Od roku 2028 sa začne v Nemecku postupne vypínať 2G sieť, ktorá doteraz slúžila ako tichý spoj medzi miliónmi áut a záchrannými službami. Týmto krokom sa ocitne pod hrozbou aj eCall systém, bezpečnostný prvok, ktorý po nehode automaticky privoláva pomoc. Keďže jeho fungovanie závisí od mobilnej siete druhej generácie, s jej vypnutím stratí spojenie so svetom a stane sa len neaktívnym tlačidlom na palubnej doske, píše automotorundsport.
Odborníci varujú, že nejde o detail, ktorý si vodiči všimnú až pri nehode. Problém môže zasiahnuť až 5,5 milióna áut a v krajnom prípade aj ich technickú spôsobilosť. Ak systém prestane fungovať, hrozí, že vozidlo neprejde pravidelnou kontrolou TÜV.
Zákon hovorí jasne, riešenie zatiaľ nikde
Povinnosť mať v nových autách eCall zaviedla Európska únia v roku 2018. Väčšina výrobcov pritom využila najlacnejšiu a najrozšírenejšiu možnosť, a to pripojenie cez 2G. To však dnes patrí medzi technológie, ktoré telekomunikačné spoločnosti plánujú úplne vypnúť. Deutsche Telekom chce ukončiť prevádzku do júna 2028, Vodafone o tri mesiace neskôr. Telefónica zatiaľ termín neoznámila, no potvrdila, že 2G nechá v prevádzke len dočasne.
Carsten Schneider z Nemeckého hasičského zväzu upozorňuje, že vypnutie siete bude mať priamy dopad na bezpečnosť. „Posádky týchto vozidiel už nebudú schopné odoslať automatizované ani manuálne tiesňové volanie priamo na linky záchranárov. Ide o výrazné oslabenie bezpečnosti,“ hovorí Schneider.
Podľa Richarda Goebelta z TÜV-Verbandu ide o paradoxnú situáciu. Vodiči budú zodpovední za funkčný eCall, hoci o jeho nefunkčnosti nerozhodujú oni, ale operátori. Aj preto sa TÜV snaží presadiť, aby výpadok systému po vypnutí 2G nebol klasifikovaný ako závažná porucha. O konečnom posúdení však musí rozhodnúť nemecké ministerstvo dopravy.
Automobilky tlačia na vládu, aby 2G ešte zostala
Výrobcovia áut vidia v riešení jedinú realistickú možnosť, ktorou je odklad vypnutia. Zväz automobilového priemyslu (VDA) žiada, aby 2G zostala funkčná minimálne ďalších desať až pätnásť rokov. „Dlhé roky bolo povinné montovať práve 2G technológiu do systémov eCall. Preto by bolo logické umožniť jej fungovanie, kým sa nenájde plnohodnotná náhrada,“ uviedla hovorkyňa VDA pre magazín automotorundsport.
Telekomunikačné firmy však investujú do nových sietí a staré infraštruktúry sa snažia odbúrať. Ich pozícia je pomerne pragmatická. 4G a 5G prinášajú vyššie prenosové rýchlosti, menšiu spotrebu energie a lepšiu kapacitu. Pre staršie autá to však znamená, že bez aktualizácie hardvéru ostanú „odstrihnuté“.
Od roku 2026 má prísť na trh nová verzia eCall systému, ktorá bude využívať siete LTE a 5G. Takzvaný Next Generation eCall má priniesť rýchlejší prenos údajov aj väčšiu spoľahlivosť. Kým sa však nové riešenie rozšíri, na cestách zostanú milióny vozidiel so starou technológiou, ktorým pomoc jednoducho nezazvoní.