startstop

Na STK raz za rok? Navrhujú nové povinnosti pre vodičov

Škoda Octavia

Foto: startstop.sk, Jakub Šuplata

V Nemecku sa rozprúdila diskusia o možnej zmene intervalov technických kontrol (STK) pre staršie vozidlá.

Navrhovaná úprava by mohla znamenať častejšie kontroly pre vozidlá staršie ako desať rokov, čo vyvolalo rôzne reakcie zo strany odborníkov aj motoristických organizácií. Organizácia TÜV Süd prišla s návrhom, aby sa vozidlá staršie ako 10 rokov podrobovali STK každoročne namiesto súčasného dvojročného intervalu. Jürgen Wolz z TÜV Süd argumentuje, že technické poruchy sú pri týchto vozidlách častejšie, najmä ak nie sú pravidelne servisované.

Reakcie odborníkov a motoristických organizácií

Návrh vyvolal rozporuplné reakcie. Nemecký autoklub ADAC nesúhlasí s ročným intervalom STK a tvrdí, že neexistujú dôkazy o tom, že by to malo pozitívny vplyv na bezpečnosť cestnej premávky. Podobný názor má aj Automobilclub von Deutschland, ktorý poukazuje na nízky počet nehôd spôsobených technickými poruchami a označuje častejšie kontroly za zbytočné.

Dopad na motoristov

Ak by sa návrh schválil, znamenalo by to zvýšenie finančnej záťaže pre vodičov. Cena technickej kontroly v Nemecku sa v súčasnosti pohybuje okolo 150 eur a už v roku 2023 došlo k zdraženiu. Hoci TÜV Süd ubezpečuje, že ďalšie zdražovanie sa neplánuje, častejšie kontroly by stále znamenali vyššie náklady pre vodičov.

Situácia na Slovensku

Na Slovensku je priemerný vek vozidiel okolo 15 rokov, takže podobná zmena by mala veľký dopad na motoristov. Napriek tomu sa Slovensko vydalo skôr opačným smerom. Ministerstvo dopravy SR v predchádzajúcom roku pretlačilo predĺženie intervalov STK pre motocykle, trojkolky a štvorkolky z dvoch na štyri roky.

Možné zmeny na úrovni EÚ

Diskusie o technických kontrolách sa vedú aj na úrovni Európskej únie. Uvažuje sa nad zavedením kontrol nových systémov vozidiel, úpravou kontrolných metód a rozšírením povinných kontrol na ďalšie typy vozidiel.

Záver

Hoci sa v Nemecku diskutuje o skrátení intervalov STK, zatiaľ nie je isté, či a kedy dôjde k legislatívnym zmenám. Vodiči by mali sledovať vývoj situácie a byť pripravení na prípadné úpravy pravidiel technických kontrol. Diskusia na túto tému prebieha nielen v Nemecku, ale aj v celej Európskej únii, čo môže v budúcnosti ovplyvniť aj ďalšie krajiny.

Exit mobile version