startstop

Lož o nových palivách: Veľká hrozba pre vodičov, majú zásadný problém

Ide o slepú uličku a čísla hovoria jasnou rečou – stráca sa priveľa energie od výroby až po spaľovací motor. Lož o nových palivách, takzvaných e-palivách, popísal profesor Maximilian Fichtner. Patrí k najcitovanejším výskumníkom v oblasti batérií na svete. Publikoval viac než 400 vedeckých prác a získal viac ako 20 patentov, píše merkur.de.

Fichtner často hovorí nielen o technológii batérií, ale aj o mylných spoločenských predstavách a o tom, prečo Európa nemusí technologicky zaostávať, ak dokáže správne využiť svoje silné stránky.

Aj keď sa v praxi stále najviac používajú lítium-iónové batérie, Fichtner a jeho tím už testujú alternatívy ako horčík, sodík či vápnik – suroviny, ktoré sú lacnejšie, dostupnejšie a geopoliticky menej rizikové.

Napríklad horčík z Nemecka má podľa neho obrovský nevyužitý potenciál. Z hľadiska účinnosti sú elektromobily bezkonkurenčné, prízvukuje odborník.

Zdroj: Pexels

Batérie ako základ ekomobility

Kým elektrické auto spotrebuje približne 16 kWh na 100 km, porovnateľný diesel potrebuje až 60 kWh, a to pre veľké straty vo forme tepla.

Hoci má výroba batérií vyššiu uhlíkovú stopu, elektromobil ju počas svojej životnosti výrazne vyrovná. Zlomový bod, kedy je elektrické auto ekologickejšie než spaľovacie, nastáva podľa Fichtnera už pri 20 000 až 60 000 km, alebo dokonca len pri 8 500 km, ak vyrobia vozidlo pomocou obnoviteľnej energie.

Životnosť batérií? Dlhšia, než si mnohí myslia

Ďalší mýtus, ktorý Fichtner vyvracia, sa týka životnosti batérií. Na rozdiel od mobilných telefónov sú batérie v elektromobiloch navrhnuté na dlhodobú prevádzku – s inteligentným manažmentom teploty a nabíjania. Niektorí výrobcovia už dnes garantujú životnosť až milión kilometrov bez výraznej straty kapacity.

Za síce dobrý nápad, avšak použitý v nesprávnej oblasti považuje Fichtner takzvané e-palivá, respektivé syntetické palivá. Syntetické palivá vyrobené z CO2 a zelenej energie komentuje v rámci osobných automobilov kriticky. Aj keď sú po technickej stránke realizovateľné, ide podľa neho o extrémne neefektívnu metódu výroby palív.

Foto: 123rf.com

Pri každom kroku konverzie (z elektriny na vodík, z vodíka na syntetické palivo až po použitie v aute) sa stratí obrovské množstvo energie. V praxi zostane z pôvodnej energie len 10 až 15 %. Lož o nových palivách spočíva v tom, že tieto čísla často v diskusiách nezaznievajú.

Využitie syntetických palív v bežných osobných vozidlách považuje odborník za nezmysel. „Nie je to riešenie pre masové použitie, ale možno pre letectvo alebo lodnú dopravu,“ tvrdí.

„Fyzikálna realita sa nedá obísť – ak to s klímou myslíme vážne, musíme ísť najefektívnejšou cestou. A tá vedie cez batériu,“ presviedča Fichtner.

Nesnažme sa dobehnúť Čínu

Nemecko aj iné krajiny EÚ majú podľa jeho slov stále šancu zostať v popredí vývoja automobilového priemyslu, len musia správne investovať.

Fichtner sa v tomto smere vníma ako realista, ktorý verí vo fakty a výskum. On sám volá po racionálnej diskusii bez ideologických predsudkov tak, aby sme elektromobily a ich batérie vnímali ako nástroj na zlepšenie efektivity áut, nezávislosti priemyslu a podpory klimatickej stability.

Zaujíma vás, aký odkaz posiela Fichtner automobilovým lídrom? Nesnažme sa dobehnúť Čínu v lítiových batériách – radšej investujme do nových riešení a správnych prístupov.

Exit mobile version