež známy ako V4Y (vq35de) a bol odvodený od jednotky používanej v modeli Nissan 350Z. S výkonom 241 koní (177 kW) pri 6000 ot./min a krútiacim momentom 330 Nm pri 3600 ot./min poskytoval vozidlu dynamický výkon.

Foto: engine specs

Espace V6 dosahoval maximálnu rýchlosť 225 km/h a zrýchlenie z 0 na 100 km/h za približne 8,1 sekundy. Napriek vysokému výkonu bola spotreba paliva pomerne vysoká, približne 12 litrov na 100 km. Celkovo sa predalo vyše 1,3 milióna kusov modelu Espace, čo svedčí o jeho popularite. Hoci motory boli kvalitné a spoľahlivé, náhradné diely a údržba mohli byť nákladné.

Foto: Renault

V roku 2004 sa model Espace V6 zúčastnil na pretekoch v relácii Top Gear, kde prekonal konkurentov ako Toyota Previa či Mitsubishi Space Wagon, čo potvrdilo jeho výnimočný výkon v segmente MPV.

8. De La Chapelle Parcours PC12

Foto: thedrive.com

De La Chapelle Parcours PC12 je unikátne vozidlo, ktoré vzniklo v 90. rokoch minulého storočia. Tento luxusný minivan bol vybavený rôznymi šesťvalcovými motormi, vrátane 5,0-litrového V8 motora od Mercedes-Benz s výkonom približne 240 kW, čo umožňovalo dosiahnuť maximálnu rýchlosť okolo 240 km/h. Niektoré verzie boli dokonca vybavené 5,3-litrovým V12 motorom od Jaguaru, čo dodávalo vozidlu ešte vyšší výkon. Parcours PC12 bol navrhnutý ako luxusné MPV s kapacitou až pre osem pasažierov, pričom interiér bol ručne vyrábaný s dôrazom na najvyššiu kvalitu materiálov.

Foto: thedrive.com

Výroba bola veľmi limitovaná na menej ako 100 kusov, čo z neho robí mimoriadne zriedkavý model. Ručná výroba a exkluzivita však výrazne zvýšili náklady na údržbu a sťažili dostupnosť náhradných dielov.

Parcours PC12 patrí medzi najexkluzívnejšie MPV, ktoré kedy vznikli, a dodnes ho zberatelia vyhľadávajú pre jeho jedinečnosť a luxusné prevedenie.

9. Toyota Previa

Toyota Previa, známa aj ako Estima v Japonsku a Tarago v Austrálii, bola jedným z najpokročilejších MPV svojej doby. Vyrábala sa od roku 1990 do roku 2019 v troch generáciách a stala sa populárnou najmä pre svoju spoľahlivosť a priestrannosť. Prvá generácia (1990 – 1999) bola výnimočná motorom umiestneným pod prednými sedadlami, čo zlepšovalo rozloženie hmotnosti.

Foto: Toyota

Poháňal ju 2,4-litrový štvorvalec s označením 2TZ-FE, pričom vo verzii so superchargerom (2TZ-FZE) dosahoval výkon 160 koní (118 kW). Tento motor bol spojený s päťstupňovou manuálnou alebo štvorstupňovou automatickou prevodovkou.

Foto: foreignengines.com

Druhá generácia (2000 – 2006) prešla na konvenčnejšiu koncepciu s motorom vpredu a predným alebo pohonom všetkých kolies. Používala 2,4-litrový motor 2AZ-FE s výkonom 156 koní (115 kW) a neskôr aj 3,0-litrový V6 (1MZ-FE) s výkonom 220 koní (162 kW).

Foto: Toyota

Tretia generácia (2006 – 2019) ponúkala hybridný variant s 2,4-litrovým motorom (2AZ-FXE) kombinovaným s elektromotorom. Celkovo sa predalo viac ako 2 milióny kusov modelu Previa.

theautopian

Toyota ponúkala prvú generáciu modelu Previa aj s pohonom všetkých kolies. Jej unikátna koncepcia s motorom pod podlahou jej vyniesla prezývku „vajíčko na kolesách“ kvôli aerodynamickému tvaru.

10. Subaru Libero

Subaru Libero je kompaktné MPV s pohonom všetkých kolies. Vyrábalo sa od roku 1983 do roku 1998 a získalo si veľkú obľubu v Japonsku a Európe.

Foto: Auto Moli

Pod kapotou mal malý ale robustný motor s objemom 1,2 litra pričom výkon sa pohyboval od 54 do 67 koní v závislosti od verzie. Najvýkonnejšia verzia používala motor EF12, ktorý dosahoval 67 koní (49 kW) a bol spriahnutý s päťstupňovou manuálnou alebo bezstupňovou automatickou prevodovkou ECVT.

Najväčšou výhodou Libera bol jeho pohon 4×4 s možnosťou pripojenia zadnej nápravy, čo z neho robilo jedno z mála MPV schopných jazdy aj v náročnejšom teréne. Napriek svojim kompaktným rozmerom dokázalo odviezť až sedem cestujúcich vďaka premyslenému usporiadaniu interiéru.

Foto: barnfinds.com

Subaru Libero malo posuvné bočné dvere na oboch stranách, čo bolo v 80. rokoch veľmi nezvyčajné. Vďaka svojej kompaktnosti a pohonu 4×4 sa často používalo v horských oblastiach a na vidieku, kde iné MPV nemali šancu.

Záver

Tieto modely dokazujú, že dodávky a MPV nemusia byť len nudnými rodinnými autami. Niektoré priniesli výkonné motory, iné zaujali revolučným dizajnom alebo netradičnými technológiami. Napriek tomu, že dnes MPV ustupujú SUV, viaceré z týchto vozidiel si stále udržiavajú kultový status. Ich jedinečné vlastnosti a technické riešenia z nich robia zaujímavé youngtimery, ktoré si získavajú nových fanúšikov aj po rokoch.

Exit mobile version